Citat:
Jag håller med om att iden att däck 0 skulle vattenfyllas underifrån genom spygatter är väl mycket ad hoc, särskilt som inga studerade sjunkförlopp nämner detta som en mekanism för att vattenfylla fartyget. Så det släpper jag gärna.Det var visserligen först efter tre år som Övberg intervjuades i detalj av tyskarna.
Men samtidigt är han enligt min bedömning vad man bör kalla ett mycket gott vittne. Såvida man inte förutsätter att han mutad av tyskarna eller liknande är han detaljerad, logisk och klar. Det finns inga uppenbarliga skäl för honom personligen att ljuga. Om han uppger att vatten sprutade upp under tryck så är den uppgiften mycket trovärdig så länge det inte finns annat som motsäger den.
Din teori är alltså att vatten runnit ned från bildäck till däck 1 och 0 innan någon slagsida. Om det har gjort det kan det åtminstone knappast vara förenligt med att vatten under tryck kommer upp från däck 0 till däck 1. Det är möjligen då förenligt med övriga uppgifter om vatten på däck 1, men knappast med Övbergs vittnesmål.
Edit. När jag läser igenom igen noterar jag att du tyvärr ju tar till greppet att förklara fakta genom att införa hypoteser för att förklara något som inte verkar ha annat stöd och som är förmodade för att rädda din förklaring. Finns det något alls som talar för spygatter från bildäck till däck O och inspektionsluckor som läcker gärna vatten från bildäck till däck 1? Det låter i utgångsläget som mycket lösa hypoteser ad hoc.
Men samtidigt är han enligt min bedömning vad man bör kalla ett mycket gott vittne. Såvida man inte förutsätter att han mutad av tyskarna eller liknande är han detaljerad, logisk och klar. Det finns inga uppenbarliga skäl för honom personligen att ljuga. Om han uppger att vatten sprutade upp under tryck så är den uppgiften mycket trovärdig så länge det inte finns annat som motsäger den.
Din teori är alltså att vatten runnit ned från bildäck till däck 1 och 0 innan någon slagsida. Om det har gjort det kan det åtminstone knappast vara förenligt med att vatten under tryck kommer upp från däck 0 till däck 1. Det är möjligen då förenligt med övriga uppgifter om vatten på däck 1, men knappast med Övbergs vittnesmål.
Edit. När jag läser igenom igen noterar jag att du tyvärr ju tar till greppet att förklara fakta genom att införa hypoteser för att förklara något som inte verkar ha annat stöd och som är förmodade för att rädda din förklaring. Finns det något alls som talar för spygatter från bildäck till däck O och inspektionsluckor som läcker gärna vatten från bildäck till däck 1? Det låter i utgångsläget som mycket lösa hypoteser ad hoc.
Däremot är det inte så att överlevande generellt talar om att vatten forsar under tryck från däck 0. Tvärtom är det typiskt mindre mängder vatten som rinner längs väggar och på durken. En rimlig förklaring till detta vatten kan mycket väl vara mindre läckor i de mängder av genomföringar som finns genom bildäck när det är uppåt en meter vattenpelare där. Då talar vi alltså liter, inte m^3.
Vidare så har vi också vittnen som talar om vatten som rinner NER i trapphuset och vatten som sprutar in genom dörrspringan. De iakttagelserna är av uppenbara skäl helt oförenliga men teorin om ett hål på däck 1 eller 0.
Edit: Övberg säger att han klättrade upp i trapphuset under 45 grader slagsida, samtidigt som däck 1 inte var under vatten när han lämnade det. Det finns bara en rimligt förklaring till det: fartyget fick slagsida från 1000-2000 ton vatten på bildäck när han befann sig i trapphuset. Hur kom det dit om läckan var på däck 0 eller 1?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-08 kl. 08:03.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-08 kl. 08:03.