2020-10-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du länkar till en låst artikel, inte bra.

Var det detta som du tänkte länka till?

Coronavirus antibodies fade after only a month, study shows
https://www.msn.com/en-gb/news/coronavirus/coronavirus-antibodies-fade-after-only-a-month-study-shows/ar-BB18UjM3?li=BBoPWjQ

COVID-19 immunity ‘declines sharply’ a month after hospital discharge
https://www.sciencefocus.com/news/covid-19-immunity-declines-sharply-a-month-after-hospital-discharge/

A comprehensive, longitudinal analysis of humoral responses specific to four recombinant antigens of SARS-CoV-2 in severe and non-severe COVID-19 patients
https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1008796

För mig var den inte låst? Men de länkarna du har går lika bra.
Citera
2020-10-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man borde ange dödstalen för covid i procent. Typ "i dag var 1 % av alla svenska dödsfall covidrelaterade" eller "förra månaden var 0,6 % av alla dödsfall covidrelaterad". Då skulle folk verkligen förstå vilken ohygglig katastrof denna pandemi är!

Precis, idag dog det 250 svenskar (precis som igår). 20 av dessa dog 10 år för tidigt p g a luftföroreningar. 2 av dessa 250 dog några år för tidigt p g a covid. Luftföroreningar är betydligt dödligare än covid!
Citera
2020-10-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
För mig var den inte låst? Men de länkarna du har går lika bra.
Island studien.

9 av 10 coronasjuka på Island blev immuna – forskare: För få patienter i tidigare studier
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/18/9-av-10-coronasjuka-pa-island-blev-immuna-forskare-for-fa-patienter-i-tidigare

Studie: "Humoral Immune Response to SARS-CoV-2 in Iceland"
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2026116#article_introduction
Citera
2020-10-08, 19:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Det är allmänt känt:

Studies Report Rapid Loss of COVID-19 Antibodies. The results, while preliminary, suggest that survivors of SARS-CoV-2 infection may be susceptible to reinfection within weeks or months.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/studies-report-rapid-loss-of-covid-19-antibodies-67650

Tja, man kan, över tid, givetvis tappa antikroppar. Men det varierar från person till person hur mycket man tappar och hur länge immuniteten sitter i.

Innan jag blev sjuk i covid-19 så hade jag inte varit sjuk i någon luftvägsinfektion under ca 20 år, ( dessförinnan så hade jag legat sjuk under några veckor i gränsfall för baktriell lunginflammation, jag vaccinerade mig senare emot den möjligheten). Jag har aldrig någonsin haft vinterkräksjukan.

I covid-19 är jag sjuk i några veckor. Men jag hade aldrig några allvarliga symptom. Jag var mest väldigt trött och grymt irriterad på varannan dags pigg/tröttheten och att den "lilla ettriga bjäbbhunden covid-19 alltid låg och stirrade på en där den bitit sig fast i mitt ena underben.

Nu hör det till saken att jag, säkert är äldre än de flesta på flashback och dessutom har ett BMI strax över 30. Men allt gick ju bra i alla fall. Så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag testas positivt för antikroppar i slutet av mars 2021.

På min arbetsplats har 4 personer testats positivt för antikroppar, (varav en asymtomatisk).

1 person har testats positivt i en PCR test när vederbörande låg på intensiven.

1 person har testats negativt för antikroppar, (Började jobba efter klustersmittan)

1 person har, överhuvudtaget, inte testat sig ännu. (Började jobba efter klustersmittan).

Jag känner mig ganska klar med såväl covid-19 som risken för klustersmitta i mitt privata liv. Men jag fortsätter, givetvis, att följa Folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer.
Citera
2020-10-08, 19:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Snacka om dött

https://www.youtube.com/watch?v=kU8o-COZ3ok

Sprids smittan där så är den inte helt enkel att undvika. Det fåtalet röster som trotts allt hörs talar engelska. Varför?

https://www.youtube.com/watch?v=kU8o-COZ3ok
Citera
2020-10-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av allt dumt som du "förgyllt" detta forum med tar nog ditt påstående att Sveriges coronastrategi (eller snarare brist på strategi) skulle vila på någon vetenskap. Tag bara Tegnells tjuriga attityd att vägra införa munskyddskrav i butiker och i lokaltrafik. Det hade varit en enkel åtgärd att få ned smittspridningen. Åtgärder som rekommenderas av de flesta länders smittskyddsmyndigheter och därtill även WHO.

USA:s "strategi" är väl ungefär densamma som Sveriges. Uppmaningar om att hålla avstånd, samt att tvätta händerna. Man har vägrat att stänga skolorna i likhet med Sverige. I övrigt bygger det mesta på frivillighet. Resultatet är ungefär detsamma som i Sverige. Sverige är nu för övrigt inne i den andra vågen av smittspridning. Det är möjligt att USA fortfarande kvar i den första, men då ska man samtidigt komma ihåg att USA är ett stort land och olika delstater har helt olika skeenden i detta. De som drabbades först, bla New York befinner sig ungefär där Sverige befinner sig idag.

USA:s sjukvårdssystem bygger i mångt och mycket på att medborgarna har privata sjukförsäkringar. De allra flesta har det och för dem fungerar vården rätt skapligt. De allra flesta amerikaner vill ha kvar sitt sjukvårdssystem och det gäller inte bara rika amerikaner.
New York är väl inte "där Sverige är idag"? De har tre gånger så många döda per capita. Då är inte ens New York en särskilt överviktig delstat.

Du beskriver inte en "strategi", utan en icke-strategi". I USA är det vilda västern. Delstaterna har blivit tvungna att runda presidenten, och ta det i egna händer, eftersom Trump inte förknippas med problemet. Det finns ingen som helst enande kraft i USA. Det är som ett andra världskrig, där delstaterna själva får ta initiativ att skicka trupper mot Hitler, och Presidenten sitter hemma och gnäller om att alla andra gör fel, samtidigt som han själv är oantastlig eftersom han inte gör nåt alls. Trumps coronastrategi är att få andra att se dåliga ut.

Finansieringsmodellen för USA:s sjukvårdssystem är fucked-up. Det är ingen fråga för diskussion.
Senast redigerad av aw 2020-10-08 kl. 20:14.
Citera
2020-10-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som lever på turismen tycker säkert det är jobbigt. Andra som lever där bara för klimatet tycker säkert det är rätt skönt att slippa turisterna. Sedan är förstås många bofasta sysselsatta inom andra näringar.

Du förstår väl att de drabbas på andra sätt, de som "bara bor där för klimatet"? Herregud alltså.

Klimatet kan ju dock bli en tröst när den uteblivna turismen raderar deras pension, infrastruktur, vård osv.
Citera
2020-10-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänkte på spekulationerna om hur stor andel av befolkningen som skulle ha erhållit immunitet.
Fast jag tycker att de har varit väldigt tydliga med att spekulationerna handlar om hur många som har "genomgått infektion". Det implicerar inte immunitet, särskilt inte långvarig sådan.

Det var kanske kontroversiellt i mars/april att säga IFR=0.3%, men det är inte kontroversiellt idag.
Citera
2020-10-08, 20:09
Medlem
Ingenting på Netflix? På SVT-forum kan man se ett seminarium om coronan, medierna och myndigheterna. Kvällen är räddad. Popcornen poppad. Ska bli intressant.

Börjar 03.03

https://www.svtplay.se/video/27268773/forum/forum-7-okt-09-00-3?start=auto
Citera
2020-10-08, 20:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
Nu tänkte jag inte främst ekonomiskt, utan kanske mer på att de flesta arbetsgivare inte accepterar att man bara är hemma sådär i två veckor. Dessutom så förstår du väl att många som jobbar på sjukhus, kör buss, jobbar i butik osv har barn och att det är rätt viktigt att dessa grupper kan vara på sina jobb?

Fast nu diskuterade vi ju bara de som har barn som är upp till tio år, eller så. Och bara en av föräldrarna åt gången behöver vara hemma. Har båda föräldrarna samhällsnyttiga arbeten som sjuksköterska eller polis, så arbetar de ofta i skift - och då går det säkert att saxa, så att de arbetar olika skift. Det går att lösa. Det är inte en så väldigt stor grupp det gäller. Och arbetsgivaren måste naturligtvis acceptera, att en ensamstående mamma till mindre barn inte kan komma till arbetet, om Regeringen har bestämt att skolor och dagis ska vara stängda.

Det märkliga är ju, att i andra länder fungerar åtta veckor långa lockdowns. Ibland i repris, också. I Sverige är två veckor helt omöjligt, enligt vissa...
Citera
2020-10-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Precis, idag dog det 250 svenskar (precis som igår). 20 av dessa dog 10 år för tidigt p g a luftföroreningar. 2 av dessa 250 dog några år för tidigt p g a covid. Luftföroreningar är betydligt dödligare än covid!
33 av dem dog av rökning.

5 av dem dog av dödsolyckor i hemmet.

1 dog i trafiken.

0,3 blev mördad.
Citera
2020-10-08, 20:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jonas Gardell är hänsynslös. Titta på hans debattinlägg i Expressen 1:a april 2020. Jonas Gardell försökte försvara sin egen plånbok, genom att bagatellisera dödsoffren för epidemin:
JONAS GARDELL
Låt Sverige vara Sverige i kampen mot corona
...
Jag tror att det var Sven Delblanc som nån gång sa ungefär: ”Livet är en sexuellt överförd sjukdom med hundra procent dödlig utgång.”
Det vill säga, vi ska alla dö.
...
I alla tider har människan levt med döden som en möjlighet och ända sedan antiken har man därför övat sig i att vänja sig vid tanken och acceptera att döden finns.
I dagens samhälle har vi velat förbjuda döden. ”Nollvision i trafiken”, ni vet.
En fantastisk ambition, men faktiskt också ett uttryck för vår skräck för döden.
Jonas Gardells strategi är att acceptera döden. Men Jonas Gardell medger att döden är obehaglig; åtminstone ifall döden drabbar någon i hans närhet.
Det där sista har jag inte hittat på själv utan läste i en bok av Peter Noll när jag var omkring 20 och min pappa var döende i ALS. Han blev 59.
Och det var dessutom under aids-åren när så många av mina jämnåriga dog runtomkring mig. Den stora chocken för oss då var, som jag skrev i en tidig text om aids:
”Vi trodde vi inte kunde dö.
Vi trodde det fanns en lag på det.
Att vi skulle få leva på.
Och leva och leva i evighet.
Vi hade fel.”
När vi sjunger ”Ja må du leva i 100 år” uttrycker vi en ödmjuk förhoppning, inte en mänsklig rättighet. Kanske måste vi vänja oss vid den tanken igen.
Jonas Gardell accepterar inte att ambitionen att rädda liv kommer i konflikt med hans egna plånbok.

Jonas Gardells vidriga inlägg diskuteras närmare i tråden "Kulturarbetares hårda angrepp mot Amanda Lind".

Det är ju helt sjukt..? Vi ska inte skydda oss mot coronan, för "vi ska alla ändå dö"???

Nu kan det säkert vara så, att Gardell har spelat AIDS-tombolan så många år, att han har blivit van att se smittrisker på det sättet. Som något slags gambling, som en medveten rysk roulette. Men så behöver ju inte alla vi andra - friska, normala människor - resonera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in