2020-10-07, 14:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kineserna upptäckte väl ganska tidigt att det kunde uppstå problem i reproduktionsapparaten hos män? Det kanske inte blir några barn och arrogansen åker ner i halsen.
Ja, det gjorde de. Om jag vore en yngling hade jag tagit mig en rejäl funderare innan jag avfärdade covid-19 som en förkylning. Fast det är ju lätt att vara klok när man redan är klok? 🤷🏼‍♀️😂
Citera
2020-10-07, 14:34
Medlem
När ska Tegnell fatta?

Finland säger: använd munskydd!
Today there was a press conference in Finland, too. They were masked, and Prof. Mika Salminen, director of health security, said: "Everyone can see the number of new cases. Seriously, get real and start using masks. It's a pretty easy way to prevent infections."
https://twitter.com/VirpiFlyg/status/1313570747302936578/photo/1

Finland hade idag +120 fall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Mycket Corona på akuten

https://twitter.com/Majrosan/status/1313482271538720769/photo/1
https://pbs.twimg.com/media/EjptKTgXgAE9Ixe?format=jpg&name=medium

Tegnell kommer väl ta bort döda snart igen då för att det inte ska bli 6000 döda.

Snart 100000 fall också.
Den där bilden säger absolut noll. Frågan är hur många som kommer tillbaka positiva. Om du inte noterat det tidigare går det nu att testa sig hemma eller via drive in. De där tjommarna åker till sjukan vid andningsbesvär och begär Covid test.
Senast redigerad av karlkula12 2020-10-07 kl. 14:37.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Det går inte att skydda dom äldre eftersom personalen befinner sig ute i samhället när dom är lediga!

Ja, vilket de måste få vara.

Det är säkert många i den här tråden som skulle vilja se vårdpersonal låsas in på hemmet för att undvika att smittan tar sig in.
Citera
2020-10-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men det skulle ju skett 1 augusti enligt denna tråden

Det ska ju vara över 100 000 svenska medborgare döda vid det här laget enligt prediktionerna som kom här på forumet under våren, så det finns ett klart spelrum...
Citera
2020-10-07, 14:35
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu fikar du efter att jag ska avslöja min ålder. Det får man inte göra på Flashback, av anonymitetsskäl.

Hong Kong-influensan (och Asiaten) var aldrig i närheten av coronan. För det första var det viruset inte nytt och okänt. För det andra var det inte sådana dödstal. För det tredje var det inte lika smittsamt.

Men är covid verkligen så smittsamt? Det är ganska vanligt förekommande att inte hela familjer som bor tillsammans testar positivt, utan att bara en är sjuk. Och det utan att isolera sig från varandra. Jag vet flera familjer där det skett, vilket verkligen får en att bli fundersam.
Citera
2020-10-07, 14:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja, vilket de måste få vara.

Det är säkert många i den här tråden som skulle vilja se vårdpersonal låsas in på hemmet för att undvika att smittan tar sig in.
Det går visst att skydda de äldre bättre, personalen behöver använda adekvat skyddsutrustning t. ex.
Citera
2020-10-07, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Börjar nu närma sig 6000 döda i Sverige av COVID-19.....

Det verkar som att fler och fler nu dör i COVID-19.......

Tycker du?

Jag tycker det är samma - runt 1-2 om dagen i snitt sedan slutet av Juli.

https://covidstatistik.se/
Citera
2020-10-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Har du möjligtvis hört dina vänner upprepa dom argument som Anders Tegnells anhängare älskar?

Har du fått höra "Det har dykt upp så många amatörexperter"? Det bygger på att alla som inte är utbildade epidemiologer, inte ska få yttra några åsikter om Covid-19. Eller snarare: Alla som inte är Anders Tegnell ska hålla tyst.

Har du fått höra "Men det var ju jättebra att skolorna förblev öppna. Annars hade viktig personal behövt vara hemma med barnen."? Danmark och Finland lyckades lösa det problemet. Det hade Sverige också kunnat göra.

Har du fått höra "Vi har inte facit ännu"? Det bygger på en förväntan att Sveriges strategi kommer att visa sig vara rätt på längre sikt.

Har du fått höra "Det är lätt att sitta här och vara efterklok"? Anders Tegnells arbete är inte att begrunda händelseförlopp i efterhand. Han ska agera innan krisen uppstår.

Till skribenten Eremona2.0: Jag vill uttrycka min uppskattning för dina inlägg.

Ja, jag har hört alla skitnödiga argument och undanflykter - människor använder inte förnuftet längre. De är rädda. De är rädslan som talar, och därför uttrycker sig människor så j-a dumt.

Nyligen sa en kompis (smart och välutbildad) att Tegnell "sitter och myser". Ha ha det är så sjukt, så man vill skrika rakt ut. Finns ingenting att mysa åt. Detta är inte OS, det är ingen fotbolls match, det är inte ens en tävling. 6000 människor har strukit med och vi har ingen aning om var vi är ...

Varken Tegnell eller nån annan sitter och myser.

Vi är fortfarande mitt i katastrofen.

Tack för uppskattning <3 !
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-10-07 kl. 14:44.
Citera
2020-10-07, 14:38
Medlem
Beaver14s avatar
Bara Island av EU-länderna har färre nya dödsfall än Sverige.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-08-21..latest&country=SWE~ESP~ITA~FRA~DNK~NOR~FIN~POL ~DEU~NLD~BEL~GBR~PRT~CZE~SVK~ISL~AUT~CHE~SVN~BGR~R OU~EST~LVA~ LTU~GRC~IRL~HRV&region=World&deathsMetric=true&int erval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMe tric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-10-07, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad som med all önskvärd tydlighet visat sig är väl framför allt hur svenska staten ser på sina medborgare?

Jag misstänker att du som faktiskt arbetat inom covid-vården har kunnat konstatera en viktig gemensam nämnare för ~90% av de patienter som inte överlever infektionen? Nämligen att de inte längre betalar skatt...

(Jo, jag vet att pensionärer "betalar skatt" på sina redan skattade pengar...)

Visst är pensionärerna disposables. Alla vet det. Coronakrisen har bara förtydligat faktum.
Citera
2020-10-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 9
Nya fall: 533

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 3, 6, 9, 4, 7.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 397, 323, 231, 174, 153.

Av de 250 människor som statistiskt sett dör i Sverige en vanlig dag, hade alltså 9 Covid 19-viruset i kroppen. Statistiskt sett borde alla eller i alla fall åtta av dessa nio personer har varit multisjuka äldre med låg förväntad livslängd.

Mycket talar för en låg överdödlighet för tidsperioden mars 2019 till mars 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in