2020-10-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Flera orsaker:
- Mest unga som smittas just nu (men inte enbart).
- Det tar ett par veckor från smittotillfälle tills dess man blir riktigt sjuk.
- Färre med lågt D-vitamin som smittas just nu
- osv
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
För att smittspridningen främst sker hos grupper där dödligheten är låg (läs unga):
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/figur-1.-vecko_aldersincidens_alla-v-39.png
Ja, det verkar stämma det där med att smittspridningen sker bland åldersgrupper som inte drabbas lika hårt. De som är plus 70 ligger fortfarande väldigt lågt, tur det.
Citera
2020-10-08, 17:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Fast USA stängde skolor och begränsade antalet besökare i köpcentrum m.m., vissa stater hade munskydd och folksamlingsförbud hela våren och sommaren. Det är mycket mer än vad Sverige gjorde. Ändå fortsätter ökningen.

De stängda skolorna var ju bara under kortare perioder och åtgärderna sattes in alldeles för sent, när spridningen redan var ett konstaterat faktum. Vad gäller munskydd har det aldrig satts någon standard på dem. Folk springer omkring med bandanas som sluter allt annat än tätt och drar den upp och ner hela tiden. Det krävs mer genomtänkta åtgärder än det. Sverige har saknat lika mycket proaktiva åtgärder som USA. Inte konstigt att utfallet har blivit ungefär detsamma.
Citera
2020-10-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ln0ep1/brittiska-medier-hyllar-tegnell-nationalhjalte-som-raddat-sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BlJe5Q/over-200-000-coronadodsfall-i-usa

Rätt snyggt va? Man väljer att lyfta någon som "hyllar" Tegnell och Löfven.
Sedan skriver man om USA som det "mest drabbade landet i världen".
Detta trots att utfallet är närmast på decimalkommat detsamma i de bägge länderna. Ger i alla fall mig lite vibbar från Sovjet och Nordkorea. Att mäta per capita är självklart det enda vettiga sättet att mäta. Slutsatsen är annars bara att USA har över 30 gånger så många invånare än Sverige och det är inte mycket att skriva om.

Jag anser annars att såväl USA som Sverige är två länder som har gjort minsta möjligt för att hindra smittan från att spridas. Man har satt ekonomin framför människoliv.
Så det var som jag misstänkte. Hos dig är direkta citat från andra nyhetshus eller statistiksidor "hyllningar" till Tegnell och Löfven. Kvällsblaskorna älskar att rapportera kring bilden av Sverige utanför landet och har så alltid gjort. När NYTimes kallade Sverige "pariah state" så rapporterades även det. Även kolumnister belyste faktumet att vi inte fick komma in i vissa länder under en kortare period. Detta är knappast hyllningar till det dåvarande läget i landet.
Citera
2020-10-08, 17:24
Medlem
Ovanligt mörk klädda alla var på pressträffen idag, vet det hänt tidigare när en kändis strök med.
Citera
2020-10-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har hört sjukvårdspersonal säger att så mycket som varannan som varit sjuk i Covid19 saknar antikroppar.

Orsaken till det hittar du här, viruset tar kål på de celler som producerar antikroppar:
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
Senast redigerad av Saundra 2020-10-08 kl. 17:29.
Citera
2020-10-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Enligt dig var ju stridsmoralen slut i början på mars... Kanske inte skall använda dig själv som måttstock för hela vården? Med allt ditt gnällande så börjar en klar bild ta form och jag gissar att du är en sådan som alltid hittat något att gnälla om?

Jag har jobbat i vården i 20+ år och vet exakt vad jag pratar om.

Du är välkommen att jobba skiten ur sig för 27000/m och styra upp covidvård på ditt lokala sjukhus, under totalt improviserade former. Jag förväntar mig att du ska vara glad och positiv också Kom tillbaka när du gjort det. Fö fruktansvärt löjligt att låtsas känna en okänd i en sådan här jättetråd.

Jag beskriver vården objektivt. Det är lite lustigt att man får så mycket skit när man gör det.

Jag tror att människor utanför vården är rädda - ni vill inte veta hur mkt coronakrisen skadat vården.

Det är riktigt illa. Tror du mig inte kan du väl sadla om och kolla själv.
Citera
2020-10-08, 17:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så det var som jag misstänkte. Hos dig är direkta citat från andra nyhetshus eller statistiksidor "hyllningar" till Tegnell och Löfven. Kvällsblaskorna älskar att rapportera kring bilden av Sverige utanför landet och har så alltid gjort. När NYTimes kallade Sverige "pariah state" så rapporterades även det. Även kolumnister belyste faktumet att vi inte fick komma in i vissa länder under en kortare period. Detta är knappast hyllningar till det dåvarande läget i landet.

Går man till ursprungskällorna så upptäcker man ofta att det inte är direkt citat. Det är allt som oftast bara dåliga översättningar om ens det. När Aftonbladet skriver att landet XX "hyllar" Anders Tegnell undrar man ju dels om ett land kan vara fysisk person, och sedan varifrån dessa "hyllningar" kommer ifrån och på vilket sätt de tar sig uttryck. En person kan exempelvis ha sagt att det finns poänger med att hålla så mycket som möjligt öppet, men att det är en balansgång då det samtidigt gäller att hålla smittan under kontroll. Ett sådant uttalande översätter Aftonbladet snabbt till "hyllningar". Tveksamt om du frågar mig.
Citera
2020-10-08, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Orsaken till det hittar du här, viruset tar kål på de celler som producerar antikroppar:
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Och då är man heller inte immun, utan riskerar att reinfekteras? Kanske är det även dessa fall där reinfektioner slår extra hårt?
Citera
2020-10-08, 17:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej eftersom datan visar att smittan ökar men dödsfall och IVA fortsätter ligga på mycket låga nivåer. Det vi ser nu är en casedemic. Den första smällen som ett nytt virus gör skedde i våras.
Du förstår inte att fler smittade ger fler svårt sjuka, det kommer.
Citera
2020-10-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Enligt dig var ju stridsmoralen slut i början på mars.

Jag minns inte att jag sa precis så. Att coronakrisen mal sönder vården, det visste jag däremot, och jag skrev om det ... tiotusentals inställda operationer är bara en del av problemet.

Jag har varnat för samma sak sedan i vintras. Coronakrisen och Tegnells aspieplaner knäcker vården.
Jag har fått rätt, tyvärr. Svensk vård har betalat ett enormt pris och personalen flyr, bokstavligen. Fullt begripligt. Jag skulle fö inte sätta min fot i covidvården igen. Jag har gjort mitt.

Det positiva jag fick uppleva var jättefina kollegor, och alla möten med patienter som jag hjälpt till att rädda livet på. Jag var fö mkt uppskattad under våren, både av kollegor och patienter. Bara så du vet.

Till slut fick jag ockå ett coronatillägg, som var mkt pengar för mig. Under 2020 fick jag veta hur det känns att få normala svenska löner och inte kaffepengar. Nice.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-10-08 kl. 17:36.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur många tror du avlider av Covid-19 per dag?

Hur många tror du kommer avlida per dag, i mars 2021?
Citera
Medlem
Men om man nu inte blir immun fast man haft skitet och vaccinet bara skyddar ett tag vad är lösningen? Att alla dör av det eller vadå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in