2020-10-10, 17:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag skulle nog rekommendera dig att tala väldigt tyst om IQ, speciellt i jämförelse med Anders Tegnell, och ännu mer vad gäller värdekapacitet, (förenklat: hur holistisk syn man har, både vad gäller människan och samhället). Sedan tillkommer, förstås, också förmåga till långsiktig analys.

Kul att du nämnde Tegnell och holistiskt mumbojumbo i samma inlägg. Jag har redan gett upp tråden, så ni dårar kan få ha den ifred.
Citera
2020-10-10, 17:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är inte så. Vi vet att munskydd minskar risken både för de som använder dem och de som befinner sig runtomkring. Istället för att hänvisa till länder som inte respekterar munnskyddsetiken som Spanien, Frankrike och USA så kan du titta på hur det står till i Taiwan, Sydkorea och Japan. Alla tre länder som folk var ganska kvicka att döma ut i början när viruset slog till där men där folk använder munnskydd korrekt och respekterar reglerna.

Visst, håller man avstånd, är hemma vid minsta sjukdomsymptom osv, så är munskydd, självklart, inte skadligt. Men vanliga munskydd skyddar, främst, andra från att bli smittade av dig.

Glädjande är också att svenskar uppfunnit ett munskydd som arbetar med statisk elektricitet. Då man man även fånga upp även de minsta, luftburna partiklarna i munskydden och därmed inte bara skydda andra ifrån smitta, utan också munskyddsbäraren.

Jag är, absolut inte, någon fanatisk motståndare mot munskydd. Jag bar ett sådant under en busstur i går morse. Detta för att de regnade och jag trodde bussen skulle vara packad med folk, vilket den iof inte var.

Men jag skulle verkligen vilja att de tjatade mindre om munskydd på t.ex CNN och mer om att hålla avstånd, vilket är mycket viktigt.
Citera
2020-10-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var två veckor sedan och jag gav dig två länkar, nys postade jag om svaret till dig. Vad är det du inte för står med dem? Vilken av länkarna är dåliga? Och varför citerar du inte om det svaret? Men det handlar ju om Rapport datum för två veckor sedan så det är ju inte slutliga siffror. De vet vi ju inte fören i framtiden när bekräftelse siffrorna är klara.

Jag fattar inte alls vad det är du menar, eller vad det är du vill komma.

Nu länkar jag om mitt svar. Läs det svaret. Kanske du inte såg det...
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Du skriver att det är medelvärde 3 vecka 38. Det är nu slutet på vecka 41 alltså tre veckor sedan. Medelvärdet är fortsatt strax under 2 (1,71) och det har inte rört sig nämnvärt
Citera
2020-10-10, 17:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kul att du nämnde Tegnell och holistiskt mumbojumbo i samma inlägg. Jag har redan gett upp tråden, så ni dårar kan få ha den ifred.

Bra, svara då inte på mina inlägg.
Citera
2020-10-10, 17:59
Medlem
Stort grattis till Tove Alexandersson för SM-guldet i orientering.

Inte dåligt jobbat med trasiga lungor..
Citera
2020-10-10, 18:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Nu är jag trött på Corona. Låt oss leva och ha kul. Vi lever bara en gång. Tråkigt kan man ha i graven

Du kommer att bli ännu mer trött på Corona. Folkhälsomyndigheten och regeringen har bestämt att epidemin ska fortsätta på obestämd tid.
Citera
2020-10-10, 18:20
Medlem
Hur kan Tegnell vara så inkompetent? Trodde han det skulle vara flockimmunitet nu i Stockholm eller?
Citat:
Tegnell förvånad över ökningen i Stockholm
https://twitter.com/RogerGustafsso2/status/1314912361405386752

Avgå Tegnell!
Citera
2020-10-10, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du kommer att bli ännu mer trött på Corona. Folkhälsomyndigheten och regeringen har bestämt att epidemin ska fortsätta på obestämd tid.

Skönt att det är över i alla andra och att det gått åt rätt håll så länge där.. vänta nu.
Citera
2020-10-10, 18:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du skriver att det är medelvärde 3 vecka 38. Det är nu slutet på vecka 41 alltså tre veckor sedan. Medelvärdet är fortsatt strax under 2 (1,71) och det har inte rört sig nämnvärt
Jag skrev att det vecka 38 rapporterades in 19 avlidna och det är i snitt avrundat till heltal 3 st. Vad det kommer att vara på bekräftelse datum vet vi inte ännu men att det bara skulle bli 1 är osanorlikt.
Citera
2020-10-10, 18:24
Medlem
SVT har ett program "Vågar du ta Kinavaccin?"

4 vaccin finns i fas 3. Bl a Cinovac som ett gammaldags vaccin med avdödat virus, och sedan Cancino som använder influensavirus.

400 000 har fått vaccinet. Antar att det är sådär 30-60 000 per vaccin i fas 3 och sedan har kineserna vaccinerat dryga 100 000 militärer, sjukvårdspersonal och tullare.

Blir så full i skratt att de har MÖP Oksanen som expert. Halva programmet handlar om Kina som säkerhetshots, mindre som vaccinsäkerhet. Tror radion hade ett motsvarande program om det ryska vaccinet och då intervjuade de någon från FOI som naturligtvis landade i att Ryssland är säkerhetshot.

https://www.svtplay.se/video/28480469/utrikesbyran/utrikesbyran-sasong-2-vagar-du-ta-kinavaccinet?start=auto
Citera
2020-10-10, 18:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skönt att det är över i alla andra och att det gått åt rätt håll så länge där.. vänta nu.

Det är inte över någonstans. Men i exempelvis Finland fick befolkningen en paus från restriktionerna under sommaren. I Norge och Finland har nöjesfälten varit öppna under sommaren. Samtidigt tvingades svenska nöjesfält att hålla stängt, eftersom svenska myndigheter hade struntat i att bekämpa epidemin effektivt under våren.

Ifall Norge och Finland tvingas återinföra hårdare restriktioner, så har invånarna där åtminstone fått andrum under sommaren. Det fick inte svenskarna på samma sätt, på grund av en usel strategi.
Citera
2020-10-10, 18:33
Medlem
Citat:
Corona på flera äldreboenden i Malmö
https://twitter.com/CMewas/status/1314941620995993600

Nu måste Sverige börja använda munskydd
NU OTVETYDLIGT BEVISAT: #munskydd minskar spridning #COVID19. Ingen kan argumentera emot dessa data...

"Excess... deaths [after six weeks] could have been reduced by 80% from 22,851 to 4858 had states implemented mask mandates prior to reopening".
https://twitter.com/janlotvall/status/1314957532604043265
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in