2020-10-15, 14:28
Medlem
staticages avatar
Enligt en fd agent så smugglade man delar av det sovjetiska missilprogrammet,natten då estonia sjönk.

Frågan är vem körde in i båten?

Svenskarna eller ryssen?

Kan en svensk ubåt följt Estonia som eskort med tanke på lasten?
Navigerat fel kört in i Estonia.
Citera
2020-10-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
----------------------------------------------------------------------------------

Undrar om man kan lita på den Norrmannens beräkning
Det ser ut att ha spruckit och det kallas då Sprödbrott som när en glasruta spricker
Den konsumerar inte så mycket energi ( tror jag )
Men däremot försvagar den konstruktionen så att den transversella ( torpedens eller annat ) kraft behöver då
inte vara så stor för att nå en lika stor skada .
Skulle gärna vilja se lite mer om den beräkningen vad antaganden han gjort.
Aspektfokus åtminstone vad laster han har i plåtens centralplan.
Om han räknar med att alla svetsar är hela och inga andra sprickor finns.
En plåt belastad vinkelrätt ytan tål inte alls de siffrorna han har lagt fram om jag räknat rätt och gissat tjocklekar rätt och gissar delningen mellan spanten skapligt.
( Upp till ) har jag för
mig han sagt.
Har ngt hörts om " NER TILL " värsta fallet .. typ Alla svetsar till spanten släppt

Det måste ju vara deformationen av spanten och vecket (chine) vid fenderlisten han räknat på. Att buckla eller riva plan plåt kräver ju ingen kraft i sammanhanget.
Citera
2020-10-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Haverirapporter landar normalt i det klart mest sannolika förloppet utifrån de kända fakta man har att tillgå.
Det tjänar sedan som arbetsunderlag för komma med rekommendationer om hur man ska förbättra säkerheten - vilket är det huvudsakliga syftet med en haveriutredning.

Ja, den nya informationen måste absolut utvärderas, vilket också nu görs.
https://www.havkom.se/utredningar/civil-sjoefart/preliminaer-bedoemning-av-nya-uppgifter-om-foerlisningen-av-passagerarfartyget-estonia

Jag hoppas att man ger myndigheterna lagmässig möjlighet att på nytt undersöka vraket.
I dag har man helt andra tekniska förutsättningar än man hade för 26 år sedan.

Det är något som bör kunna ske utan att störa gravfriden i onödan och utan att offentliggöra bilder på mänskliga kvarlevor.

Att, som i den här dokumentären, publicera bilder på skelettdelar och dessutom kommentera vad man ser, tycker jag är fruktansvärt osmakligt.

Nu hittar du bara på. Ingenstans i dokumentären publicerar dom bilder på skelettdelar o än mindre kommentera dom. Du har nog förstått fel.
Citera
2020-10-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nu hittar du bara på. Ingenstans i dokumentären publicerar dom bilder på skelettdelar o än mindre kommentera dom. Du har nog förstått fel.

Han har såklart missförstått Evertsson som benämner spanten som "skelettet". Redan kommenterat i tråden.
Citera
2020-10-15, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Say what?
Det är väl klart att en bogramp fäst nertill stänger sig om du håller båten mer eller mindre uppochner? Du för ta en modell i handen och prova själv.

Hur skulle den kunna stänga sig av tyngdkraften om båten sjunker upp o ned, när fästet sitter nedtill? Du bör ha i beaktande att vattnet kommer hålla tillbaka rampen

Du får ta en modell o kolla själv.....
Citera
2020-10-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Enligt en fd agent så smugglade man delar av det sovjetiska missilprogrammet,natten då estonia sjönk.

Frågan är vem körde in i båten?

Svenskarna eller ryssen?

Kan en svensk ubåt följt Estonia som eskort med tanke på lasten?
Navigerat fel kört in i Estonia.

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page8.html
Citera
2020-10-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
Hur skulle den kunna stänga sig av tyngdkraften om båten sjunker upp o ned, när fästet sitter nedtill? Du bör ha i beaktande att vattnet kommer hålla tillbaka rampen

Du får ta en modell o kolla själv.....
Det är nog du som får ta o kolla själv med modellen för att förstå. Bara att lägga den upp och ner o kolla om rampen klarar av att hålla sig uppe.

Estonia sjönk dessutom med aktern först så rampen stängdes kanske redan medans hon sjönk mot botten.

Edit kom på att rampen borde stängts redan när hon slagit runt fullt innan hon sjönk
Senast redigerad av painkiler 2020-10-15 kl. 15:23.
Citera
2020-10-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Kanske "uttagen/avförd" = kvar på botten?

Har för mig att jag någonstans läst att en udda större sandhög observerats en bit bort från E.

"Under två månader övertäckningsarbeten hade inget material, betongmattor, lagts över vraket. Emellertid dumpade NCC flera 100 000 ton sand och sten ett par 100 meter söder om vraket, där havsbotten höjts fyra, fem meter!"

http://www.heiwaco.com/Ebluffen.pdf

Inspelningar som gjordes av hela bottenområdet vid vraket har gått upp i rök..

https://sverigesradio.se/artikel/1051049
Citera
2020-10-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det är nog du som får ta o kolla själv med modellen för att förstå. Bara att lägga den upp och ner o kolla om rampen klarar av att hålla sig uppe.

Estonia sjönk dessutom med aktern först så rampen stängdes kanske redan medans hon sjönk mot botten.

Edit kom på att rampen borde stängts redan när hon slagit runt fullt innan hon sjönk

Enligt överlevande har dom klättrat på den stängda rampen nedåt, eftersom rampen inte hör ihop med bogvisiret så måste den också skadats enligt din teori? Den är nämligen också låst under färd och sänks o höjs med hydraulik, allt detta måste varit trasigt också då antar jag?
Citera
2020-10-15, 15:41
Medlem
Citat:
Enligt överlevande har dom klättrat på den stängda rampen nedåt, eftersom rampen inte hör ihop med bogvisiret så måste den också skadats enligt din teori? Den är nämligen också låst under färd och sänks o höjs med hydraulik, allt detta måste varit trasigt också då antar jag?
Ja den är skadad och hydrauliken är trasig, allt finns dokumenterat i haverirapporten med både text och bilder.

edit kan lägga till att rampen borde stängts med hjälp av vågorna när estonia låg på sidan, kanske även delvis redan när hon hade slagsida.
Senast redigerad av painkiler 2020-10-15 kl. 15:51.
Citera
2020-10-15, 15:44
Medlem
Citat:

Jag har också svårt att förstå vad du försöker säga.

På rätt köl - rampen är ledad som en ugnslucka.
Upp och ned - rampen är ledad som bakluckan på en kombibil.
När esterna klättrade ned för rampen - sannolikt låg fartyget med fören högt och kanske 120° slagsida. Rampen är ledad ungefär som passagerardörren på en bil som står med lutning mot förarsidan.

Så esternas klättrande är varken argument för eller emot att rampen kan ha varit öppen. Men är stöd för att visiret lossnat.

Japp, all hydraulik är bortsliten. Så om hydrauliken slets bort under drift har rampen sannolikt öppnats.

Stängd ramp kräver väl att någon (militär?) har ryckt upp rampen på vraket. Att räckena är avsågade och ligger på botten tyder på att någon faktiskt varit där och gjort något sånt.

Madrasserna tyder på att rampen inte varit öppen under färd.

Edit:
Alternativt var hydrauliken bortsliten innan avfärd? Rampen hölls upp av rep från vinschar på fördäck. Vinschade de upp rampen med rep från fördäck också?
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-15 kl. 15:48.
Citera
2020-10-15, 15:52
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler

Jag sitter och försöker förstå era olika vinklar men jag har kommit fram till att om skeppet ligger, och sjunker, upp och ner så blir rampen som en bakdörr på en kombi som rimligtvis borde pressas uppåt (öppnas?) då av vattnet den sjunker ner igenom eller tänker jag fel nu?

Hur den sedan hamnar när det landar på botten är ju en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in