Citat:
Ursprungligen postat av
Jolex
Skärp dig. Tänker inte gå in på vad skillnaden mellan humor och provokation är. Det borde du fatta själv.
Nä.. för humor kan ju inte vara provocerande.. 🤔🤣 Alltså jösses.. Life of Brian var en extrem provokation när den kom, likaså när WASP sjöng "Fuck like a beast". De kristna tokhyllade och skrattade gott åt Black Sabbath på 70-talet - för att inte tala om Venom..
Humor är olika för olika människor. Det som är humor för en, kan vara en provokation för andra. South Park har avsnitt med bl.a. Jesus och Muhammed som superhjältar - superkul, dvs humor - men de blev senare cencurerade pga att hotfulla muslimer inte kunde kontrollera sina kränkta känslor.
Varenda exempel jag gav kan ses som både humor och provokation.
En lärare som höll en klass om yttrandefrihet i Frankrike, år 2020, i västvärlden - den mest öppna, fria och framgångsrika civilisationer i modern tid - blev alltså halshuggen pga att han visade en jävla teckning på en person som levde för 1400 år sedan bara för att det står i en jävla bok att han har sagt att det är förbjudet att avbilda honom.. Och att folk i en stund som denna ens uttrycker att "ja men det är ju provocerande att avbilda honom" och inte "vilka jävla dysfunktionella idioter som blir helt jävla bindgalna pga en jävla teckning" är helt sinnessjukt - men ger en rätt bra inblick i hur vissa länder efter en tid plötsligt har sharialagar.. "det är ju onödigt att provocera".. "bäst att vara tyst, så de inte blir kränkta".. "bäst att säfa att gud är störst, vill ju inte provocera".. "bäst att lägga mig på knä.."
Jag har inga problem med att muslimer inte vill avbilda honom pga att han sade så. Men om en icketroende gör det, ja då får väl gud straffa honom/henne. Vem fan har sagt och gett rätt till att det är muslimens uppgift att straffa syndaren på plats? Det står väl ändå inte i koranen att man skall döda alla otrogen som inte följer sharialagar?? Man får inte avbilda Muhammed och man får inte äta fläsk. Men inte fan blir jag halshuggen om jag äter bacon offentligt!