2020-10-14, 18:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag skulle byta jobb om jag var du. Det är ganska många arga poliser därute som saknar sina anhöriga.
Och sambandet mellan din teori om bomb på däck 0 (som du bad mig kommentera...) och mitt jobb är?
Citera
2020-10-14, 18:29
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag säger så här:
det är och förblir en gåta att så många utgår från att JAIC är lögnare och mörkermän, medan Jutta Rabe, Dplay och andra som vill göra sig en hacka på Estonia, de skall vi lita på.

Vad gäller Estland så hade de tveklöst mycket att dölja efter katastrofen:
Estonia gick under estnisk flagg med estnisk besättning från en estnisk hamn! De var också en av tre parter i JAIC, så att bara glatt anta att deras eventuella undersökning är mer pålitlig än den från 1995-1997, det saknar logisk grund.
Fast det är väl inte riktigt så enkelt att alla vi hattar tror rakt av på allt gällande bomber och ubåtar men däremot så tycker jag, och jag talar för mig själv, att Hummel, Rabe och Dplay mer än väl har oerhört starka saker bitvis som borde få varje land och regeringen att vilja dyka i morgon, typ.

Jag ”litar” egentligen inte på någon och därför vill jag att de undersöker mycket mycket mer. Men du är nöjd?

Oavsett vad så hade de som ”yrade” om ett hål i skrovet rätt och ni fel. Glöm inte det. 😉
Citera
2020-10-14, 18:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hur kom luften ut från dessa områden så snabbt? Ska skrovet vattenfyllda måste ju luften pysa ut. Det tog ju dagar för heweliuz.
Jag har inte gått på någon myt utan experter pekar på just detta. Att färjan sjönk på 50 min bara med bortslitet bogvisir är och förblir en väldig svaghet i JAIC rapporten
När fartyget lutar (slagsida) rinner vatten in, luft pyser ut. Vid 90 grader slagsida kan i princip all luft ta sig ut. Det är inget konstigt alls.
Citera
2020-10-14, 18:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag undrar hur många av dem som sett den här nya filmen som också faktiskt läst haverirapporten.

Det har framförts argument att det skulle krävts att fartyget redan skulle ha tagit in vatten för gå djupt nog för att kunna slå sönder bogporten och snabbt vattenfylla bildäck.

Vad jag hört från sjöbefäl som jobbat i den branschen ansågs det här fartyget gå ganska djupt med fören även i lugnt vatten.

Tittar man på bilder ser det faktiskt ut som att halva bogporten ligger under vatten, trots fint väder:
http://www.simplonpc.co.uk/Viking_Sally.html

I grov sjö med vågor upp till 8 meter och fartyget gående på full marschfart rakt mot vågorna är det inte svårt att tänka sig att bogvisiret tagit emot ordentligt med stryk.

Tittar man på den här bilden och tänker sig grov sjö och bortslitet bogvisir och ramp är det inte heller svårt att föreställa sig vilka enorma mängder vatten som kom in på kort tid.
.

Jag har inte läst hela rapporterna men stora delar och satt mig in hjälpligt i resonemangen.

Rapporterna är inget facit på hur det gått till utan beskrivningar om hur det kan gått till. De utgår från att Estonia tappat bogvisiret och rampen öppnas och att det inte finns något hål i sidan.

De förklarar hur det är möjligt för fartyget att sjunka så fort och inte kapsejsa helt och flyta upp och ned på luften under bildäck.

Problemet är att det trots allt i sig är lättare att förklara sjunkförloppet om det finns ett stort hål i det. Då slipper man snäva tidsfönster då rampen varit öppen och sedan stängts och man slipper luft som komprimeras till synes för snabbt under däck.

Nu har man funnit just ett sådant hål som ändå bättre förklarar sjunkförloppet. Då bör man kraftigt ifrågasätta om det hypotetiska sjunkförlopp man utgått från verkligen stämmer.
Citera
2020-10-14, 18:33
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Eller så ger du mig ett enda trovärdigt vittne som då, 1994 eller kanske 1995, berättade om denna påstådda smuggling olycksnatten. Inte någon som en tv-filmare vaskat fram 10 eller 25 år senare.

Och sedan en koppling till själva olyckan, de påstådda varningarna och bomberna.
Bästa idiot. Det finns på UG. En tulltjänsteman.
Citera
2020-10-14, 18:33
Medlem
Citat:
När fartyget lutar (slagsida) rinner vatten in, luft pyser ut. Vid 90 grader slagsida kan i princip all luft ta sig ut. Det är inget konstigt alls.

Nej båten lägger sig upp och ner med luften i kölen.
Där måste finnas ett hål till för att det ska gå så snabbt. Har du verkligen missat detta
Citera
2020-10-14, 18:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad tror du om Alexander Voronins väska? Vem gav order till Rockwells dykare att plocka upp denna och varför gjorde man det?
Ingen aning.

Men det är den som tror att smuggling ledde till sänkning av Estonia som skall förklara vad väskan har med det att göra, inte jag.
Citera
2020-10-14, 18:36
Avslutad
Citat:
Eller så ger du mig ett enda trovärdigt vittne som då, 1994 eller kanske 1995, berättade om denna påstådda smuggling olycksnatten. Inte någon som en tv-filmare vaskat fram 10 eller 25 år senare.

Och sedan en koppling till själva olyckan, de påstådda varningarna och bomberna.
Vitnena förhördes inte av då dessa saknade kunskap om olyckan enligt politruckerna på den tiden.
Jag kan återigen inget om skeppsbyggnad, stabilitetsberäkningar och sjunkförlopp men jag kan avgöra att det är en mörkningsprocess pga av hanteringen av estonias förlisning. Jag lägger mig inte i den tekniska biten då jag är dålig på sånt.
Tips: se dokumentären eftersom tråden handlar om den.

Edit:jag menar vittnen som var passagerare.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-14 kl. 18:42.
Citera
Medlem
Citat:
.

Jag har inte läst hela rapporterna men stora delar och satt mig in hjälpligt i resonemangen.

Rapporterna är inget facit på hur det gått till utan beskrivningar om hur det kan gått till. De utgår från att Estonia tappat bogvisiret och rampen öppnas och att det inte finns något hål i sidan.

De förklarar hur det är möjligt för fartyget att sjunka så fort och inte kapsejsa helt och flyta upp och ned på luften under bildäck.

Problemet är att det trots allt i sig är lättare att förklara sjunkförloppet om det finns ett stort hål i det. Då slipper man snäva tidsfönster då rampen varit öppen och sedan stängts och man slipper luft som komprimeras till synes för snabbt under däck.

Nu har man funnit just ett sådant hål som ändå bättre förklarar sjunkförloppet. Då bör man kraftigt ifrågasätta om det hypotetiska sjunkförlopp man utgått från verkligen stämmer.

Ja detta är vad jag också hävdar ju är helt självklart. Varför hålla fast vid en krystat och av många experter förkastad förklaring när det finns ett hål precis där det behöver för att det ska gå ihop bättre
Citera
Medlem
Van Nostrands avatar
En fråga till er kunniga:
Vilka utrymmen på däck 0 och 1 finns direkt innanför det "nya hålet"?
Citera
2020-10-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Du, det är hål i skrovet.

ja? du menar att en kollision inte kan vara en olycka? Bara en teori, kan lika gärna vara en riktad torped utan sprängmedel, jag vet inte, det jag är ganska övertygad om är att rapporten inte stämmer, sen är det öppet
Citera
2020-10-14, 18:39
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
.

Ja det är klar att du kommer hit.
I vilket fall som helst. Det är beräknat att det behövs 2000 ton vatten på bildäck för att Estonia skall ha den slagsida som den hade.

Bogrampen har inte ens varit uppe. Räkna på ett insläpp av 1 kubik i sekunden. Det skulle alltså tagit 30 minuter för att få den slagsidan.

Sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in