2020-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vi har skadat det Svenska varumärket. När folk hör att man talar svenska så förknippas det med coronasmitta
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aP29q7/asa-blir-misstankt-for-att-vara-coronasmittad--for-att-hon-ar-svensk (ursäkta aftonbladetlänk)

När tror du att vi kommer kunna resa utanför schengenområdet? Det kommer dröja. Blir ingen Thailandsresa på ett bra tag.

Nej, folk tycker vi går rätt väg!
var själv i Amsterdam för 2 veckor sedan och alla som fick höra att vi var från Sverige hyllade oss och vår strategi.

jag var själv osäker på den i början men jag har ändrat åsikt!
Citera
2020-10-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Började väl skönjas en nedgång i maj, men tog inte fart på allvar innan skolorna stängde.
Vad är din förklaring till att smittan minskade? Om du svarar flockimmunitet är det ju märkligt att smittan nu ökar kraftigt igen. I sådana fall måste det ju tyda på att immuniteten var mycket kortvarig. Jag tror sommarlovet förklarar det här i betydligt större omfattning.
Från mitten av april gick det spikrakt nedåt.

Sommarlovet har inget med saken att göra.

Flockimmuniteten för covid-19 fungerar precis som flockimmuniteten för andra coronavirus. Ett hastigt utbrott där 20% av landet smittas, följt av en lika hastig nedgång. Repeat varje år.
Citera
2020-10-12, 18:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Kan man tolka dig som att länder vars åtgärder passar dig har en befolkning som kan tänka själva, medan i Sverige där åtgärderna inte passar dig kan folket inte tänka själva?

Journalistkåren har stort inflytande i hela västvärlden, och har utnyttjat detta inflytande på ett mycket fult sätt. Just beträffande Covid-19, så skiljer sig Sverige emellertid från andra västländer.

Svenska folket har förmågan att tänka själva, på samma sätt som invånarna i övriga västvärlden. Problemet är att folk inte utnyttjar förmågan att tänka själva, eftersom det kan medföra att man betraktas som besvärlig av omgivningen. Det är bekvämare att göra journalistkårens åsikter till sina egna åsikter. Detta började långt innan Covid-19. Men Covid-19 har blivit ett tydligt exempel på folks ovilja att tänka tankar som går emot journalistkårens politiska program.
Citera
2020-10-12, 18:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Från mitten av april gick det spikrakt nedåt.

Sommarlovet har inget med saken att göra.

Flockimmuniteten för covid-19 fungerar precis som flockimmuniteten för andra coronavirus. Ett hastigt utbrott där 20% av landet smittas, följt av en lika hastig nedgång. Repeat varje år.

Ser det ut på den här grafen som något av det du påstår stämmer: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

?
Citera
2020-10-12, 19:01
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ja. Jag tar alltid på mig munskyddet innan jag går utanför ytterdörren och tar av mig det när jag kommit hem. Dvs jag har alltid på mig munskydd på jobbet, när jag handlar eller befinner mig i publik miljö men även utomhus. Jag jobbar delvis hemifrån och de gånger jag är inne på jobbet har alla på sig munskydd. Vi hade möte om detta och vi var några som var drivande för ett munskydd-påbud. Behöver jag tillägga att förnekarna på jobbet som var emot munskydd-påbud hade lågbegåvade argument som chefen inte kunde ta på allvar.
Är alla på ditt jobb 85 plusare?

Sorry dude men all data är inne. Lockdowns har inte hjälpt ett smack, munskydd kan väl vara helt okej att bära i vissa situationer, för att minska risken för ALL typ av viral smitta. Men att gå full stasi och förminska dom som faktiskt har rätt, i ditt fall dina "förnekare" till kollegor, är bara dumt och vittnar om hur lätt människor ställer sig på den stora mobbens sida. Återigen! Vi lär oss aldrig av historien verkar det som.

Så grattis, du är officiellt ett får i flocken
Citera
2020-10-12, 19:06
Medlem
Citat:
1. Inget annat land i Europa gjorde det du säger. Det ansågs inte vara ett vettigt beslut, givet informationsläget då. Så det är helt orealistiskt att förvänta sig det från Sverige.

2. Ja? Flockimmunitet vände kurvan över smittade redan i början av april, och förhindrade de där 70,000 döda som ni räknade med.

Vem tjänar på snacket om flockimmunitet. Jo det gör vaccintillverkarna. Och näringsidkare stora som små som annars konkar. Vem arbetar Flockhälsomyndigheten för. Jo läkemedelsindustrin. Just nu är Tegnell bara en återförsäljare av vaccinprodukter av olika slag. Ju fler som smittats desto fler vaccindoser får han och hans uppdragsgivare kränga.
Ju mer smittsamt viruset blir, ja då får man ta extra doser flera gånger per år.
Citera
2020-10-12, 19:09
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tyvärr tror jag inte att du har rätt där. Vi skall vara jävligt glada om riskgrupperna hinner bli vaccinerade innan skiten, förmodligen, kulminerar i mars/april. Att, dessutom, resten av befolkningen hunnit bli vaccinerad, (med ett väldigt effektivt och säkert vaccin), innan sommaren tror jag inte heller på. Jag har i alla fall ställt in mig på att få uppleva en till "covid-sommar". Men nästa höst så, kanske stora delar av befolkningen hinner bli vaccinerad, innan skiten tar ny fart. Så sommaren 2020 så kan jag, nog, resa utomlands som vanligt igen. Ja, jävlar vad jag skall resa, trängas, kramas, gå på konserter och roa mig, då skiten är över, globalt.

Tror nog tyvärr inte att det är planen hos WHO/NWO, utan detta kommer att pågå ett antal år till, tills alla våra friheter tagits ifrån oss...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-10-12 kl. 19:12.
Citera
2020-10-12, 19:10
Medlem
Citat:
Nedgången började flera månader innan sommarlovet. Finns ingen kausalitet.
Det är klart att de ptgärder som sattes in gav effekt. Men nedgången var bäldigt kpngsam.
Citera
2020-10-12, 19:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Fast även smittskyddsmyndidheterna i många länder var emot delar eller hela den strategi som politikerna sedan genomförde.

Smittskyddsmyndigheterna i hela Europa har misslyckats stort med Covid-19.

Citat:
Där kan man, verkligen, snacka om att införa "politiska visioner", läs populistisk sk "handlingskraft" ifrån politikernas sida.

Smittskyddsmyndigheterna bör ägna sig åt smittskydd, och inte politiska visioner inom andra områden. Sedan kan man ställa frågan hur mycket tålamod politikerna ska ha gentemot smittskyddsmyndigheterna, när smittskyddsmyndigheterna missköter sitt uppdrag. Hur uppenbart ska misslyckandet bli, innan politikerna går in och tillrättavisar smittskyddsmyndigheternas ledning?

Att undvika sjukdom och död, ser du det som ett uttryck för populistisk handlingskraft?

Citat:
I Sverige har vi haft en underdödlighet sedan i slutet av augusti.

Underdödligheten är ett tecken på ett misslyckande. En del av dom sköraste individerna har avlägsnats från befolkningen, vilket leder till underdöd. Ifall du ser underdödligheten som ett tecken på framgång, så kan jag presentera ett förslag på hur man löser problemet med svältande barn i Afrika. Det är ett makabert förslag, men i efterhand kommer du att se lägre dödlighet än innan. Låter det lockande?

Citat:
Återstår alltså att se hur hög överdödligheten för hela 2020 blir, speciellt i jämförelse med andra länder. Dessutom kommer det att bli intressant att jämföra överdödligheten/underdödlighieten i Sverige jämfört med andra länder de närmaste 10 åren. För lockdownerna var ett stort experiment ifrån politikernas sida. Vi vet inte vilka långsiktiga konsekvenser de kommer att ge.

Var det ett experiment? Man vet ju sedan tidigare att man moverkar smittsamma sjukdomar, genom att minska människors kontakter med varandra.

Däremot har du rätt i att åtgärderna mot epidemin kan ha otrevliga konsekvenser på lång sikt. Att stänga ner samhällena var tecken på ett stort misslyckande. Misslyckandet var att epidemin hade tillåtits komma in i Europa, och få fäste i befolkningen. Ifall man ska tala om experiment, så var det farliga experimentet att upprätthålla flygtrafiken från länder med pågående epidemi.
Citera
2020-10-12, 19:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var ju Anders Tegnell som var med och skapade problemet, genom att låta smittbärare flöda in över gränserna, utan kontroll. Sverige hade haft en bättre position ifall man hade försökt bromsa virusets inträde till Sverige.

Är du nöjd med hur Anders Tegnell hanterade problemet som han själv skapade?

Lockdowns har visar sig vara totalt meningslösa. Och det är så många variabler som spelar roll i hur ett specifikt land drabbas av smittan. Att Tegnell skulle lastas för att skapat en epidemi i Sverige är befängt.

Vi måste acceptera att även om vi är tekniskt & medicinskt avancerade så kan vi fortfarande inte hindra pandemier hur mycket vi än försöker. Pandemier är verkligen inget nytt, dom kommer och går. Jag med min ringa ålder kring 30 har redan "bevittnat" flera stycken som skördat en hel del liv. Faktiskt i klass med Covid, om inte värre, på 90-talet.

Jag vägrar låta rädsla ge obefogad makt till stat & myndigheter över mitt & andras liv, punkt!
Inte ens om ebola hade korsmuterats med rabies och blivit luftburet hade jag velat ge den typen av makt till big brother. Över min döda kropp!
Citera
2020-10-12, 19:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det verkar som du inte begriper engelska. Det står som sagt:

Some of the most pathogenic forms of influenza have similar cleavage sites, which can be acted upon by furin and other cellular proteases.

Fast nu var det inte frågan om några "liknande" utan just furinkopplingen. Du skulle belägga att influensan har en furinsekvens.
Har du belagt att SARS-CoV-2 har det då? De gnällde ju när jag sa att det var en del av viruset. Du säger emot dig själv och slår knut på dina egna argument. Varför gör du det?
Citera
2020-10-12, 19:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte kommunicerats något annat. På andra vaccin där det krävs upprepade doser tar man vanligen dos nr2 först 1 år efter första dosen. Ibland dröjer det flera år. Vet inget annat vaccin där man ska ta två doser tätt inpå varandra. Vet du något?
Vad annat skulle vara anledningen till så många doser då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in