2020-10-17, 13:00
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Tala om att världen är i osynk och inte vet ett skit vad de skall göra - de flesta staterna sätter in ganska olika åtgärder i olika stadier, sedan öppnar man upp när den "andra vågen" är på väg. Man stänger, ned, och man öppnar upp - låter folk resa över hela världen och festa på" like its 1999"... Forskarvärlden är helt splittrad och ett säkert och fungerande vaccin är långt borta.

Förstår att det är svårt iom att detta är ett nytt "fenomen" och virus, men hur faan kan man vara så valhänta att man öppnar upp så tidigt och tillåter flygresor till länder där det har och är värst spridning? Jag är säker på att man nu experimenterar och gör olika överallt för att få ett större underlag när skiten sedan skall sammanställas och utredas. Lättare att då utröna vem som gjorde "rätt". Då kan heller ingen ställas till svars för dåligt utfört smittspridningsjobb - "för alla har varit oense och inte vetat".

Förstår inte när man nu har ett litet "facit" på hur viruset sprids och hur det dödar - gör om samma misstag som man gjorde i början - vad, om inte detta ovan, ligger bakom? Det måste kosta mer att gå igenom samma procedur en andra gång, i stället för att ha låtit det varit stängt en längre tid, den första rundan. Jag vidhåller fortfarande att denna pandemi har ett inbakat "stresstest" för att testa staternas beredskap - att sedan EU redan visat sig vara en koloss som det inte går att lita på när skiten träffar fläkten, är mer än uppenbart. Det är alla för sig själv och den solidariska tanken är numera degraderad till ett pompöst ord, i en ytterst värdelös deklaration...
Citera
2020-10-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, den har jag aldrig sett. Kommer att ta ett tag att smälta detta. Invandring minskar för att man inför lockdown? Har lite svårt att se hur det skulle gå till. Och jag som trodde att länder införde lockdown för att få ner smittan och inte invandrarna.

Bara en idé. Om man nu ville få bort invandrarna skulle inte det då vara bättre att låta smittan öka i samhället för det är väl ändå så att mörkhyade klarar sig sämre en ljushyade.

Titta i de tråden från mars/april. Finns mängder av inlägg av typen "stäng gränsen nu" och liknande.
Citera
2020-10-17, 13:03
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
självklart kommer man ta vaccin. vill kunna resa igen och träffa mina sjuka föräldrar. skiter i biverkningar

Wow.

Mycket ska man hinna läsa i sina dar.
Citera
2020-10-17, 13:07
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Fast det är inget land som lyckats skydda befolkningen. Tvärtom ser vi att länder/regioner med ungefär samma dödlighet som Sverige får betydligt högre ökning nu än vad Sverige får. Sverige har sannolikt en högre immunitet än länder med liknande dödlighet. Troligen är det lägre medelålder på de smittade i Sverige än i länder som stängt restauranger/barer m.m.
Och att du sedan tar upp invandring säger en del om varför du vill ha lockdown. Innerst inne handlar det inte om virusbekämpning, utan om något annat.

Wh00000t? Vad gjorde Taiwan fel enligt dig?
Citera
2020-10-17, 13:14
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Titta i de tråden från mars/april. Finns mängder av inlägg av typen "stäng gränsen nu" och liknande.
Jag kan erkänna att jag tycker man kunnat ha gränsen mera stängd. Tror det var en dålig idé att i slutet av sommaren låta Spansk turistade Svenskar komma tillbaka t.ex. Inte p.g.a. deras härkomst utan för att de kunde bära med sig smitta. Tänker att det är så NZ resonerar också liksom var det inget imot oss Svenskar när Norge stängde gränsen. Men det är klart, helt stängda gränser skulle göra det svårt för asylsökande att ta sig in. Men att stänga gränserna bara för att slippa nya invandrare är väl en smula långsökt. Jag säger inte att någon då tänkte att man kunde ”slå två flugor i en smäll” men att klumpa i hopp ett antal skribenter och säga att det är deras gemensamma åsikt tror jag är bra överdrivet. Är man i mot invandrare finns det väl bättre sätt att ventilera de åsikterna eller lättare åtgärder för att bli av med dem.
Citera
2020-10-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Är du sjuk i huvudet? Varför i helvete skulle någon vara så dum att man tar ett vaccin mot "covid19"? För 99,9% kommer ett vaccin (särskilt ett förhastat sådant vilket det är om det tas fram på mindre än 20 år) att innebära betydligt större risker än vad det här bevisligen relativt harmlösa viruset gör. Seriöst, hur jävla korkad får man vara om man som icke-riskgrupp-person ens överväger det?

Jag hoppas verkligen inte att du har barn.

Såg en undersökning som postades här i tråden igår och tack och lov verkar det som att de flesta svenskar inte är intresserade av ett vaccin. Själv var jag 2009 dum nog att vaccinera mig mot den skrattretande "svininfluensan". Troligen det dummaste jag gjort i mitt liv. Som tur var fick det inga allvarliga konsekvenser för just mig, men det fanns andra som inte var lika lyckligt lottade, om man säger så. Kanske har de flesta svenskar lärt sig av vaccinskandalen 2009.

Håller fullständigt med. Hur kan det finnas folk som i denna upplysta tid, år 2020, är så blåögda att de ens överväger att ta ett vaccin som tagits fram i all hast, för att inte säga panik!? Stackars satar säger jag bara och jag är ingen antivaxxare, bara en vanlig tänkande människa.
Senast redigerad av siris 2020-10-17 kl. 13:53.
Citera
2020-10-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vaccin ger troligen ingen längre immunitet än sjukdom...

Det är ju ett av syftena med vaccin.

Vad har du för källa på detta?
Citera
2020-10-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
604 i Polen vårdas med respirator

Märkligt att det händer i länder som skött pandemin fläckfritt till skillnad mot Sverige!

Är det folkmord de håller på med? Dom har ju sett detta komma i flera månader..
Citera
2020-10-17, 13:20
Medlem
Citat:
Hahaha, dig har dom minsann fått precis dit dom vill ser jag

"Antivaxx" - nej, inte per se. Men anti vacciner som tagits fram på 1-2 år. Självklart. Speciellt mot något så pass harmlöst som covid19.

Dessutom har vi redan fullt fungerande och effektiva läkemedel. Tyvärr förbjudna nu. Annars hade vi kunnat återgå till det normala idag.

Det är den korrupta läkemedelsindustrin som ställer till det, inte "antivaxxare".
Du menar att "den korrupta läkemedelsindustrin" först investerar stora summor i läkemedel mot covid-19 och sen ser till att de blir förbjudna?
Citera
2020-10-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Märkligt att det händer i länder som skött pandemin fläckfritt till skillnad mot Sverige!

Är det folkmord de håller på med? Dom har ju sett detta komma i flera månader..
De överväger att nu bygga nya sjukhus.
Citera
2020-10-17, 13:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Är du sjuk i huvudet? Varför i helvete skulle någon vara så dum att man tar ett vaccin mot "covid19"? För 99,9% kommer ett vaccin (särskilt ett förhastat sådant vilket det är om det tas fram på mindre än 20 år) att innebära betydligt större risker än vad det här bevisligen relativt harmlösa viruset gör. Seriöst, hur jävla korkad får man vara om man som icke-riskgrupp-person ens överväger det?

Jag hoppas verkligen inte att du har barn.

Såg en undersökning som postades här i tråden igår och tack och lov verkar det som att de flesta svenskar inte är intresserade av ett vaccin. Själv var jag 2009 dum nog att vaccinera mig mot den skrattretande "svininfluensan". Troligen det dummaste jag gjort i mitt liv. Som tur var fick det inga allvarliga konsekvenser för just mig, men det fanns andra som inte var lika lyckligt lottade, om man säger så. Kanske har de flesta svenskar lärt sig av vaccinskandalen 2009.
Allvarligt tog du vaccinet mot svininfluensan?
Ja då var du inte vidare klarsynt. Minns att jag fick en stor påkostad broschyr hem med en bild på en bebis på framsidan med en text liknade ”gör det för barnen”. Det var ju uppenbart att det var ett bedrägeri. Säg inte att du köpte Telia aktien också?

Jag tror att denna gång är det lite annorlunda de behöver inte påkostade kampanjer. En bra sak säljer sig själv, en bra tanke att ha i huvudet när man överväger vaccinering. Köp aldrig någotnär säljaren behövt lägga ner massor av pengar för att få dig till att köpa det!!!
Citera
2020-10-17, 13:31
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är ju ett av syftena med vaccin.

Vad har du för källa på detta?
Det finns några få vaccin i världen som ger bättre immunitet än infektion men i de allra flesta fall är det tvärtom. Dos och tid ger bättre immunitet och infektion ger högre av båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in