2020-10-16, 09:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Framförallt får vi inte samhällspanik över dessa.
Så du tror du är smartare än alla länders styrande?
Smartare än WHO
Du kanske borde bli statsminister i Sverige då du är så klarsynt.
Eller ta över efter Tegnell när han snart går i pension.
Citera
2020-10-16, 09:10
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men vad är det du inte begriper ??

Vi i Sverige har ju knappt gjort några restriktioner alls o då borde vi ju ha denna överbelastning för länge sedan eller hur ?

Enligt dig så borde ju sjukhusen redan kraschat helt o hållet ...!!?
Ett argument för att införa restriktioner är att skydda ekonomin. Om du tittar på Taiwan, som är det land/region som har hanterat coronan bäst i världen, så är det bara att konstatera att även deras ekonomi förväntas klara sig bäst, enligt IMF:

Taiwan Real GDP growth 2019: +2.7% | 2020 0.0% | 2021 +3.2%
Sweden Real GDP growth 2019: +1.3% | 2020 -4.7% | 2021 +3.5%
https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2020/09/30/world-economic-outlook-october-2020

Vart fan kom du från förresten "Problem2020". Jag vet inte om den här tråden är stor nog för mer än ETT Problem.
Citera
2020-10-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så du tror du är smartare än alla länders styrande?
Smartare än WHO
Du kanske borde bli statsminister i Sverige då du är så klarsynt.
Eller ta över efter Tegnell när han snart går i pension.

Det är rätt uppenbart att alla världens "ledare" skäms för att de orsakade onödig samhällspanik att de nu kör hela linan ut. Att erkänna deras katastrofala misstag innebär ett säkert maktskifte i respektive land, speciellt nu när opinionen vänder emot ”lockdown” i varje land.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-10-16 kl. 09:21.
Citera
2020-10-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Skön extrapolering och användning av data. Kan du citera lite exakt data istället för att killgissa?
Det här är varken killgissning eller extrapolering. Det är statistik, precis som all forskning bygger på.

Jag tycker jag var väldigt tydlig och pedagogisk redan i förra inlägget, men är välkommen att ta del av siffrorna:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-21-final.pdf

Grafen på sida 11 visar hur många svenskar som insjuknade med luftvägssymptom, per vecka, under våren (Hälsorapport). Det varierar mellan 400,000 och 600,000 insjuknade svenskar per vecka.

Tabellen på sida 13 visar förekomst av COVID-19 bland de med luftvägssymptom, vecka för vecka (Sentinelövervakning). Under de värsta fem veckorna varierar det mellan 12 och 15 procent.

Mellan 12-15 procent av 400-600 tusen svenskar blir i genomsnitt 67,500 symptomatiska COVID-19 fall per vecka. Räkna själv.

Det här är bara den andel som känner sig sjuka med influensaliknande symptom. Hur stor/liten andel av COVID-19-fall som "känner sig sjuka med influensaliknande symptom" kan du få uppskatta själv.
Citera
2020-10-16, 09:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Hur förklarar du att det nu dör 1-2 per dag?
1-2 avlidna per dag? Denna vecka har det redan rapporterats in 16, förra veckan var det 34 avlidna och veckan innan dess var det 15. När det gäller avlidna på bekräftelse datum har vi vecka 40 16 avlidna och det läggs fortfarande på där.
Så 1 till 2 är väl en underdrift och ett önsketänkande.
Ser inte ut som om någon vecka den senaste tiden kommer att landa på under 2 i all fall. Kanske till och med 3.

https://covidstatistik.se/avlidna#avlidendatum
Citera
2020-10-16, 09:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är varken killgissning eller extrapolering. Det är statistik, precis som all forskning bygger på.

Jag tycker jag var väldigt tydlig och pedagogisk redan i förra inlägget, men är välkommen att ta del av siffrorna:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-21-final.pdf

Grafen på sida 11 visar hur många svenskar som insjuknade med luftvägssymptom, per vecka, under våren (Hälsorapport). Det varierar mellan 400,000 och 600,000 insjuknade svenskar per vecka.

Tabellen på sida 13 visar förekomst av COVID-19 bland de med luftvägssymptom, vecka för vecka (Sentinelövervakning). Under de värsta fem veckorna varierar det mellan 12 och 15 procent.

Mellan 12-15 procent av 400-600 tusen svenskar blir i genomsnitt 67,500 symptomatiska COVID-19 fall per vecka. Räkna själv.

Det här är bara den andel som känner sig sjuka med influensaliknande symptom. Hur stor/liten andel av COVID-19-fall som "känner sig sjuka med influensaliknande symptom" kan du få uppskatta själv.

Innan jag läser igenom rapporten och återkommer med ett adekvat svar så tänkte jag bara påpeka att rapporten är från Maj. Det har ju nyss förekommit lite kritik från statistik från just Maj.
Citera
2020-10-16, 09:40
Medlem
Citat:
Det är rätt uppenbart att alla världens "ledare" skäms för att de orsakade onödig samhällspanik att de nu kör hela linan ut. Att erkänna deras katastrofala misstag innebär ett säkert maktskifte i respektive land, speciellt nu när opinionen vänder emot ”lockdown” i varje land.
Vilket dravel. Redovisa dina fakta för varje enskilt land.

27/09/2020
According to the survey, 72 percent of French citizens would be in favor of a new nationwide lockdown for a period of at least 15 days in a bid to contain the surge of coronavirus cases.
https://www.rfi.fr/en/france/20200927-public-france-favour-new-lockdown-trust-government-dips
Citera
2020-10-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej, det är inte fler än vanligt. Visst några fler i mars och april just i år men just därför färre i juni, juli och augusti.

Nej, det skulle vi inte. Däremot har många och kommer många att förlora sina liv i förtid pga masshysterin, paniken och nedstängningen av samhället. Men det skiter väl du i. Sannolikt klarar du inte ens av att tänka så långt.

Du verkar inte tillhöra de smartaste men jämför Sveriges siffror med Norges och Finlands.
Citera
2020-10-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
1-2 avlidna per dag? Denna vecka har det redan rapporterats in 16, förra veckan var det 34 avlidna och veckan innan dess var det 15. När det gäller avlidna på bekräftelse datum har vi vecka 40 16 avlidna och det läggs fortfarande på där.
Så 1 till 2 är väl en underdrift och ett önsketänkande.
Ser inte ut som om någon vecka den senaste tiden kommer att landa på under 2 i all fall. Kanske till och med 3.

https://covidstatistik.se/avlidna#avlidendatum

Vi är över 6 månader in i "pandemin" och du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan inrapporterade döda och faktiskt döda per dag. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig om detta fortfarande är för svårt för dig.
Citera
2020-10-16, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Innan jag läser igenom rapporten och återkommer med ett adekvat svar så tänkte jag bara påpeka att rapporten är från Maj. Det har ju nyss förekommit lite kritik från statistik från just Maj.
Öh, ja, för att kontexten var "smittspridning i Norge i oktober", så jämförelse hade noll relevans.

Nu diskuterar vi våren i Sverige. Då ska man använda siffror från våren i Sverige.
Citera
2020-10-16, 09:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Om du följer utveckling i andra länder nu så ser du har smittspridning tar ny fart och reseförbuden kommer hagla igen och företagen kommer inte kunna genomföra viktiga tjänsteresor.
Vi går in i en period då vanliga influensan brukar nå sin kritiska period och troligen kommer vi se en mycket kraftig smittspridning av coronan då med mångfalt mer som avlider av covid med tillhörande effekter.

Ingen vore gladare än jag om det inte blir så.
Citera
2020-10-16, 09:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vi är över 6 månader in i "pandemin" och du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan inrapporterade döda och faktiskt döda per dag. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig om detta fortfarande är för svårt för dig.
Så vecka 40 räknas inte då? Där har vi redan nu 16 avlidna bekräftat avlidendatum. Det betyder alltså inte rapporterings datum utan det datum de avled. 16 är mer en 2 per dag och det läggs fortfarande på där. Men du kanske menar att man bara ska se på de senaste ofullständiga dagarna. Vist dröm du på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in