2020-10-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
0,17% av New Yorks befolkning har dött i covid-19 hittills, du sitter och jämför det med en förkylning...

Nu pratade vi om framtiden, inte hur många som dött av sin första infektion.
Citera
2020-10-16, 17:15
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När vi lever i en kris, som en pandemi är är det viktigt att de som leder och ska leda oss ur krisen är friska och absolut inte smittar sina kollegor. Det är många politiska ledare som testar sig regelbundet just för att minimera risken att viruset sprids och smittar ner de allihopa. Under den tiden som pandemin nu har varat har jag i alla fall hunnit med några luftvägsinfektioner och då är jag ingen ovanligt sjuklig person. Jag tänker mig att Tegnell i vart fall en gång haft en luftvägsinfektion under denna tid. Rådet är ju just nu att man ska testa sig. Gör han de då inte? Det är viktigt att han inte smittar ner alla på FoHM, eller hur. Därför bör han testa sig vid minsta symptom och hälls även regelbundet.

Det är också skärmande ur den synvinkeln att Tegnell så ofta bagatelliserar smittan, att gå ut och säga att han inte själv testar sig ger helt klart fel signaler och är något han aldrig skulle ha sagt. Det kan påverka smittspridningen då det kan finnas människor som lyssnar på honom och gärna gör som han säger eller själv väljer att göra. Alltså inte testa sig.

Han ska inte heller gå i mot sina egna rekommendationer, när han kräver att vi ska följa dem.

Nej jag håller med om att han inte bör gå emot FHM:s rekommendationer. Däremot har han väl aldrig förespråkat att man ska testa sig om man ej har symtom? Endast om man har symtom (även lätta) eller har varit nära någon med bekräftas smitta.
Citera
2020-10-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Problemet med dessa siffrorna är att de förutsätter att man testar sig också. De yngre testar sig i lägre grad och ändå är gruppen 20-29 högst representerad. Säkerligen beroende på högskole/universitetsstudenter till stor del också. Skoleleverna på gymnasium och högstadium testar sig ännu mindre. Jag vet hur det var när mitt äldre barn hade Covid, jag hade inte en tanke på att det skulle vara Covid-19 inte. Dessutom går barnen tillbaka till skolan första dagen de är feberfria (vilket vi vet är orsaken till att en del barn i grannskapet smittades, detta var nämligen en av de som tog in Covid i vår stad från utlandet, men även flera av personens lagkamrater gjorde samma sak).

Ja det är beroende på testfrekvens, fast du pratade tidigare om bekräftade fall. Då är det rimligt att jämföra med statistiken som rör bekräftade fall.
Citera
2020-10-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag talar av erfarenhet

Erfarenhet..? 🤡

Vad har du för meriter som gör att du kan uttala dig så tvärsäkert
och hur vet man att det inte är du som trollar när du uttalar dig.
Citera
2020-10-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Haha...återigen

Problemet hos VonAnka samt flera andra användare är att så fort någon expert eller forskare uttalar sig det minsta lilla positivt om Sveriges strategi så är de både idioter och obildade. Så fort en expert eller forskare uttalar sig i negativ anda om Sveriges strategi så är man ett geni, man tillhör världseliten.
Citera
2020-10-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Här håller jag verkligen med dig. Jag tycker det är uppenbart att FHM har en agenda som de agerar efter och en annan agenda som de kommunicerar efter.

Jag tror att folk i allmänhet skulle sköta sig bättre om de visste att vi jobbar mot flockimmunitet och om allt skulle utgå ifrån detta. Det är då bättre att berätta hur man tänker. Som det är nu så lägger man snarare ut dimridåer för att inte behöva stå för vad man säger mm. Min favorit är:
- "Barn är inte smittdrivande"

Vaddå barn? Vilken ålder? Vad det verkar så kan åtminstone Gymnasieelever agerar smittdrivande. Högstadieeleverna i min kommun agerar också smittdrivande (då lokala förutsättningar i min kommun gör det möjligt för dem att vara smittdrivande pga många sociala kontakter).

Säg istället att det är viktigare att barnen är i skolan än att just de skall dämpa smittspridningen. Då skulle kanske föräldrarna agera annorlunda också, då de vet att barnen kan smitta dem (jag blev smittad av asymptomatisk högstadieelev, mitt barn, som smittats i skolan eller på skolbussen!).

Tegnell ser alltid till att ha dörrar öppna för nya förklaringar i takt med att nya rön framkommer. Så det där med att peka tydligt mot flockimmunitet eller något som helst annat mål skulle hindra honom från att senare förneka att han haft det målet.
Citera
2020-10-16, 17:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej jag håller med om att han inte bör gå emot FHM:s rekommendationer. Däremot har han väl aldrig förespråkat att man ska testa sig om man ej har symtom? Endast om man har symtom (även lätta) eller har varit nära någon med bekräftas smitta.
Hur vet du att han inte har haft en enda symptom?
Citera
2020-10-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast han sa ju i klippet att han hade hoppats på stöd från FHM, p.g.a. att rekommendationer från FHM upplevs som mer tvingande än från en lokal smittskyddsläkare. Det är OBEGRIPLIGT varför han inte fick det stödet. Vad tror du själv, att FHM har att vinna på att vägra?

Fast i inlägget är det verksamhetschefen och inte smittskyddsläkaren som uttalar sig och önskar att FHM skärper de allmänna råden istället för att låta det bli mer lokala rekommendationer. Det är en annan sak som har att göra med hur dessa två förhåller sig till lagen.
Citera
2020-10-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Och 0.35% i Queens...

Men det hela barrington resonemanget är att det bara är onyttiga personer som dör. Dvs offra en minoritet för majoritetens bästa.
Trots 0.35 % döda i stadsdelen Queens så fortsätter folk att smittas. 123 nya fall igår bara i Queens. 6 ggr fler döda än Sverige men ännu ingen flockimmunitet.
Citera
2020-10-16, 17:35
Medlem
KungPungPats avatar
Så Tegnell nekar att flockimmunitets-strategi utförs i Sverige.. medans andra länders ledare kritiserar Sverige för flockimmunitets-strategin som används.

Hon som jobbade innan Tegnell skrev om att flockimmunitet kan utvecklas om man skapar positiv "långsam spridning" mellan skolbarn och föräldrar.. med andra ord så används skolor för att sprida viruset.

Tegnell nekar att flockimmunitet är en del av Sveriges strategi, men han erkänner att lugn spridning av viruset är Sveriges strategi även fast det har visat sig att folk kan bli smittade flera gånger.. så är det inget som Tegnell tänker ta hänsyn till när han lägger upp strategin för hur viruset ska spridas fritt i Sverige.. vilket WHO;s chef sa är oetiskt.

Jag läste en artikel där Tegnell uttalade sig som så att vi i Sverige har en mer vetenskapligt baserad strategi än andra länder.. vilket låter lite som att han tycker att han är överlägset duktigare än andra länders experter.. och såklart bättre än Obama och WHO;s chef som har kritiserat Tegnells idoti som skördar liv.
Citera
2020-10-16, 17:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Erfarenhet..? 🤡

Vad har du för meriter som gör att du kan uttala dig så tvärsäkert
och hur vet man att det inte är du som trollar när du uttalar dig.
Ska jag räkna upp senaste årens desinformationskampanjer? Vi kan börja med the Russia Hoax.

Det är nog du som ska ta dig en funderare på vilka filter du har och hur sårbar du är för desinformation. Det kommer från båda hållen om du inte visste det. Och det här är ett typisk sådant. Att påstå att ryssarna trollar för att promota sitt eget vaccin. Det ligger nämligen till så att forskarna bakom de olika vaccinförsöken står över politiken och utbyter information och erfarenheter mellan sig. Samtliga har också sagt att man kommer att leverera vaccin till produktionskostnad till att börja med för att täcka det akuta behovet i världen. Så någon konkurrens mellan vaccinutvecklarna som the Times alluderar till existerar inte. Tvärtom kommer man ha svårt att möta efterfrågan även om flera vacciner blir godkända samtidigt.

Däremot fortsätter de geopolitisk konflikterna i världen som vanligt under pandemin med allt vad det innebär.
Citera
2020-10-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Och 0.35% i Queens...

Men det hela barrington resonemanget är att det bara är onyttiga personer som dör. Dvs offra en minoritet för majoritetens bästa.

Det skulle innebära nästan 30,000 döda till av covid-19 i Sverige och fortfarande ingen flockimmunitet, skrämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in