Citat:
Ursprungligen postat av
kofotskenta
Jag är en arbetare. Jag tjänar omkring 30000 i månaden. Om någon tjänar bättre än mig beror det på en rad olika faktorer: han har bättre utbildning än mig, han har jobbat hårdare, längre och bättre än mig, han är smartare än mig, han har mer kompetens än mig, han har bättre kontakter än mig, han bor där det finns gott om bra jobb, han har bytt jobb oftare än mig eller han har helt enkelt ansträngt sig för att hitta bättre jobb än mig.
Alla faktorerna behöver inte vara sanna på en gång men dessa faktorer spelar roll i löneutvecklingen.
I en rättvis värld är det så. I vår värld å andra sidan räcker det ofta med rätt kön, rätt efternamn, rätt ursprungsnationalitet osv. för att få dessa pengar som du inte förtjänar. Det finns många som jobbar hårdare än dig men tjänar mindre, många med bättre utbildning som tjänar mindre osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
kofotskenta
Jag vill inte straffa denna person för att han har lyckats med en eller flera av dessa faktorer. Det vill du.
Hur tänker du att jag vill straffa honom? Han kommer fortfarande ha mer pengar än dig oavsett skattesats. Även om vi skattades så du fick äta falukorv varje dag kan han äta oxfilé medan hans städerska fixar hemmet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kofotskenta
Ekonomi är inte ett nollsummespel.
Vad bra, så det finns ingen begränsning i resurser! Vi kan använda hur mycket vi vill av allt (för motsatsen är att man måste allokera resurser och då är det ett nollsummespel).
Citat:
Ursprungligen postat av
kofotskenta
"Den som inte arbetar ska heller inte äta"
I ett samhälle där man kastar mat för att få upp priserna, importerar äpplen från Nya Zeeland känns det som det finns mat till alla. Visst, några kanske får ta Australiensiska äpplen, men överflöd och överkonsumption finns det var du än tittar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kofotskenta
De som "inte har", har nästan aldrig haft "otur" utan det ligger en massa faktorer bakom, en lång rad beslut och handlingar som sträcker sig lång tid tillbaka i livet och ibland till och med över generationsgränserna.
Det är bra att du tar upp hur arvet påverkar. Vissa föds som sagts med silversked i mun, rika och framgångsrika innan de börjat prata. Detta innebär, om man inte jämnar ut, att vi får ett vackert kastsystem i Sverige. Kanske det är framtidens melodi?