Citat:
Falska uppgifter?Jag skulle snarare säga att jag varit tröttsamt övertydlig med att:
- rekonstruktionsbilden som Dplay gjort visar att centrum på sprickan/hålet ligger på skarven mellan blå bottenfärg och vit färg.
- denna linje sammanfaller med ”knät” där botten overgår i fartygets sida (Detta är också bottennivån på bildäck 2 såvitt jag kan bedöma)
- av linjeritningen för Estonia (se JAIC Fig. 3.2) framgår att detta är drygt 7.5 m över kölen. Fartygets vattenlinje är 5.45 m över kölen.
- Sålunda ligger ”blå-vit-linjen” drygt 2 m över vattenlinjen.
- Vidare anger Dplay att sprickan/hålet är ca 4 m långt. Ett rimligt antagande är att att det sträcker sig 2 m ned från det som förefaller vara centrum. Således ligger den nedersta delen ungefär i vattenlinjen, eller något ovanför.
Om Estonia har slagsida på 1-2 grader hamnar nederkanten något lägre.
Vad jag inte förstår är varför du hakar upp dig på detta. Det är ingen som ifrågasätter att det kan komma in vatten även om hålet i huvudsak ligger över vattenlinjen. Att ett fartyg skulle sjunka av hålet är dock osannolikt, med tanke på de 11-12 vattentäta sektionerna och länspumpsystem. Däremot ställer ett hål med centrum 2 m över vattenlinjen till påtagliga problem om vi skall förklara jur det uppkommer under gång när inga andra fartyg siktats visuellt eller på radar.
Sedan behöver du ju inte heller tro på mina uppskattningar. Du kan läsa på själv och ge en egen uppskattning. Men om du inte är beredd att göra det arbetet så kanske du kan lugna dig lite med anklagelser om att jag ”sprider falska uppgifter”.