2020-10-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Estonia var väl målad med ESTLINE, den texten bör ha tillkommit efter tiden i Wasa Line, fanns ingen anledning att åter måla Wasa Line på fatyget, således stod det i min bok ESTLINE på Estonia när hon förliste.

Och sitter hålet/skadan midskepps vid ES i ESTLINE kan det möjligen förklara varför fartyget plötsligt krängde till och fick slagsida som sedan rättade till sig, för att snart efter återgå till slagsida.

Vad jag kan se(kan ha fel) så sitter stabilisatortankarna ungefär vid ES i ESTLINE på styrbords sida.

Skadad stabilisatortank kan kanske ge upphov till förstärkt krängning i hårt väder? Lägg därtill att vatten flödar in i fartyget genom hålet, fel i stabilisatorsystemet kanske förstärker krängningar med resultatet att kraftig slagsida uppstår med ett ännu större vatteninflöde genom hålet?

Ovanstående teori skulle möjligen kunna ge en hint om exakt var på skrovet skadan sitter?

Att veta exakt var skadan sitter är en bra utgångspunkt för att kunna reda ut hur skadan kan ha uppstått, tänker jag.
Texten Wasa Line finns nog kvar under Estline och delar kan säkert komma fram med lite skrapande vid en kollision.
Citera
2020-10-10, 21:01
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Meyervarvet som byggde Estonia tillsatte en egen expertgrupp som skulle utreda vad som hänt. De pratade med flera vittnen. I sin rapport skriver de att Estonia fraktade militär utrustning samma natt hon sjönk. De påstår sig även veta namn och rang på dessa militärer och att de inte fanns med på passagerarlistan.

Estline och Nordström och Thulin borde ha godkänt en militärfrakt högre upp i ledningen. Det vore intressant att veta hur mycket de visste.
Talar inte den rapporten om möjliga sprängningar på olika ställen med?
Citera
2020-10-10, 21:06
Medlem
Jag var väldigt ung när Estonia förliste så jag ska ärligt säga att jag bara utgick från att det var en olycka när jag hörde talats om den första gången. Men efter att ha sett dokumentären samt Uppdrag Gransknings avslöjande så börjar man ju undra.

Något lurt är det . Dock är det mig veterligen inte bekräftat att det var militärt gods ombord på själva olycksnatten så hålet i skrovet kan mycket väl ha tillkommit vid nedslaget eller slagit i en sten eller vad som helst.

Jag har följt tråden sedan start och instämmer att det är väldigt illa om det visar sig att det faktiskt handlar om mörkläggning. Men esterna är knappast oskyldiga i detta. Det är ändå dom som ägde båten. Det har ju sagts att båten inte var i sitt bästa skick.
Citera
2020-10-10, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Texten Wasa Line finns nog kvar under Estline och delar kan säkert komma fram med lite skrapande vid en kollision.

Visst, men du tycks missa vad jag skrev, citat;

Citat:
Och sitter hålet/skadan midskepps vid ES i ESTLINE kan det möjligen förklara varför fartyget plötsligt krängde till och fick slagsida som sedan rättade till sig, för att snart efter återgå till slagsida.

Vad jag kan se(kan ha fel) så sitter stabilisatortankarna ungefär vid ES i ESTLINE på styrbords sida.

Skadad stabilisatortank kan kanske ge upphov till förstärkt krängning i hårt väder? Lägg därtill att vatten flödar in i fartyget genom hålet, fel i stabilisatorsystemet kanske förstärker krängningar med resultatet att kraftig slagsida uppstår med ett ännu större vatteninflöde genom hålet?

Jag påstår inte att jag har rätt, jag spekulerar bara, dock är det väl inte omöjligt att skador i stab.tanksystemet skulle kunna ge det händelseförlopp som vittnen berättar om?

Finns det någon bäring i min spekulation så kan det också ge en hint om vart hålet/skadan är belägen, och, i ekvationen behövs inte en övermålad Wasa Line eller bogvisir.
Citera
2020-10-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Vad snackar du om. Med tanke på situationen så tycker jag att han som pratade i radion lät relativt lugn. Sista anropet var precis innan fartyget la sig helt och hållet på sidan. Dessutom är det lämpligt att ha ett tonläge som speglar situationens allvar, det är också en slags information.

Löjligt att lägga någon betydelse på en klockjävel, det kan bero på precis vad som helst, mest sannolikt att klockan gick fel.
Och även om tidsangivelserna är några minuter fel så vad spelar det för roll? Det är ju inte direkt så att det talar för en explosion eller någon annan idiotisk konspirationsteori.

Jag förstår inte varför vissa inte kan acceptera att färjan sjönk p.g.a. bogvisiret? Alla argument som talar för något annat är minst sagt bristfälliga.
Men visst, orsaken till det nyfunna hålet bör utredas. Men antagligen sjönk inte Estonia p.g.a. det.
Ett simpelt hål på sidan skulle inte ha sänkt färjan så snabbt som hon gjorde.
Det snabba sjunkförloppet talar mer för bogvisiret, eftersom hon då skopade in en massa vatten från fören medan hon körde.

Själv tycker jag att han lät rätt stressad o långt ifrån relativt lugn.
Så då tycker du att han ljög då när han säger att klockan stannade när den föll ner på golvet tack vare slagsida. Hur kan du bedöma det ?

Hålet på sidan kan ha bidragit till att Estonia sjönk snabbt. Att det enbart sjönk tack vare det hålet kan väl ingen tro.

Hur kan besättningen missa att bogvisiret saknas.
Visst man kunder ju inte se själva visiret , men masten som satt där är ju rätt synlig.

Hittade denna på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=GS6ZpgTwTtY&ab_channel=DanyCarvalho

3:35 in i klippet har man filmat från bryggan. Man ser ju masten eller vad den kallas rätt bra.
Men vad vet jag, jag är ingen expert precis.
Citera
2020-10-10, 21:14
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bra, vi struntar i vittnesmål och i eventuell teknisk bevisning och andra argument och så köper vi att Skogismyra har bestämt att färjan sjönk p.g.a bogvisiret. Så gör vi!
Det funna hålet är av sådan karaktär att det inte var en explosion.
Citera
2020-10-10, 21:16
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:

Från ubåt periskopet såg allt, blev riktigt omtumlad av det fruktansvärda händelseförloppet att det vände och vred sig i magen på hela besättningen ombord.

Om cirka tjugo år till blir det offentligt, håll ut ett tag till..
Citera
2020-10-10, 21:19
Medlem
Citat:

Det kan nog dom flesta hålla med om
Citera
2020-10-10, 21:20
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att det är ett hål efter en explosion. Det uteslöts även i den aktuella dokumentären. Men det kan ha bidragit till förlisningen och även till förlusten av bogvisiret så det bör utredas vad som orsakade det.
Citera
2020-10-10, 21:23
Medlem
Citat:
Visst, men du tycks missa vad jag skrev, citat;

Jag påstår inte att jag har rätt, jag spekulerar bara, dock är det väl inte omöjligt att skador i stab.tanksystemet skulle kunna ge det händelseförlopp som vittnen berättar om?

Finns det någon bäring i min spekulation så kan det också ge en hint om vart hålet/skadan är belägen, och, i ekvationen behövs inte en övermålad Wasa Line eller bogvisir.
Enligt dokumentären så lokaliserade man skadan utifrån var fönster och skrovgenomföringar finns. Texterna har varierat över tid. Jag tror att stbilisatortankarna sitter längre ner på skrovet.
Citera
2020-10-10, 21:27
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Själv tycker jag att han lät rätt stressad o långt ifrån relativt lugn.
Så då tycker du att han ljög då när han säger att klockan stannade när den föll ner på golvet tack vare slagsida. Hur kan du bedöma det ?

Hålet på sidan kan ha bidragit till att Estonia sjönk snabbt. Att det enbart sjönk tack vare det hålet kan väl ingen tro.

Hur kan besättningen missa att bogvisiret saknas.
Visst man kunder ju inte se själva visiret , men masten som satt där är ju rätt synlig.

Hittade denna på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=GS6ZpgTwTtY&ab_channel=DanyCarvalho

3:35 in i klippet har man filmat från bryggan. Man ser ju masten eller vad den kallas rätt bra.
Men vad vet jag, jag är ingen expert precis.
Ingen aning men klockgrejen håller inte för något som bevis.

Vad mer utöver hålet skulle ha hänt då?

Det var beckmörkt vid olyckstillfället, så masten syntes inte.
Och även om den hade synts så är det långt ifrån säkert att de skulle ha kollat om masten fanns där, och de kunde lätt ha missat att den saknades eftersom det bara är en pytteliten grej och de hade en massa annat att tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Från ubåt periskopet såg allt, blev riktigt omtumlad av det fruktansvärda händelseförloppet att det vände och vred sig i magen på hela besättningen ombord.

Om cirka tjugo år till blir det offentligt, håll ut ett tag till..
Va? Du var med i ubåten som kolliderade med färjan? Ta din medicin.
Citera
2020-10-10, 21:33
Medlem
Citat:
För min del är jag fortfarande även osäker på vart hålet i stort sitter på skrovet, kanske har bekräftats, men vad jag har förstått så pratas det om att hålet är beläget vid det sista E:t i ESTLINE.

Hur går det ihop med kommentarerna(filmarna) om att de ser en bit av text, ser ut som en rundad bokstav, ett u eller s, typ något sådant gick pratet.

Borde det inte innebära att hålet/skadan är belägen vid ES i ESTLINE, eller har jag missat något?
Hålet sitter vid S, det säger dom även i filmen.
Fenstabilisatorn är intryckt av en ubåt, syns inte på filmen då den sitter längre ner,
nästan där skrovet viker av och blir botten.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/10bfenstabilisatormsestonia.png
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page10.html
Senast redigerad av sovvandring 2020-10-10 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in