2020-09-30, 20:56
Medlem
Hej,

Kan någon hjälpa mig tolka röntgensvaret?
Vad kan det tyda på?

MR hjärna visar en 5x8 mm stor icke laddande förändring vinkelrätt intill vänster sidoventrikels bakhorn, som vid neuroinflammatorisk lesion.
MR helrygg med kontrast visar två icke laddande lesioner i ryggmärgen varav den ena vid nivå C3 och den andra vid nivå C5-C6. Har även en diskbuktning L5-S1 på höger sida utan nervpåverkan.
Citera
2020-09-30, 21:42
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltejpen
Hej,

Vad kan det tyda på?

MR hjärna visar en 5x8 mm stor icke laddande förändring vinkelrätt intill vänster sidoventrikels bakhorn, som vid neuroinflammatorisk lesion.
MR helrygg med kontrast visar två icke laddande lesioner i ryggmärgen varav den ena vid nivå C3 och den andra vid nivå C5-C6. Har även en diskbuktning L5-S1 på höger sida utan nervpåverkan.

Herre jävlar, har du fått tillgång till dina plåtar utan att din läkare har berättat vad det innebär?
Citera
2020-09-30, 22:02
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Herre jävlar, har du fått tillgång till dina plåtar utan att din läkare har berättat vad det innebär?

1177.se loggar man in på. Sen väljer man jounaltjänster och läser det sjukvården skrivit.
Citera
2020-09-30, 22:14
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
1177.se loggar man in på. Sen väljer man jounaltjänster och läser det sjukvården skrivit.

Jo men visst. Med där är ju inget för patienten själv att tolka tänker jag.
Citera
2020-09-30, 23:19
Medlem
Citat:
Hej,

Vad kan det tyda på?

Vad vill du veta som din läkare inte har nämt?
Dom har hittat plack och kommer utreda för MS.
Citera
2020-09-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampkomplex

Eftersom resultatet syns i journalen men det dröjer 5 veckor innan jag får träffa läkaren och ingen kunde ge mig några svar 🙄
Citera
2020-10-01, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampkomplex

👍 Så tolkar jag också det.
Citera
2020-10-01, 17:12
Medlem
Jultrollets avatar
Rubrik förtydligad med: (hjärnan)

/Moderator
Citera
2020-10-01, 18:23
Medlem
Caspern50s avatar
Jag håller faktiskt med TS. Innan läkarna uppfann 1177 som är till för läkare som ingen normalfuntad patient har en aning om vad innehållet berättar och vad undersökningarna kom fram till.

Innan 1177 ringde husläkaren och berättade.

Hej, jag har nu fått remissvaret på undersökningen man gjorde på xxxx-kliniken och den berättar att du har problem med xxxxx-xxxx. Dom vill därför att jag remitterar dig vidare till xxxxx-kliniken för vidare utredning. Du får snart en kallelse. Jag hör av mig när remissvaret kommer från nästa utredning så får vi fundera ut nästa steg.

Detta får man ingenting av längre. Att plöja igenom alla sidor i Journalen ger dig inte heller relevant fakta, förutom förklaringar på läkarspråk som är rena grekiskan för vanligt folk. Syftet med 1177 är för att husläkarna skall kunna ta betalt för läkarbesök.
Citera
2020-10-10, 14:03
Medlem
Citat:
Hej,

Vad kan det tyda på?

Det låter som MS om det passar in i anamnesen. MS kan ju vara supra- eller infratentroriell. I det här fallet är det både supra- och infratentoriellt.

Men din läkare har säkert koll på dig och en plan för att hjälpa dig med detta
Citera
2020-10-27, 21:02
Medlem
Hjärnan - Röntgen + Provsvar - Tolkningshjälp

Hej!

Har tidigare gjort en MR av hjärnan som visade:

Har nu tagit prov på ryggmärgsvätska + blodprov.
Följande provsvar har kommit in i journalen:

Csv--Leukocyter, mono
Resultat: 20 x10E6/L *
Provmaterial: cerebrospinalvätska
Metod: Csv-Mono

Csv--Erytrocyter
Resultat: 100 x10E6/L *
Provmaterial: cerebrospinalvätska
Metod: Csv-Erytrocyter

---

Hur tolkar ni det?

(Finns alltså i journalen och min läkare är en hyrläkare som är tillgänglig typ 1 gång i månaden, så vill ändå förbereda mig på vad det kan betyda. Inte fått speciellt många svar)
Citera
2020-10-27, 21:12
Avslutad
Svårt att säga bara utifrån det du ger oss här. Varför gjorde du en MR från första början? Det är svårt att uttala sig om någonting utifrån en beskrivning och utan att kunna se några bilder själv eller veta något om din sjukdomshistoria, hur gammal du är etc.

Det som beskrivs i svaret är dock någonting som man skulle kunna se vid multipel skleros (MS). Det är relativt typiska lokalisationer och det faktum att dom ej laddar konstrast talar för att de inte är aktiva. MS kommer ofta i skov där nya lesioner tillkommer, beroende på lokalisation så kan man uppleva mer eller mindre (eller inga) symptom vid skov. Under ett aktivt skov så laddar lesionerna kontrast och lyser upp på en MR.

Monocyter (en typ av vita blodkroppar) i likvor är också någonting som man kan se vid t.ex. MS. Erytrocyter (röda blodkroppar) är högst troligtvis ett resultat av blödning från själva ryggmärgsprovet.

Tilläggas vad gäller MS idag är att det de senaste åren gjorts väldigt stora framsteg vad gäller bromsmediciner och många kan bli i princip helt besvärs/skovfria med vissa av dagens bromsmediciner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in