Citat:
Ursprungligen postat av
Saundra
Det är allmänt känt:
Studies Report Rapid Loss of COVID-19 Antibodies. The results, while preliminary, suggest that survivors of SARS-CoV-2 infection may be susceptible to reinfection within weeks or months.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/studies-report-rapid-loss-of-covid-19-antibodies-67650
Tja, man kan, över tid, givetvis tappa antikroppar. Men det varierar från person till person hur mycket man tappar och hur länge immuniteten sitter i.
Innan jag blev sjuk i covid-19 så hade jag inte varit sjuk i någon luftvägsinfektion under ca 20 år, ( dessförinnan så hade jag legat sjuk under några veckor i gränsfall för baktriell lunginflammation, jag vaccinerade mig senare emot den möjligheten). Jag har aldrig någonsin haft vinterkräksjukan.
I covid-19 är jag sjuk i några veckor. Men jag hade aldrig några allvarliga symptom. Jag var mest väldigt trött och grymt irriterad på varannan dags pigg/tröttheten och att den "lilla ettriga bjäbbhunden covid-19 alltid låg och stirrade på en där den bitit sig fast i mitt ena underben.
Nu hör det till saken att jag, säkert är äldre än de flesta på flashback och dessutom har ett BMI strax över 30. Men allt gick ju bra i alla fall. Så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag testas positivt för antikroppar i slutet av mars 2021.
På min arbetsplats har 4 personer testats positivt för antikroppar, (varav en asymtomatisk).
1 person har testats positivt i en PCR test när vederbörande låg på intensiven.
1 person har testats negativt för antikroppar, (Började jobba efter klustersmittan)
1 person har, överhuvudtaget, inte testat sig ännu. (Började jobba efter klustersmittan).
Jag känner mig ganska klar med såväl covid-19 som risken för klustersmitta i mitt privata liv. Men jag fortsätter, givetvis, att följa Folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer.