Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Men det är inte så. Vi vet att munskydd minskar risken både för de som använder dem och de som befinner sig runtomkring. Istället för att hänvisa till länder som inte respekterar munnskyddsetiken som Spanien, Frankrike och USA så kan du titta på hur det står till i Taiwan, Sydkorea och Japan. Alla tre länder som folk var ganska kvicka att döma ut i början när viruset slog till där men där folk använder munnskydd korrekt och respekterar reglerna.
Visst, håller man avstånd, är hemma vid minsta sjukdomsymptom osv, så är munskydd, självklart, inte skadligt. Men vanliga munskydd skyddar, främst, andra från att bli smittade av dig.
Glädjande är också att svenskar uppfunnit ett munskydd som arbetar med statisk elektricitet. Då man man även fånga upp även de minsta, luftburna partiklarna i munskydden och därmed inte bara skydda andra ifrån smitta, utan också munskyddsbäraren.
Jag är, absolut inte, någon fanatisk motståndare mot munskydd. Jag bar ett sådant under en busstur i går morse. Detta för att de regnade och jag trodde bussen skulle vara packad med folk, vilket den iof inte var.
Men jag skulle verkligen vilja att de tjatade mindre om munskydd på t.ex CNN och mer om att hålla avstånd, vilket är mycket viktigt.