2020-10-15, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vare sig i tid, eller i utseende egentligen. De verkar inte tro på lika hög topp, eller utdraget förlopp. Redan nu är förloppet mer utdraget än deras gissning.

Det vet du inte förrän nästa år.
Citera
2020-10-15, 11:50
Medlem
Man läser här på Flashback om att många tycker att media inte gör sitt arbete, man rapporterar som att pandemin är över och att samhället därför slappnar av (bryter mot rekommendationer och allt där till).

En snabb sökning på Youtube visar hur ''influencers'' med hundratusentals följare åker på nöjesresor under dessa tiden, dessa pratar man inte om. Dessa ''influencers'' har säkerligen större påverkan hos ungdomarna än vad några kvällstidningar har.

Sveriges strategi må bara svag men absolut inte det huvudsakliga problemet. Problemet Sverige har är dess invånare som inte kan tänka själv, ta egna beslut och förstå innebörden av vad ett ansvarstagande är.

FHM rekommenderar att man inte reser, ändå reser folk.
FHM rekommenderar att man inte går på en nattklubb, ändå går folk ut och kalasar.
FHM rekommenderar att man stannar hemma vid symtom eller om någon i familjen visar symtom, ändå går folk ut.
Citera
2020-10-15, 11:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det vet du inte förrän nästa år.

Jo, faktiskt. I jämförelse med FHM scenarioanalys kan vi redan nu se att våg nr2 är mer utdragen än vad deras gissning ligger på. Den skulle för övrigt inletts tydligt redan i sep och redan varit på nedgång under ett par veckor. Så ser det inte ut. Uppgången kom senare, blev kraftigare och är redan nu mera utdragen. Om man så vill påminner andra vågen mer om den första vågen, snarare än den gissning hur andra vågen skulle gestalta sig som de gjort.
Citera
2020-10-15, 11:52
Avslutad
Det kanske är jag som är trög men jag har läst detta om samsjuklighet flera gånger nu och får inte riktigt ihop hur siffrorna ska tolkas ;-) Vill dock gärna veta för jag har sett folk tolka det lite olika...

Citat:
Totalt har 4 128 personer avlidit i covid-19 som också bott på särskilt boende eller haft hemtjänstinsatser, till och med 12 augusti 2020.”

Totalt borde betyda totalt? Alla. Alla som har avlidit oavsett underliggande högrisksjukdomar, eftersom Socialstyrelsen rapporterar om just ”samsjuklighet” här.

Fast sedan skriver man:

Citat:
”(...)Samsjuklighet är definierad utifrån de fyra grupper av sjukdomar som tidigt under pandemin beskrevs av Folkhälsomyndigheten.”

Sedan kommer dessa siffror:

Citat:
”Sjukdomsgrupper

Hjärt-och kärlsjukdomar: 1263
Högt blodtryck: 2028
Diabetes: 612
Lungsjukdomar: 287

= Totalt 4 190.

Fast siffrorna ovan inkluderar ju bara 4 högriskgrupper och då kan man väl inte säga att det är ”totalt”?

Under det anges däremot siffran:

”Ingen av sjukdomsgrupperna: 426”

4190 + 426 eller vad menas?

Och om fyra vanligaste högriskgrupperna inkluderar hela 4190 dödsfall är det då rimligt att ALLA andra ingår i ”ingen av sjukdomsgrupperna”?

Eller är andra högriskgrupper inte ens med överhuvudtaget i varken siffran 4190 eller i övriga siffror?

För mig låter det så om man räknar och sedan läser det nedan, och då får jag bättre ihop det. Men vissa hävdar att det inte ska tolkas som att till exempel dementa och cancersjuka är ”borträknade”.... Så berätta då hur det ska tolkas 👍

Citat:
”(...)Samsjuklighet är definierad utifrån de fyra grupper av sjukdomar som tidigt under pandemin beskrevs av Folkhälsomyndigheten.

Det finns flertalet ytterligare sjukdomar, som är vanligt förkommande bland de äldre, som inte finns med i statistiken. Exempel på sådana sjukdomar är cancer och demens.Tabell 2”

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/faktablad-statistik-avlidna-sarskilt-boende-hemtjanst-covid19.pdf
Citera
2020-10-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är en krönika och är lika bärande som ett inlägg på twitter eller Flashback
Så vad är din poäng annat än visa att du inte vet vad ordet krönika står för?
Krönika (grekiska chronika, av chronos tid), är en litterär historisk framställning av yttre händelser i bestämd tidsföljd. Krönika utnyttjas i modernt språkbruk som beteckning för vissa kortare översikts- och tidningsartiklar samt radioföredrag över tilldragelser inom något område.[1]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6nika

Artikeln är en historisk genomgång av Sveriges tragiska hantering av covid-19 vilket inte gör texten irrelevant, tvärtom.
https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-15 kl. 11:56.
Citera
2020-10-15, 11:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
”Idag finns det 195 självständiga stater i världen. En självständig stat har en egen regering och ett eget territorium. Utöver FN:s 193 medlemsländer räknas även Vatikanstaten och Taiwan som självständiga stater. Andra säger att det finns 246 länder i världen.”
Med så många länder och vi ligger på 14 plats måste det väl ändå gå att säga att vi ligger i toppen av länderna i världen. Jag måste säga att Sverige klarat sig uselt i jämförelse. Kan man förneka det faktum?

Du säger att det inte funkar att säga så om att ligga på 18 plats av 100. Men vad med ca 14 av ca 200. Det är ju mer en dubbelt så högt upp.

Återigen utnyttjar jag virvelbaggs inlägg. Plats 14 i världen anser jag vara mycket högt vilket jag skrev. Jag skrev aldrig att Sverige låg högst upp som i din liknelse med att säga att Sverige är bäst i världen i fotboll? Jag tycker att det är rimligt att säga att Sverige ligger i toppen av länder när det finns närmare 200 länder i världen. Men vi resonerar alla olika.

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Sverige ligger på plats 14.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har inte sagt någonting om vad som är relevant att jämföra, sanningen är dock att vi inte ligger topp i världen, det var det enda jag påpekade. Sluta blanda ihop korten.
Svart på vitt att det är du som tycker sanningen är obekväm.
Citera
2020-10-15, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ja vi är snart uppe i 50.000 döda innan 2021 som de 9 förutspådde
Vilka nio refererar du till?
Citera
2020-10-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, faktiskt. I jämförelse med FHM scenarioanalys kan vi redan nu se att våg nr2 är mer utdragen än vad deras gissning ligger på. Den skulle för övrigt inletts tydligt redan i sep och redan varit på nedgång under ett par veckor. Så ser det inte ut. Uppgången kom senare, blev kraftigare och är redan nu mera utdragen. Om man så vill påminner andra vågen mer om den första vågen, snarare än den gissning hur andra vågen skulle gestalta sig som de gjort.

Fast du vet inte när nedgången börjar. Som jag skrev, att den är exakt på veckan eller förskjuten 2-3 veckor är sannolikt extremt svårt från en simulering gjord i juli. Och kraftigare är den inte baserat på antalet inläggningar; antalet fall är kraftigare för vi testar betydligt fler. De skriver också att det kommer vara en kraftig uppgång i början på hösten och uppgången sågs redan runt 20 september.

Du kan alltså inte säga något ännu.
Citera
2020-10-15, 12:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, jag läste bara vad du skrev, utan att tolka in mer än vad som stod där, nämligen att du tyckte det var synd att barn inte utvecklade symptom, dvs blev sjuka, i större utsträckning. Är det det som gör dig så missnöjd?
Jag skrev inte att det var synd, nu fixerar du dig vid helt fel saker igen. Det är extremt tröttsamt.

Jag svarade på ett inlägg som handlade om huruvida barn driver smittan. Jag skrev att problemet ( ie att få fastställt utan tvivel att/om barn driver smittan ) som jag ser det är att de sällan uppvisar symptom.

Inte att det är synd att barn inte blir sjuka som du tolkar mitt inlägg. Hur kan man läsa så fel?
Citera
2020-10-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Återigen utnyttjar jag virvelbaggs inlägg. Plats 14 i världen anser jag vara mycket högt vilket jag skrev. Jag skrev aldrig att Sverige låg högst upp som i din liknelse med att säga att Sverige är bäst i världen i fotboll? Jag tycker att det är rimligt att säga att Sverige ligger i toppen av länder när det finns närmare 200 länder i världen. Men vi resonerar alla olika.

I sammanhanget bör man också relatera till att de flesta av de 200 länderna knappast har noterat alla dödsfall relaterat till covid-19. Långt ifrån i många fall.
Citera
2020-10-15, 12:03
Medlem
HK och Singapore överens om en coronafri bubbla.

Coronavirus: Hong Kong, Singapore reach agreement in principle on ‘world’s first’ two-way, quarantine-free travel bubble

Arrangement eliminates quarantine requirements for residents of both cities, requires travellers to prove they have tested negative for coronavirus
Bubble could launch within ‘weeks’, Hong Kong’s commerce minister says

https://www.scmp.com/news/hong-kong/hong-kong-economy/article/3105607/coronavirus-hong-kong-singapore-set-reveal?utm_source=Twitter&utm_medium=share_widget& utm_campaign=3105607
Citera
2020-10-15, 12:03
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Ok, så bra då kan man uttrycka sig så här i fortsättningen när man diskuterar fotboll.
Som alla vet ligger Sverige i topp i världen på rankingen
Det måste ju vara helt jämförbart med din
"Alla här inne könner ju till att Sverige med sina nära 6000 avlidna ligger i top i världen vad gäller döda per capita"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in