2020-10-08, 05:19
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
F-35 om man vill ha stridsplan i yppersta världsklass.
Citera
2020-10-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Det är en intressant fråga. Men nu väger finländarnas befintliga Hornet redan över 23 ton med maxlast, bra mycket mer än Gripen E. Vikt (maxlast) är ca den samma för Super Hornet som för F-35. Jag tror inte att kostnaden för att eventuellt behöva uppgradera vägbaser när det gäller vikttoleranser kommer att vara avgörande i HX-projektet.

Skillnaden är ju att en fulltankad f-35a väger lika mycket som en maxlastad F-18, och båda två kan bära ganska mycket vapen. Sen har ju F-35 en fantastiskt stor intern bränsletank, och man kommer nog ganska sällan behöva tanka den full (eller ja, landa fulltankat i alla fall). Det enda som nog spelar roll för Finlands del är hjultryck vid landning och landningshastighet, eftersom man redan behöver (?) använda vajrar vid landning. Däremot så tappar man väl också en hel del av poängen med F-35 om den inte också går att nyttja med mycket last, även om jag skulle gissa att man för Finlands del nog egentligen främst bryr sig om jakt- och attackförmågan i stealth-konfiguration (dvs med enbart intern last).
Citera
2020-10-08, 10:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Skillnaden är ju att en fulltankad f-35a väger lika mycket som en maxlastad F-18, och båda två kan bära ganska mycket vapen. Sen har ju F-35 en fantastiskt stor intern bränsletank, och man kommer nog ganska sällan behöva tanka den full (eller ja, landa fulltankat i alla fall). Det enda som nog spelar roll för Finlands del är hjultryck vid landning och landningshastighet, eftersom man redan behöver (?) använda vajrar vid landning. Däremot så tappar man väl också en hel del av poängen med F-35 om den inte också går att nyttja med mycket last, även om jag skulle gissa att man för Finlands del nog egentligen främst bryr sig om jakt- och attackförmågan i stealth-konfiguration (dvs med enbart intern last).

Norska flygvapnet har utvecklat en fallskärm för inbromsning av F-35 vid landning på korta banor som finnarna just nu tittar på. Kan det vara något? Den måste iofs också bytas ut vid pit stop, vilket kanske förlänger turn around-tiden.

https://www.tu.no/artikler/f-35-ma-bruke-vanlig-veg-som-rullebane-finland-har-forhort-seg-med-norge/499801
Senast redigerad av Ken Dryden 2020-10-08 kl. 10:29.
Citera
2020-10-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Norska flygvapnet har utvecklat en fallskärm för inbromsning av F-35 vid landning på korta banor som finnarna just nu tittar på. Kan det vara något? Den måste iofs också bytas ut vid pit stop, vilket kanske förlänger turn around-tiden.

https://www.tu.no/artikler/f-35-ma-bruke-vanlig-veg-som-rullebane-finland-har-forhort-seg-med-norge/499801

Det har vi redan diskuterat. Det var inte heller poängen, mitt inlägg handlade om ökat hjultryck och landningshastighet kontra vägbärigheten.
Citera
2020-10-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Den nuvarande schweiziska upphandlingen uppger att F-35:an faktiskt är billigare än Super Hornet:

Någon sådan slutsats kan inte dras från detta.

Låt oss säga att F-35 kostar 78 miljoner dollar styck och man ska köpa 40 st. precis som har angivits. Flygplanen utgör då en kostnad på $3,1 miljarder av det totala angivna ordervärdet om $6,58 miljarder; mindre än hälften av ordervärdet alltså. Exakt vad som ingår i den resterande summan vet vi inte utan att ha tillgång till de kompletta offerterna. Det är möjligt att Boeing och Lockheed-Martin har valt att inkludera olika utgiftsposter i denna summa. Hur många års reservdelar ingår? Ingår utbildning av personal eller tillkommer detta, ingår motköp osv osv.
Citera
2020-10-08, 19:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det har det vært i mange år. Når Danmark gjorde sin evaluering så brukte de følgende tall:

Procurement cost per aircraft (ajusted for 2016 currency):
F-35: 84 million USD
Super Hornet: 125 million USD
Eurofighter: 127 million USD

Og etter den tid er innkjøpsprisen ned under $80 mill. for F-35A.

I tilbudet til Sveits kom 40 F-35A med ekstra motorer osv og mye våpen på $6.58 milliarder
https://dsca.mil/major-arms-sales/switzerland-f-35-joint-strike-fighter-aircraft-and-weapons

Tilsvarende for 40 F-18 SH med ekstra motorer osv og mye våpen på $7.452 milliarder
https://dsca.mil/major-arms-sales/switzerland-fa-18ef-super-hornet-aircraft-and-weapons

$ 6.04 resp 6.8 tror jag det var exkl vapen. I F-35 anbudet listades vapen som inte är tillåtna i Schweiz..
Citera
2020-10-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
$ 6.04 resp 6.8 tror jag det var exkl vapen. I F-35 anbudet listades vapen som inte är tillåtna i Schweiz..
Innholdet i "tilbudene" er som beskrevet, men det dreier seg kun om et politisk grep som også er gjordt tidligere. Godkjenning av slike salg tar tid, og "tilbudet" har mer eller mindre ingenting med hva som eventuelt kan bli bestilt å gjøre.

However, the potential packages are not a sign that Switzerland has decided the Lockheed Martin F-35 or Boeing produced F/A-18 are their fighter of the future. Rather, the announcement is a bureaucratic move by State and DSCA to make sure that, should the jets be selected, there will not be delays in getting the stealth fighter cleared. The DSCA has previously done so with F-35 requests from Belgium and Canada.

https://www.defensenews.com/global/europe/2020/09/30/switzerland-approved-for-potential-f-35-f-18-patriot-buys-worth-billions/
Citera
2020-10-08, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
F-35 om man vill ha stridsplan i yppersta världsklass.
Du får gärna motivera det lite mer. Säg, är F-35 kostnadseffektivt (bang for the buck) och är den lättservad med korta turnaroundtider och passar den Finlands någorlunda lilla flygflotta och utsatta läge vid en konfrontation med den stora ryska björnen? Jag tror faktiskt inte det även om F-35 är superduper med sin stealth och sensorer.

Det står nog mellan Gripen + Globaleye och Super Hornet + Growler. Tippar Gripen för att Finlands försvarsmakt är kända för just bang for the buck men vem vet.
Citera
2020-10-08, 22:51
Medlem
Oppdatert tidsramme for Finland sitt valg av kampfly ser nå slik ut.

De siste forhandlingene pågår.
Hver leverandør har en fire dager konsultasjon for å rydde bort uklarheter.
En slik var avsluttet for to uker siden, en pågår nå, og så resten innen tidlig i desember.

Etter denne runden så sendes Best And Final Offer(BAFO) til produsentene en gang tidlig 2021, og disse må svare i løpet av våren 2021.

Totalt forsinkelse relatert til covid-19 er rundt 6 måneder. Tildeling av kontrakt kan derfor ventes Q3/Q4 2021
Citera
2020-10-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Du får gärna motivera det lite mer. Säg, är F-35 kostnadseffektivt (bang for the buck) och är den lättservad med korta turnaroundtider och passar den Finlands någorlunda lilla flygflotta och utsatta läge vid en konfrontation med den stora ryska björnen? Jag tror faktiskt inte det även om F-35 är superduper med sin stealth och sensorer.

Det står nog mellan Gripen + Globaleye och Super Hornet + Growler. Tippar Gripen för att Finlands försvarsmakt är kända för just bang for the buck men vem vet.
De har sagt at det som først og fremt betyr noe er "kill rate"

Sitat fra corporalfrisk.
Keränen made a direct point that the Air Force is not planning on going even in case of war, but that they will strive for a serious kill ratio. We want something like the Brewster, [which] had 32:1 during the Second World War. Of course that is the kind of thing we are aiming for, whether it’s realistic or not is another thing, but if we can reach for example 10:1 that is 600 fighters that we can shoot down. Or bombers, depending on whatever comes.

Så da kan du lure på hvem av tilbyderne som kommer nærmest dette "kravet"
Citera
2020-10-08, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
De har sagt at det som først og fremt betyr noe er "kill rate"

Sitat fra corporalfrisk.
Keränen made a direct point that the Air Force is not planning on going even in case of war, but that they will strive for a serious kill ratio. We want something like the Brewster, [which] had 32:1 during the Second World War. Of course that is the kind of thing we are aiming for, whether it’s realistic or not is another thing, but if we can reach for example 10:1 that is 600 fighters that we can shoot down. Or bombers, depending on whatever comes.

Så da kan du lure på hvem av tilbyderne som kommer nærmest dette "kravet"

Jag har läst korpral Frisks blogg fler gånger än jag kan räkna till. Du pronh verkar ha koll så vilket plan kommer Finland att välja?
Citera
2020-10-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Jag har läst korpral Frisks blogg fler gånger än jag kan räkna till. Du pronh verkar ha koll så vilket plan kommer Finland att välja?
Nei, det vet nok ingen av oss. Om ca 1 år vet vi svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in