2020-10-14, 19:44
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har alltså testat nästan minst av grannländerna men har nästan mest fall/befolkning.
Sverige måste testa mer nu!

Sverige och grannländer test/befolkning
  1. Island 924335
  2. Danmark 770115
  3. Ryssland 354910
  4. Litauen 317267
  5. Finland 225301
  6. Norge 216714
  7. Tyskland 216190
  8. Lettland 198673
  9. Estland 178520
  10. Sverige 176859
  11. Polen 99666
Sverige och grannländer fall/befolkning
  1. Island 10989
  2. Sverige 10016
  3. Ryssland 9184
  4. Danmark 5794
  5. Tyskland 4051
  6. Estland 2975
  7. Norge 2924
  8. Litauen 2399
  9. Finland 2292
  10. Lettland 1565
  11. Polen 3748
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jag läste om ett utbrott i en stad i Kina nyligen. Dom ska PCR-testa hela befolkningen - 9 miljoner människor - på 5 dagar.

Intressant att jämföra med Sveriges kapacitet https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Vi tester tydligen cirka 130 000 per vecka. Så om vi ville testa hela vår befolkning på 10 miljoner så skulle det ta 77 veckor eller nästan 1,5 år.

Visst, jag kan förstå att Kina har mer resurser, men å andra sidan är ju deras land mycket större.
Citera
2020-10-14, 19:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Varnas för Sverige igen
Bra skrivet angående det oetiska i att med flit låta människor smittas av ett nytt virus och hur denna strategi diskriminerar mot äldre och sjuka och bryter mot de mänskliga rättigheter som vi har i en demokrati.
https://twitter.com/lo_malin/status/1316417729272983553

Här är källan:

https://www.abc.net.au/religion/the-ethics-of-swedens-herd-immunity-strategy/12764868?fbclid=IwAR1Nvz5qRh7GMUXapkPEfofBptRgB81f Xg6sX1JL_jZorgwabd_H34_T4Sg
Citera
2020-10-14, 19:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Länder som har bekämpat smittan, kommer självklart inte att vara entusiastiska att välkomna besökare från länder med mycket smitta.

Varför inte det? Ju fler som haft viruset, desto färre som kan smittas och sprida det vidare. En smittfri som inte haft viruset riskerar ju smittas i utlandet och bli en spridare där, men har man haft det så minskar ju risken att man ska kunna bli en spridare om man utsätts för det efter att man passerat gränsen. Så jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Citera
2020-10-14, 19:48
Medlem
har ont i halsen och känner mig rätt dålig.. hoppas att det inte går så långt att jag behöver sjukvård, speciellt nu när smittan verkar öka. Man vill ju ha en garanterad plats på sjukhuset..
Citera
2020-10-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Giesecke: Britterna helvände
Sverige har återkommit som förebild för just de på högerkanten som är emot tuffa restriktioner. En anledning är att Storbritannien inledningsvis lutade åt en strategi närmare den svenska, innan man vände och gick mot hårdare tag efter en illavarslande rapport från Imperial College.

– Vi tyckte att det var jätteskönt att det fanns ett stort och starkt och framstående land som var på vår sida, säger förre statsepidemiologen Johan Giesecke i programmet.

– Sedan gick det fem dagar och så kom den här modellen, då vände Storbritannien 180 grader och införde det vi nu pratar om.

Se hela denna veckas avsnitt av Utrikesbyrån om Storbritannien och den andra coronavågen här på SVT Play eller i SVT2 kl 21.45.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/storbritannien-drar-at-coronarestriktioner-pa-nytt

Man ska tillägga att Vallance väldigt uttryckligen talade om flockimmunitet.

Ironiskt nog var det vi - med några av västvärldens bästa förutsättningar och inte England, ett av jordens mest tätbefolkade platser, med metropolen London i centrum - som höll fast vid kursen.
I slutändan är det möjligt att båda länderna valde fel väg; för England var defaitismen kanske befogad, för Sverige har vi dock facit i grannländerna - defaitismen var uppenbart obefogad.
Citera
2020-10-14, 19:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Man kan ju anmärka att "den nedtryckta kurvan" omöjligen kan tolkas på annat sätt än att det finns en komponent "flockimmunitet". Den fördröjda toppen visar med all tydlighet att R0 inte är tänkt att gå under 1.

Våra grannländer bevisade däremot att denna komponent inte behövs under skandinaviska förhållanden; De tryckte skyndsamt R0 under 1 och har sedan lyckats hålla spridningstalet kring 1 med mer långsiktiga åtgärder.

FHMs/Regeringens initiala defaitism byggde på pseudovetenskapliga dogmer.

Precis.🙋🏼‍♀️

Mycket intressant läsning:

https://www.abc.net.au/religion/the-ethics-of-swedens-herd-immunity-strategy/12764868?fbclid=IwAR1Nvz5qRh7GMUXapkPEfofBptRgB81f Xg6sX1JL_jZorgwabd_H34_T4Sg
Citera
2020-10-14, 19:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Varnas för Sverige igen
Bra skrivet angående det oetiska i att med flit låta människor smittas av ett nytt virus och hur denna strategi diskriminerar mot äldre och sjuka och bryter mot de mänskliga rättigheter som vi har i en demokrati.
https://twitter.com/lo_malin/status/1316417729272983553

Nej det varnas inte för Sverige. Det är "de 22" som slutat skriva meningslösa insändare i svensk media som istället sprider sin dynga i andra länders media.
Citera
2020-10-14, 19:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet att man ger sjukvård, inte palliativ vård, till äldre i Danmark.
En 90-årig släkting fick sjukhusvård två gånger mot covid.
Ja, jag kommer ihåg att du har nämnt det. Tur att din släkting bor i Danmark.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-14 kl. 19:57.
Citera
2020-10-14, 19:54
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Varför har dom andra länderna så många toppar och dalar? Vad är det vi mörkar?

Seriöst. Finns det ingen gräns för hur dum blondin man kan vara. Kan det kanske vara för att våra grannar släpper testsiffror varje dag medan vi släpper 1 gång i veckan? Tror du det kan ligga nåt i det, Einstein?
Citera
2020-10-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Varför har dom andra länderna så många toppar och dalar? Vad är det vi mörkar?
Vi rapporterar antal test veckovis.
Citera
2020-10-14, 19:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför inte det? Ju fler som haft viruset, desto färre som kan smittas och sprida det vidare. En smittfri som inte haft viruset riskerar ju smittas i utlandet och bli en spridare där, men har man haft det så minskar ju risken att man ska kunna bli en spridare om man utsätts för det efter att man passerat gränsen. Så jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Då kan jag förklara närmare hur jag tänker. Ditt resonemang utgår från premissen att infektion leder till varaktig immunitet.

Utifrån diskussionen här i tråden, så förefaller immuniteten mot detta virus vara ganska dålig. Det som kan hända, är att infektionen blir mildare för varje gång en individ återinfekteras. Återupprepade infektioner kan alltså innebära att smittbärare blir svårare att identifiera.

Viruset kommer fortfarande att vara lika otrevligt för individer som infekteras första gången. Det innebär att länder som har lyckats bekämpa infektionen, har all anledning att undvika svenskar som har genomgått infektion tidigare.
Citera
2020-10-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag läste om ett utbrott i en stad i Kina nyligen. Dom ska PCR-testa hela befolkningen - 9 miljoner människor - på 5 dagar.

Intressant att jämföra med Sveriges kapacitet https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/

Vi tester tydligen cirka 130 000 per vecka. Så om vi ville testa hela vår befolkning på 10 miljoner så skulle det ta 77 veckor eller nästan 1,5 år.

Visst, jag kan förstå att Kina har mer resurser, men å andra sidan är ju deras land mycket större.

Det skulle innebära att Sverige testar ca. 70,000 personer på fem dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in