2020-10-13, 22:17
Medlem
aina08s avatar
Har en luftvärmepump i mitt garage som det börjar bli dags att köra igång nu när kylan kommer.
Det ja funderar över är inställningarna jag kan göra med fjärrkontrollen.
Det finns ju bla en Auto och en Heat (samt Fläkt, AC, Avfuktning).
Antar att Auto håller inställd värme oavsett om de är varmare eller kallare inne, bla genom att tillföra kall luft om det är för varmt och tvärt om. Då kommer den värma och övergå i kyla fram och tillbaka.

Det jag önskar är att kunna köra värme och att pumpen stänger av sig när vald temperatur är uppnådd och sen bara då och då tillföra mer värme för att bibehålla det som den är inställd på.
Trodde det var så på Heat men när ja körde på 20 grader över natten hade jag fått 23 inne och den stod fortfarande och blåste för fullt.
När jag ändrade till Auto började den blåsa kallt.

Hur brukar de vanliga inställningarna vara på en luftvärmepump?
Citera
2020-10-13, 22:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har en luftvärmepump i mitt garage som det börjar bli dags att köra igång nu när kylan kommer.
Det ja funderar över är inställningarna jag kan göra med fjärrkontrollen.
Det finns ju bla en Auto och en Heat (samt Fläkt, AC, Avfuktning).
Antar att Auto håller inställd värme oavsett om de är varmare eller kallare inne, bla genom att tillföra kall luft om det är för varmt och tvärt om. Då kommer den värma och övergå i kyla fram och tillbaka.

Det jag önskar är att kunna köra värme och att pumpen stänger av sig när vald temperatur är uppnådd och sen bara då och då tillföra mer värme för att bibehålla det som den är inställd på.
Trodde det var så på Heat men när ja körde på 20 grader över natten hade jag fått 23 inne och den stod fortfarande och blåste för fullt.
När jag ändrade till Auto började den blåsa kallt.

Hur brukar de vanliga inställningarna vara på en luftvärmepump?

Den ska stå på heat. Prova sänk en grad och se vad du får för temp imorgon, repetera tills du är nöjd.

Auto ska du inte använda för då både kyler och värmer den och det motverkar hela syftet med en lvp (på våra breddgrader). Jag antar att du har den för att spara pengar?
Citera
2020-10-14, 07:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kör heat hela tiden om det är värme du ska ha.
Om du kör auto så kommer pumpen jobba upp till den temperaturen du ställt in. Går tempen lite över så slår den om till kyla för att få rätt temp.
Systemet motverkar sig själv alltså så ska du ha värme så ställ in läge heat.

Tempsensorn kan vara lite så där ska tilläggas. Jag kör min på 24 grader för att få 21-22 grader i rummet. Har en Mitsubishi.
Citera
2020-10-14, 10:40
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den ska stå på heat. Prova sänk en grad och se vad du får för temp imorgon, repetera tills du är nöjd.

Auto ska du inte använda för då både kyler och värmer den och det motverkar hela syftet med en lvp (på våra breddgrader). Jag antar att du har den för att spara pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kör heat hela tiden om det är värme du ska ha.
Om du kör auto så kommer pumpen jobba upp till den temperaturen du ställt in. Går tempen lite över så slår den om till kyla för att få rätt temp.
Systemet motverkar sig själv alltså så ska du ha värme så ställ in läge heat.

Tempsensorn kan vara lite så där ska tilläggas. Jag kör min på 24 grader för att få 21-22 grader i rummet. Har en Mitsubishi.
Ja då var det som ja trodde med Auto.
Men då ska den alltså slå ifrån på Heat, var lite osäker på de.

När det är riktigt kallt på vintern brukar ja få ligga på 2-3 grader mer än den ger.
Den värmer 48 kvm garage. Just nu är det inte så jättekallt men när de regnat i nästan två veckor blir det väldigt fuktigt och då kör jag mest för att torka upp, men också för att då det lite skönare inne.
På vintern brukar ja nöja mig med att ha 17 grader, om ja inte ska mecka med nåt en längre tid och då drar ja upp värmen kvällen innan.
De är en Qlima (från Jula) så ingen dyr pump direkt men den värmer bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in