2020-10-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det skulle vara ett väldigt opraktiskt sätt att arbeta på.
Det skulle kosta massor av pengar bara att ta reda på vad man ska kräva betalt för.
En efterforskning är ju en sammansatt helhet, mycket ingår.
Kanske man kan uppfinna en lag om symbolisk ersättningskostnad i likhet med att en skyldig betalar till brottsofferfonden?

Og alle som blir pådømt erstatning vil anke. Saken kan versere i rettsvesenet i flere år! Noe helt annet å kreve erstatning og inndragning ved for eksempel et bankran, det er helt ok.
Citera
2020-10-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Det er en rekke momenter.

– Jeg mener at man burde lagt ned hele prosjektet når man ikke får i tale alle aktørene som deltok i straffesaken. Det resultatet vi har fått nå, *liker jeg ikke, sier Rohde og understreker at hun uttaler seg som privatperson.

Dette er et håpløst kriterie og er også overførbar til hver eneste sak om har vist seg å være justismord. Skal man slutte å diskutere potensielle justismord fordi man ikke klarer å få noen fra påtalemyndigheten til å delta i diskusjonene? selvsagt ikke. Problemet her er jo at motparten ikke ønsker å stille opp.

Hun sier også, implisitt, at podcasten mangler en stor grad av objektivitet, uten at hun faktisk klarer å sette ord på hva det er som er problematisk og hva det er som mangler objektivitet. Podcasten, som jeg har hørt, fremstår ikke som nevneverdig problematisk. Den går objektivt gjennom saken, tar opp hendelsesforløpet og de åpenbare problemstillingene, hva som er blitt gjort tidligere, hva som må til for å få en sak gjenopptatt. Problemstillingene som tas opp er jo de samme som gjenopptakelseskommisjonen jobber med.

Det er snart 1 år siden gjenopptakelseskommisjonen aktivt begynte å drøfte saken i møtene deres, og en rekke møter har i sin helhet blitt satt av til nettopp baneheia. Bare det at man ikke har truffet en avgjørelse ila det første møtet, som jo var satt av i sin helhet til Baneheia, er historisk, det at man nesten 1 år senere fortsatt drøfter saken i kommisjonen burde være et ganske så åpenbart slag i ansiktet til de som mener at saken er rett frem. Hadde saken vært rett frem så hadde den vært avvist for snart 1 år siden, implisitt så kan det ikke være en vesentlig mangel på objektivitet i problemstillingene heller.

Da oppfatter jeg det som særs problematisk at enkelte går ut i offentligheten og fremstiller det som problematisk at saken drøftes.

Tvert imot så er det særdeles viktig at saken drøftes, fordi det er reelle problemstillinger som må trekkes frem, og hvis saken blir gjenopptatt så er det viktig at befolkningen forstår hvorfor.

Full støtte! Og hva med tidsbruken i fohold til antall saker? Kommisjonen har elleve utredere...
Citera
2020-10-11, 10:57
Medlem
Glem dette med Rohde og erstatning. Utgangspunktet er at politiet skal bekoste etterforskning på objektivt grunnlag. Dette er et bærende prinsipp sammen med retten til fritt forsvarervalg bekostet av det offentlige i alvorlige straffesaker. Det er muligens en teoretisk mulighet for å kreve erstatning for sterk klanderverdig atferd fra en domfelt som fører til ekstraordinær ressursbruk. Jeg kan ikke se at spørsmålet er prøvd for retten. Det offentlige har bevisbyrden. Erstatning til offer og etterlatte og inndragning av midler som kan tilbakeføres til et straffbart forhold er noe annet. Barna ønsker sikkert ikke å kreve verken erstatning eller å utfordre ektepakten selv om th blir dømt. De er styrt av faren og vil tro han er offer for justismord. Er usikker på om det blir sak før evt liket er funnet. Th lyktes med å kneble politiet i tidlig fase. Ingen feil av politiet men en følge avforsiktighetshensyn i tilfelle aeh fortsatt var i live.
Citera
2020-10-11, 11:11
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
TH lyktes med å kneble politiet i tidlig fase. Ingen feil av politiet men en følge avforsiktighetshensyn i tilfelle aeh fortsatt var i live.
Jepp, planen fungerte...nesten.

Politiet burde vært enda mer skeptiske når TH selv har sagt han fikk «sjokk» da politiet ikke ville møte han i S4.

De skulle hatt hypotesen om konedrap og fingert kidnapping lengre framme i pannebrasken allerede da han ringte 1410., og ikke latt seg blende av en skuespillermilliardær.

Det ville neppe ødelagt for saken eller AE’s liv om det hadde vært en reell kidnapping.
Citera
2020-10-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Og alle som blir pådømt erstatning vil anke. Saken kan versere i rettsvesenet i flere år! Noe helt annet å kreve erstatning og inndragning ved for eksempel et bankran, det er helt ok.

Instämmer.
Citera
2020-10-11, 12:02
Medlem
Lonnrots avatar
Polisen har, om man så vill, givit TH möjligheten att träda fram och erkänna innan eller i samband med ett flertal av de större eftersöksåtgärderna. Det har handlat om skoeftersök, papperseftersök, bileftersök och hettemanseftersök. Polisen har underförstått att de har grejer, tänker gå vidare, att det rör sig om betydande arbetsinsatser och att endast genans väntar GM i den andra änden.

Vad jurister kan göra av detta i efterskott vad gäller kompensation åt staten känner jag inte till, men i svedala har det förekommit att man luggat somliga så gott man kunnat, öppet och antagligen inom lagens råmärken. Jurister håller som bekant reda på dessa. Nånting kan det väl bli över till barnen ändå.

Vilket för mig till en insikt jag fick ofrivilligt igår efter att Hjärnkontoret egentligen stängt för dagen:

Jag tror att det famösa fallet i trappan 10:07 o BOs telefoneörelser just utgör ytterligare ett exempel på ovanstående. Det blir fullt logiskt om man helt enkelt förflyttar fallet till natten innan, säg kl 22:07 eller 23:07 eller 00:07. Utredaren vet ju att MGM vet när det egentligen skett. Att det i tid nu lagts till en tidpunkt då hettemannen är ute o går och omöjligen kan ha utfört det måste väl ses som en nödvändig modifiering för att undvika att MGM ensidigt pekas ut i media. Vilket ju inte är tillåtet. Nu sker ju det omvända: MGM kan omöjligt vara på flera ställen samtidigt.

De omtalade telefonrörelserna hör rimligen hemma på kvällen innan, inte på förmiddagen efter.

Tolv timmar före; eller 11/13 beroende på ev. normaltidsjustering. I alla händelser ett halvdygn.

Även den ”backande” bilen skulle kunna höra hemma där på kvällen, om den är aktuell ännu.

Så kan det gå när hjärnan får arbeta utan övervakning...
Citera
2020-10-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Finnes det på nåværende tidspunkt en lov som sier at man risikerer å betale ekstrakostnader for etterforskning dersom man blir kjent skyldig?
Tenker du på en eventuell ny lov som ikke finnes i dag? Tenker du i så fall at en slik eventuell ny lov skal gjelde med tilbakevirkende kraft?
Husk at det er et vern mot å inkriminere seg selv. Ikke bare i norsk lov, men i menneskerettighetene.
Jeg vet sannelig ikke, men noe erstatning for dette på selvstendig grunnlag tviler jeg sterkt på.

Dersom TH skal betale erstatning til barna - hvilket han skal om han blir dømt - vil kanskje hans oppførsel i etterkant av forbrytelsen kunne trekke opp erstatningen. Men jeg har hørt at denne type erstatning som oftest er standardisert!
Senast redigerad av StonesThrow81 2020-10-11 kl. 12:08.
Citera
2020-10-11, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det håller jag med om är graverande för TH i allmänhet, om man ser saken i förhållande till hans möjlighet att åtgärda brister, i förhållande till hans förmögenhet.
Undrar vad han har för slags argument kring detta!? Vad skyller han på?

Ja, det er vel ikke så mye å skylde på annet enn at han er en skikkelig kjerrigknark, tenker bare på penger, og har null empati. Noen som leier ut bygårder driter i vedlikehold. Enkelte av disse bygårdene viser seg å kan være alvorlige brannfeller som gir tragisk utfall ved en storbrann. Ikke noe alarm, sprinkelanlegg, brannslukker, brannstige eller noe som helst. Når bygården er av 100 år gammelt treverk, så er det bare få minutter før hele bygget er fullstendig overtent, og folk må hoppe ut av vinduer fra 4-5 våninger. Mange av byggene ved Lillehammer, er av slikt gammelt treverk.
Citera
2020-10-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekrus
Hvorfor er du så sint? Er det fordi Akershus og Buskerud ble slått sammen til Viken fylke?
Du er jo like sint som Iditarod.

Mulig fordi Østfold også var med?😅
Citera
2020-10-11, 12:51
Medlem
[quote=Fenvatnet|73212620]Ja, det er vel ikke så mye å skylde på annet enn at han er en skikkelig kjerrigknark, tenker bare på penger, og har null empati. Noen som leier ut bygårder driter i vedlikehold. Enkelte av disse bygårdene viser seg å kan være alvorlige brannfeller som gir tragisk utfall ved en storbrann. Ikke noe alarm, sprinkelanlegg, brannslukker, brannstige eller noe som helst. Når bygården er av 100 år gammelt treverk, så er det bare få minutter før hele bygget er fullstendig overtent, og folk må hoppe ut av vinduer fra 4-5 våninger. Mange av byggene ved Lillehammer, er av slikt gammelt treverk.[/QUOTE

Det har blitt veldig strengt med utleie og leietagere stiller sterkt idag. Vet ikke om han fortsatt leier ut til privat personer, men tviler på det.
Citera
2020-10-11, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Du spør stadig andre om linker.
Nå er det din tur, jeg vil ha noe som dokumenterer disse påstandene.!

Jeg bruker da ikke å mase etter linker? Det kjenner jeg meg ikke gjen i.
Men ang. det med tvangsmulk, så har det blitt postet her tidligere, men jeg kan linke en gang til:
https://www.gd.no/milliardar-tom-hagen-kan-matte-betale-mulkt-pa-500-kroner-dagen-til-lillehammer-kommune/s/5-18-1059027
Nå er det bak betalingsmur, men det dreide seg om at det var så forfallent at han ble tvunget til å pusse opp.

Forøvrig trenger ikke alt å måtte dokumenteres med linker til en avis. Det finnes også andre kanaler.
Det er fullt tillatt å diskutere informasjon som kommer fra andre steder enn avisen,
selv om at du ikke liker det, og prøver å stemple det som løgn, kjerringslarv og nabosladder.
Citera
2020-10-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Jeg bruker da ikke å mase etter linker? Det kjenner jeg meg ikke gjen i.
Men ang. det med tvangsmulk, så har det blitt postet her tidligere, men jeg kan linke en gang til:
https://www.gd.no/milliardar-tom-hagen-kan-matte-betale-mulkt-pa-500-kroner-dagen-til-lillehammer-kommune/s/5-18-1059027
Nå er det bak betalingsmur, men det dreide seg om at det var så forfallent at han ble tvunget til å pusse opp.

Forøvrig trenger ikke alt å måtte dokumenteres med linker til en avis. Det finnes også andre kanaler.
Det er fullt tillatt å diskutere informasjon som kommer fra andre steder enn avisen,
selv om at du ikke liker det, og prøver å stemple det som løgn, kjerringslarv og nabosladder.

Problemet er at du ikke skiller mellom sladder og fakta. Jeg vet ikke om det går på evne eller vilje. Jeg vet ikke hva som er verst. Hvis du skal dokumentere noe ved å vise til avisartikler, må disse opplysningene være tilgjengelig for alle. Er de bak en betalingsmur, må du i det minste gi et utdrag fra artikkelen. TH har tilsvarsrett. Hvis TH har benytta seg av tilsvarsretten, må du i tillegg referere fra det TH har svart. Først da kan man trekke konklusjoner. Det kan godt hende at TH er en drittsekk, men det kan man ikke vite noe om ut fra "løgn, kjerringslarv og nabosladder"
Du har ikke dokumentert noe som helst, men du må gjerne fortsette med dette våset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in