2020-10-12, 21:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, jag länkade precis till att de säger att de inte är drivande.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/10/beakta-luftburen-asymtomatisk-smitta-och-munskydd-vid-covid-19/
Citera
2020-10-12, 22:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Stämmer inte.

https://abcnews.go.com/Health/asymptomatic-presymptomatic-people-transmit-covid-19-infections-study/story?id=71647268

Pratar vi presymptomatiska och asymptomatiska så finns det ju beräkning som säger ungefär hälften.

Men beror på åtgärder. Ju duktigare man är på att isolera symptomatiska desto större andel smittas av pre/asymptomatiska.

Utan åtgärder så är antagligen symptomatisk spridning dominerande.

Så beror på skulle jag säga....
Citera
2020-10-12, 22:01
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De säger att barn driver smittan i skolan.
Jaha, nyss sa du att skolorna var drivande. Det du menar är alltså att skolorna är smittdrivande..i skolorna. Ok, check på det.
Citera
2020-10-12, 22:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Den är intressant faktiskt dock tyder ju empirin på att det förefaller vara vid ganska få tillfällen det inträffar. Man har ju gjort flera antikroppsstudier och om det spreds i huvudsak som artikeln beskriver så skulle vi flesta mött smittan vid det här tillfället. Tex hade tre av 120 på min frus avdelning positiva svar i personalstyrkan. Det är en akutavdelning på ett stort sjukhus. De jobbar i visir. munskydd vid arbete med bekräftade fall.

På Karolinska var det väl 1/4 som hade smittats om jag inte kommer ihåg helt fel. På avdelningar som inte var Covid-avdelningar. Där hade personalen jobbat oskyddat. Något säger mig att godkänd skyddsutrustning i mycket hög grad begränsar smittspridningen. Det du säger bekräftar det ytterligare.
Citera
2020-10-12, 22:05
Medlem
Citat:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/10/beakta-luftburen-asymtomatisk-smitta-och-munskydd-vid-covid-19/

Nu pratade vi vad Norges FHI har sagt samt om FHM säger något annorlunda. Det vlll du inte bemöta alltså.

För asymptomatisk smitta hänvisar jag till denna systematiska översikt:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf

Det är maximalt 9 av drygt 2000 nära kontakter som smittats av av 41 potentiella indexfall. Det är ett maximum eftersom några av de 9 mycket väl kan ha smittats av någon annan utanför den kretsen.
Citera
2020-10-12, 22:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Jag är så trött på alla troll på Folkhälsomyndigheten i Sverige som står och ljuger rakt upp och ned inför TV-kameror.

Idag gick det inte att ljuga om att festerna längre. Nu var det skötsamma läkarstudenter i Umeå som uppenbarligen blivit smittade i universitets lokaler. Detta har man vilselett om hela tiden och skyllt på att det sker på fester.
Citera
2020-10-12, 22:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Barn verkar ju vara viktiga för smittspridningen

"What we found in our study is that children were actually quite important," says Laxminarayan. "They were likely to get infected, particularly by young adults of the ages of 20 to 40. They were likely to transmit the disease amongst themselves. And this is unusual, because schools in India have been shut since March. So clearly this is happening just at the community [level]. And then they also go out and infect people of all age groups, including the elderly."

Worst of all, the proportion of children who are infected but don't show any symptoms, he says, is higher than adults. So they may not even be recognized as potential carriers."

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/10/01/919237103/kids-and-superspreaders-are-driving-covid-19-cases-in-india-huge-study-finds
Citera
2020-10-12, 22:08
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Idag gick det inte att ljuga om att festerna längre. Nu var det skötsamma läkarstudenter i Umeå som uppenbarligen blivit smittade i universitets lokaler. Detta har man vilselett om hela tiden och skyllt på att det sker på fester.
Nu verkar det ju iofs vara både och:
"Smittan härleds till ett bröllop i södra Sverige, enligt Magnus Hultin, programdirektör för läkarutbildningen. Studenter har sedan smittats i samband med undervisning och vid privata sammankomster."
Citera
2020-10-12, 22:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Att barn inte sprider smitta av Covid19 i skolorna är lika sant som att de inte sprider vattkoppor, springmask, eller kan drabbas av vinterkräksjuka.

Att FHM sprider denna myt beror enbart på att de blivit instruerade att säga detta. Att smittan störtdyker ett par-tre veckor efter sommarlovet har inletts och likaså ökar lavinartat 3-4 veckor efter skolstart borde ju få en och annan att tänka efter kan man ju tycka. Likaså hur andra coronavirus sprids.
Det krävs ju inget under av analysförmåga för att se dessa genomtydliga samband kan man ju tycka.
Citera
2020-10-12, 22:09
Medlem
Citat:
Så flockimmuniteten som nåddes i juni var försvunnen redan i september menar du? Du får ursäkta, men jag kopplar det här till skolan till nästan 100%.
Jag skulle nog utgå ifrån att de flesta som smittades i juni fortfarande är immuna i september.

En del av dem som smittades i mars kan nog återinfekteras. Men i första hand tror jag att vi ser kluster av utbrott mellan individer som inte smittades i våras.

Det är t.ex. inte särskilt förvånande att högskolestudenter och gymnasieelever smittas nu, eftersom de var särskilt skyddade i våras när de pluggade på distans.

Därutöver är det värt att påpeka att:

1) Vi har inte lika bra distansering nu, vilket innebär att effekten delvis går förlorad, samt

2) Flockimmunitet har aldrig skyddat mot utbrott av smitta. Det skyddar bara mot storskalig samhällsspridning.

3) Det händer rätt mycket mer på hösten utöver att skolan öppnas. Arbetsplatser öppnar och vädret slår om. Man behöver rejäla skygglappar för att skylla effekten på skolan.
Citera
2020-10-12, 22:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
1/200 nära kontakter till ett asymptomatiskt indexfall smittas.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.01.20135194v2.full.pdf

Intressant metastudie. Tydligen har
fått rätt, igen, alltså till skillnad vissa debattörer på flashback.
Citera
2020-10-12, 22:10
Medlem
Citat:
Att barn inte sprider smitta av Covid19 i skolorna är lika sant som att de inte sprider vattkoppor, springmask, eller kan drabbas av vinterkräksjuka.
Det finns ju flera skäl till varför vuxna inte sprider vattkoppor, springmask eller vinterkräksjuka i samma utsträckning som barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in