2020-10-13, 18:30
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja och vad är din poäng? Det är samma sak man sett vid andra pandemier så vad är nytt i ditt tankesätt? Tror du att detta är nytt för mig?
Jag ger upp - det är hopplöst att försöka förklara för dig, oavsett hur pedagogiskt man än lägger upp det. Det är som att försöka förklara vad en standardavvikelse är för en 8a-åring.

Dina svar och ditt resonemang visar ju att tankesättet är nytt för dig och att du uppenbarligen inte förstår.
Citera
2020-10-13, 18:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Mycket möjligt, sen är väl en kombination mellan båda är inte en omöjlighet heller.
Enligt undersökningar är det så, har du inte hört FHM upprepa mantrat - sök sjukvård om du är sjuk, var inte rädd för det. De har ju flera gånger gått ut och meddelat oron för att människor slutat söka vård under pandemin. Har du missat det?
Citera
2020-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
143 döda senaste dygnet i Storbritannien!

Från The Guardians coronablogg:

[i]16:25
UK reports 143 new deaths from Covid-19, highest daily figure since June
There had been a further 17,234 confirmed cases of coronavirus in the UK. It brings the total number of cases in the UK to 634,920.

Ingen flockimmunitet i UK heller alltså som har mer döda/befolkning än Sverige.
Citera
2020-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Enligt undersökningar är det så, har du inte hört FHM upprepa mantrat - sök sjukvård om du är sjuk, var inte rädd för det. De har ju flera gånger gått ut och meddelat oron för att människor slutat söka vård under pandemin. Har du missat det?

Jag har inte missat det, men det utesluter inte att folk har sökt vård helt i onödan. Jag själv har bekanta som sökte vård för symtom som inte ens förknippas med COVID-19, ingen utav dessa blev testad som positiv. Jag har svårt att se att dessa personer är ensamma om detta.

Jag vill minnas att Tegnell tidigare sagt att det inte är nödvändigt för en fullt frisk gymnasieelev att söka vård för förkylningssymtom, jag kan möjligtvis missta Tegnell med någon annan. Ett problem som uppstår här är ju frågan kring vem som är frisk egentligen, finns oändligt med människor som inte har vetskap om ett hjärtfel, nedsatt lungkapacitet eller liknande.

Jag säger inte att det är fel att man söker vård eller vill bli testad. Problemet under våren var att alla gjorde det på samma gång.
Citera
2020-10-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, man vågar sig kanske inte på eutanasi av äldre nu i höst så de hamnar väl på sjukhus.

Dom hamnar som bekant inom geriatrisk vård.
Och har gjort sedan länge. Det är den siffran man skall hålla koll på.

Jag hittar den dock bara i Stockholm och Uppsala
Citera
2020-10-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ingen flockimmunitet i UK heller alltså som har mer döda/befolkning än Sverige.

Och ingen utrotning av viruset trots lockdown.

Varken flockimmunitet eller utrotning - Då kan vi konstatera att hela tråden hade fel i maj.
Citera
2020-10-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Varken flockimmunitet eller utrotning - Då kan vi konstatera att hela tråden hade fel i maj.

Sverige skulle troligtvis haft färre döda i covid-19 om man skulle haft lockdown i början.
Citera
2020-10-13, 18:54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

OM munskyddet funkade då skulle man ju inte ha alla dessa nya smittfall i länder där det har varit obligatoriskt att använda munskydd utanför hemmet.

Så som i Taiwan, Singapore och Sydkorea då?
Citera
2020-10-13, 18:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så som i Taiwan, Singapore och Sydkorea då?

haha... 1-0
Citera
2020-10-13, 18:57
Medlem
Citat:

Vad är hela tråden, alla användrare i tråden menar du?
Inte jag samt en mycket betryggande majoritet av trådens användare heller.

Men ge os exempel på ett 50-lal användrare i tråden som veriferar din fantasi.

I annat fall sluta med psykotiska påståenden som "hela tråden".

--------
Lockdown är till för att få kontroll över smittan temporärt, inget annat.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-13 kl. 19:00.
Citera
2020-10-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vet inte varför tabellerna blir som dom blir. Tar man med "flockimmuniteten" så borde Sverige ha ett litet skydd som dämpar explosionen att ske lika snabbt. Därför tror jag Sverige kan ha lite högre samhällsspridning innan man når tipping point och ökningen accelererar.

Enligt antikroppstester som gjorts i Sverige och utomlands borde immuniteten ligga nånstans runt 10-15% av befolkningen (snarare 10% än 15%). Hävdar någon högre immunitet än 15% så är dom antagligen politiskt motiverade. Eller bara korkade.

Tar man då det hypotetiska värdet 60% som sägs ska vara vad man försöker uppnå för att få flockimmunitet så kan man påstå att Sverige har ett 16-25% bättre skydd än Tjeckien (om vi utgår ifrån att Tjeckien har 0% immunitet, det har dom ju inte så skyddet är egentligen ännu sämre).

Antalet fall ökar just nu linjärt, en rak linje med ca 800fall mera varje vecka:
1735
2694 +959
3370 +676
4178 +808
Den här veckan ser ut att bli liknande alltså hamnar man runt 5000fall.

Om 4098fall var gränsvärdet för Tjeckien så betyder det att Sveriges gränsvärde borde hamna 16-25% högre, ca 4753-5122fall.

Nästa vecka kommer det att börja synas en accelererande trend i Sverige också.

A lot of the antibody tests in Sweden had been done through Abbott tests. These were accumulated through vårdcentral random blood samples, and the Abbott tests used were later declared faulty as they had a much higher false-positive rate than advertised (leading FHM to both phase the tests out and then ask people with mild or no symptoms to get tested again because their reported immunity could have been a false-positive).

There have been no further tests since then that I am aware of, and considering antibody waning in serum vs the unreliability of previous reports due to both the skewed sample collection and unreliability of the tests, I would neither use the previous results as a benchmark or wish to use new results as a benchmark. That ship has now sailed.
Citera
2020-10-13, 19:01
Medlem
Citat:

Nej flockimmunitet fungerade inte. Det är därför UK inte sysslar med flockimmunitet eftersom det skulle dö ännu fler då.
Citat:
U.K. prime minister warned against adopting a herd immunity-like strategy, in national televised address
https://www.marketwatch.com/story/u-k-prime-minister-rails-against-calls-to-let-the-virus-take-its-course-warning-the-nation-is-at-a-c ritical-moment-11601490057

Exempel hade Sverige gjort som Danmark Norge Finland med lockdown hade vi ju inte haft runt 6000 döda nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in