2020-10-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Så vad menar du, att barn inte smittas eller smittar?
Hade du ett svar på varför skolorna (med undantag från vissa) inte informerar föräldrar om det finns konstaterade fall i skolan? Vet du om att C-19 är klassad som en allmänhetsfarlig och samhällsfarlig smitta och den är anmälningspliktig enligt smittskyddslagen. Varför informerar inte skolan om viruset finns konstaterat?

Jag vet hur den klassas och att anmälningsplikt gäller enligt smittskyddslagen. Läs den så förstår du förhoppningsvis. Skolan varken får eller är skyldig att anmäla enstaka fall av en förkylning/covid-19 till alla föräldrar - det görs inte för någon annan sjukdom utom när det är utbrott som ska hanteras i samråd med smittskyddsläkaren (ex nedstängning)

Skolan kan upplysa om att det "nu går vinterkräksjuka" och påminna om barn måste stanna hemma vid symtom. Likaså kan de upplysa om att "nu går covid-19" och att barn måste stanna hemma vid symtom.
Citera
2020-10-15, 15:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stor ökning igen i Sverige!

Sverige
+3 döda
+1 iva
+1076 fall

Om ökningen i Stockholm

https://twitter.com/TomHedrup/status/1316718187099172868

Danmark
+2 döda
+0 iva
+430 fall

Vad håller massmördarna i Danmark på med? 50% fler döda än oss per capita idag.

Men det kanske är pga att de testar så mycket...

Vad tror du Tony?
Citera
2020-10-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är rätt intressant att mediehusen och forskarvärlden fortfarande väljer att använda Sverige som slagträ då opinionen gentemot lockdowns ökat överallt i världen. Problemet kvarstår dock fortsatt att Sverige inte har de där 80000 avlidna som vår strategi skulle leda till enligt forskareliten i Mars. 6000 avlidna i en nation där det dör runt 90000 individer årligen låter inte lika allvarligt.
Precis, samma clowner som nu hamrar ut artiklar om hur hemskt Sverige är och hur oetiskt allt annat än Nya Zeelands modell är, är samma forskare som hävdade att upp emot 1% av Sveriges befolkning skulle dö om man inte ändrade strategi (vilket man inte gjorde).

De säger att FHM inte har en aning om vad de gör, men FHM har ju haft betydligt mer rätt än alla forskare som hävdade massiva dödsfall i alla fall. Därför litar jag mer på FHM än bittra forskare på Twitter.

Märks att forskarna mesta bara är bittra och alldeles för insnöade i sina labb och datormodeller istället för att vara ute i verkligheten. De klankar inte ner på Spanien och Belgien med högre dödstal än Sverige som provade hammaren och dansen men nu fick två hammarslag (minst) och ingen dans. För de länderna lyssnade ju på forskarna i alla fall...
Citera
2020-10-15, 15:31
Medlem
HelloWorld123s avatar
Varför säger Tegnell att det inte är någon andra våg? Vad är det då isåfall?
Citera
Medlem
Sveriges Coronakatastrof enligt välrenommerade tidningen Time.

Lång text, men måste läsas!

https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloWorld123

Fråga husguden Olsen?
Citera
2020-10-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du kan ju alltid säga upp dig.
Min LSS tvingar mig får ej bo kvar annars
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-10-15 kl. 15:46.
Citera
2020-10-15, 15:41
Medlem
Citat:
Bara första vågen kan ej va andra våg i sverige vi har aldrig haft lockdown
Citera
2020-10-15, 15:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Sveriges Coronakatastrof enligt välrenommerade tidningen Time.

Lång text, men måste läsas!

https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/

Nej det är inte enligt Time. Det är enligt två av "de 22"
Som att påstå att Aftonbladet är de som står för de åsikter SD för fram i en debattartikel.

Kelly Bjorklund, writer and human rights activist.
Är ju ungefär som att Greta Thunberg skulle uttala sig som smittskyddsexpert.
Citera
2020-10-15, 15:47
Medlem
Citat:

Du kan läsa lite här:

https://www.bbc.com/news/health-53113785

Citat:
For a second wave to start you would need a sustained rise in infections.

Möjligen menar Tegnell att det är för tidigt att avgöra om det är en andra våg i Sverige och att det beror på om antalet smittade fortsätter uppåt eller inom kort bromsas och vänder nedåt. Jämför man med måttet antal inläggningar eller döda där det finns bäst data för våren så blir det ganska svårt att se att det är en andra våg just nu.

Det är min gissning iaf.
Citera
2020-10-15, 15:49
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Ett annat sätt att förklara att han inte klarade första vågen.
Citera
2020-10-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag vet hur den klassas och att anmälningsplikt gäller enligt smittskyddslagen. Läs den så förstår du förhoppningsvis. Skolan varken får eller är skyldig att anmäla enstaka fall av en förkylning/covid-19 till alla föräldrar - det görs inte för någon annan sjukdom utom när det är utbrott som ska hanteras i samråd med smittskyddsläkaren (ex nedstängning)

Skolan kan upplysa om att det "nu går vinterkräksjuka" och påminna om barn måste stanna hemma vid symtom. Likaså kan de upplysa om att "nu går covid-19" och att barn måste stanna hemma vid symtom.

I min kommun så har dock högstadieskolan via skolkontoret informerat alla andra skolor om att de måste informera om att alla med förkylningssymtom måste testa sig då man fått ett lite större utbrott på högstadiet, men man informerar inte själva föräldrar och elever om detta utbrott. Mycket stor skillnad mot den privata gymnasieskolan jag informerat om som går ut med det mesta och berätta för alla föräldrar och barn (det är via en förälder till ett barn på skolan jag kommer över all information). Utbrotten lär skall vara ungefär lika stora...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in