2020-10-16, 11:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I detta läge knappast så eftersom de tre datakällorna (SoS, FHM, SCB) stämmer väldigt bra överens för covid-19, till skillnad från influensa.

Hur menar du då? Vad får dig att tro att tidigare data skulle vara mindre tillförlitlig?
Citera
2020-10-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur menar du då? Vad får dig att tro att tidigare data skulle vara mindre tillförlitlig?

Eftersom influensa inte diagnostiseras i särskilt stor omfattning. Dödsorsak blir istället lunginflammation eller något annat. Bara att jämföra diagnoserna med överdödligheten så inses detta.
Citera
2020-10-16, 11:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Eftersom influensa inte diagnostiseras i särskilt stor omfattning. Dödsorsak blir istället lunginflammation eller något annat. Bara att jämföra diagnoserna med överdödligheten så inses detta.

Överdödlighet säger extremt lite när det gäller dödsorsaker.
Citera
2020-10-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Återigen det är dödsorsaksintygen som gäller.

Socialstyrelsen
Statistik över antal avlidna i covid-19
Antalet avlidna fram till den 12 oktober 2020: 5 911
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Sluta trolla!

Officiellt ja, men du verkar ha en övertro på dödsorsaksintyg och att de alltid visar den faktiska dödsorsaken. Genomgångar av journaler har visat att det finns en stor osäkerhet i detta för multisjuka.
Citera
2020-10-16, 11:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ni väljer alltså båda att byta ämne, pch blunda inför det här självklara faktumet. Att "de 5 procent sämst lämpade för distansundervisning" inte skulle klara sig. Hundratusen barn.

Jag ska förklara skillnaden mellan er och mig.

Jag tycker det är oerhört sorgligt att så många äldre har behövt sätta livet till, i skuggan av Sveriges strategi. Verkligen. Om vi hade haft bättre beredskap, och hårdare restriktioner från början, så hade kanske många av dessa dödsfall kunnat förhindras. Det är möjligt att en inväntan av vaccin kommer leda till en lägre total dödssiffra i covid, även om man summerar några år framåt.

Ok, nu är det er tur att göra avbön. Någon?

- Jag har inte hört er en enda gång kännas vid och beklaga de hundratusentals barn som skulle fara mycket illa av en skolstängning, och leva med konsekvenserna under resten av sina liv.

- Jag har inte hört er en enda gång beklaga de tiotusentals barn som lever med våld, missbruk och övergrepp i hemmet, som far otroligt illa av en lockdown tillsammans med sina pressade förövare.

- Jag har inte hört er en enda gång beklaga er över alla de familjer som förlorar sin försörjning, kanske sina livsverk, och kastas in i fattigdom, i spåren av de restriktioner ni vill införa.

Apropå det här med collateral damage, och att ha en taskig människosyn.

Det är inte läge att öppna munnen och ha åsikter om andra människors människosyn, när man själv inte ens är förmögen att kännas vid och på ett moget sätt diskutera vad det finns för baksidor med det man förespråkar.

Elaka människor är inte de som gasar ihjäl människor. Det är förblindade människor som gasar ihjäl människor. Jag är mycket mer rädd för extrema människor som aldrig kan göra fel, än jag är för covid-19.

Vi har inte haft någon lockdown i Sverige, dessutom är skolorna öppna. Varför gnäller du? Men håller med om att det är tragiskt när folk far illa. Vad är det för restriktioner vi förespråkar? Jag förespråkade en lockdown i Mars, då hade vi inte haft det berget med lik vi har. Nu är det för sent. Visst, vi kan ha en drakonisk lockdown som i Kina, men det är inget jag förespråkar, men jag hade pallat det med om det räddar liv.

Det är lite skrämmande hur du förminskar gasandet av människor med att de är förblindade. Förblindade av vad? En ideologi? Sweet jesus. Nej de är onda, svaga och mänskligt avskräde.
Citera
2020-10-16, 11:13
Medlem
Citat:
Överdödlighet säger extremt lite när det gäller dödsorsaker.

Så om du epidemiologiskt mäter en kraftig influensavåg och ser betydligt fler som dör, men bara diagnostiserar 10 % så avfärdar du den kopplingen?

Tänk lite nu istället.
Citera
2020-10-16, 11:16
Medlem
Citat:
Officiellt ja, men du verkar ha en övertro på dödsorsaksintyg och att de alltid visar den faktiska dödsorsaken. Genomgångar av journaler har visat att det finns en stor osäkerhet i detta för multisjuka.
Ingen vad jag vet har anmält ett enda enskilt fall till Socialstyrelsen för stt ändra dödsorsak när det gäller covid-19.

Varför inte?

Inte ett enskilt dödsorsaksintyg anmält till Socialstyrelsen, när det gäller dödsorsak covid-19.

--------

Mycket desinformation som sprids - av vissa.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-16 kl. 11:23.
Citera
2020-10-16, 11:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Så om du epidemiologiskt mäter en kraftig influensavåg och ser betydligt fler som dör, men bara diagnostiserar 10 % så avfärdar du den kopplingen?

Tänk lite nu istället.

Så rent epidemiologiskt mäter du antal dödsfall baserat på per capita som har cirkustält eller hur många som är vänsterhänta?

Vad är det för pseudodebatt ni muppar har börjat med?
Citera
2020-10-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Han syns för att det är det ni vill. Han var borta en period i somras och ni grät över att han "inte tog sitt jobb på allvar". Han kan helt enkelt aldrig ha rätt enligt er psykopater.

Han borde avgått för längesedan, efter skandalen med Pandemrix.
Citera
2020-10-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ingen vad jag vet har ingen anmält ett enda enskilt fall till Socialstyrelsen för stt ändra dödsorsak, vad jag vet.

Varför inte?

Inte ett enskilt dödsorsaksintyg anmält till Socialstyrelsen, när det gäller dödsorsak covid-19.

--------
Mycket desinformation som sprids.

Håjå jaja så om du har en patient multisjuk som får exempelvis ytterligare en diagnos och dör strax efter detta får den senaste diagnosen som dödsorsak? Det är en bedömning som oftast blir väldigt svår att avgöra och därför blir bedömningen osäker. Det finns forskning på detta när man går igenom fall och att bedömningar görs olika beroende på vilken läkare det är etc. Finns en hel del i läkartidningen om detta.
Citera
2020-10-16, 11:28
Medlem
Citat:
Så rent epidemiologiskt mäter du antal dödsfall baserat på per capita som har cirkustält eller hur många som är vänsterhänta?

Vad är det för pseudodebatt ni muppar har börjat med?

Det är ingen pseudodebatt, finns mycket forskning på detta. Exempel nedan, länkat mycket tidigt i denna tråd.

https://www.ijidonline.com/article/S1201-97121930328-5/fulltext
Citera
2020-10-16, 11:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är ingen pseudodebatt, finns mycket forskning på detta. Exempel nedan, länkat mycket tidigt i denna tråd.

https://www.ijidonline.com/article/S1201-97121930328-5/fulltext

Jag kan läsa och tyda studier mycket väl. Kan du kanske bidra med vad du vill säga med den innan jag läser den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in