Det kanske är jag som är trög men jag har läst detta om samsjuklighet flera gånger nu och får inte riktigt ihop hur siffrorna ska tolkas ;-) Vill dock gärna veta för jag har sett folk tolka det lite olika...
Citat:
”Totalt har 4 128 personer avlidit i covid-19 som också bott på särskilt boende eller haft hemtjänstinsatser, till och med 12 augusti 2020.”
Totalt borde betyda totalt? Alla. Alla som har avlidit oavsett underliggande högrisksjukdomar, eftersom Socialstyrelsen rapporterar om just ”samsjuklighet” här.
Fast sedan skriver man:
Citat:
”(...)Samsjuklighet är definierad utifrån de fyra grupper av sjukdomar som tidigt under pandemin beskrevs av Folkhälsomyndigheten.”
Sedan kommer dessa siffror:
Citat:
”Sjukdomsgrupper
Hjärt-och kärlsjukdomar: 1263
Högt blodtryck: 2028
Diabetes: 612
Lungsjukdomar: 287
= Totalt 4 190.
Fast siffrorna ovan inkluderar ju bara 4 högriskgrupper och då kan man väl inte säga att det är ”totalt”?
Under det anges däremot siffran:
”Ingen av sjukdomsgrupperna: 426”
4190 + 426 eller vad menas?
Och om fyra vanligaste högriskgrupperna inkluderar hela 4190 dödsfall är det då rimligt att ALLA andra ingår i ”ingen av sjukdomsgrupperna”?
Eller är andra högriskgrupper inte ens med överhuvudtaget i varken siffran 4190 eller i övriga siffror?
För mig låter det så om man räknar och sedan läser det nedan, och då får jag bättre ihop det. Men vissa hävdar att det inte ska tolkas som att till exempel dementa och cancersjuka är ”borträknade”.... Så berätta då hur det ska tolkas 👍
Citat:
”(...)Samsjuklighet är definierad utifrån de fyra grupper av sjukdomar som tidigt under pandemin beskrevs av Folkhälsomyndigheten.
Det finns flertalet ytterligare sjukdomar, som är vanligt förkommande bland de äldre, som inte finns med i statistiken. Exempel på sådana sjukdomar är cancer och demens.Tabell 2”
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/faktablad-statistik-avlidna-sarskilt-boende-hemtjanst-covid19.pdf