Citat:
Robertson slår en horribel tillbakapassning, en boll som studsar upp i midjehöjd på målisen, som faktiskt hade en fin första touch, men sen skall Robertson springa röven av sig mot hörnflaggan, vilket han inte gör utan bara står där nöjd och belåten med sin efterblivna, och uselt slagna, tillbakapassning.
Dijk får springa ner där istället, men som till följd av att det är van Dijk som gör det så kan Barkley, tror jag det är, följa efter och göra en passning ut till hörnflaggan, något inte hade hänt om Robertson sprungit ner, för om Barkley hade hängt efter hade van Dijk haft varit ett alternativ mitt upp i planen istället.
Sen, något som inte var Robertsons fel, är att Gomez joggar hemåt, lite mot andra hörnflaggan, Adrian slår en passning som hade suttit bra i steget, om det inte vore för att Gomez väljer att byta riktningsförändring och snudd på gömma sig bakom Watkins, horribelt, samt att han istället för att jogga hemåt börjar promenera istället.
Nu tillbaka till Robertson, trots att man redan ser att Villa pressar högt med tre man samt att Robertson har satt Adrian i skiten, kanske man skall jobba hem då?
-Robertson: Skulle inte tro det.
När man ser att passningen inte var så bra slagen, kan det vara dags att jobba hem då?
- Robertson: Nej.
När man ser att Gomez ej kommer nå på bollen, skall man jobba hem då?
- Robertson: Nej!
Men när man ser att Grealish tagit emot bollen, skall man jobba hem då?
- Robertson: Nej säger jag!
- Men när Grealish har spelat bollen, skall man jobba hem då?
- Roberston: Nja, jag kan lunka hemåt.
Mycket av det stämmer in på fler än Robertson, givetvis...van Dijk, Fabinho, Keita gör inte heller nån bragdartad defensiv insats där.
Dijk får springa ner där istället, men som till följd av att det är van Dijk som gör det så kan Barkley, tror jag det är, följa efter och göra en passning ut till hörnflaggan, något inte hade hänt om Robertson sprungit ner, för om Barkley hade hängt efter hade van Dijk haft varit ett alternativ mitt upp i planen istället.
Sen, något som inte var Robertsons fel, är att Gomez joggar hemåt, lite mot andra hörnflaggan, Adrian slår en passning som hade suttit bra i steget, om det inte vore för att Gomez väljer att byta riktningsförändring och snudd på gömma sig bakom Watkins, horribelt, samt att han istället för att jogga hemåt börjar promenera istället.
Nu tillbaka till Robertson, trots att man redan ser att Villa pressar högt med tre man samt att Robertson har satt Adrian i skiten, kanske man skall jobba hem då?
-Robertson: Skulle inte tro det.
När man ser att passningen inte var så bra slagen, kan det vara dags att jobba hem då?
- Robertson: Nej.
När man ser att Gomez ej kommer nå på bollen, skall man jobba hem då?
- Robertson: Nej!
Men när man ser att Grealish tagit emot bollen, skall man jobba hem då?
- Robertson: Nej säger jag!
- Men när Grealish har spelat bollen, skall man jobba hem då?
- Roberston: Nja, jag kan lunka hemåt.
Mycket av det stämmer in på fler än Robertson, givetvis...van Dijk, Fabinho, Keita gör inte heller nån bragdartad defensiv insats där.
Att Robertson inte jobbar hemåt på kanten ser jag som en del av taktiken. Hans jobb verkade vara att ligga högt på sin kant, alltså inte ta hemjobbet i ett läge när Liverpool ska försöka vända spelet och gå till anfall.
Passningen är inte snäll men jag tycker man kan kräva av Adrian att göra det där bättre. Om han tycker alternativen är för dåliga borde han hoofa den till row z.
Möjligen hade Robertson kunnat trä den mellan Villas anfallare till Fabinho/Keita, men det var en riskabel passning.
Om Adrian löser mottagningen bättre, lägger den på sin höger och snabbt spelar en bra passning på Gomez eller hoofar den rakt ut, no goal. Nu disaster. Bra press av Villa, men för dåligt av Liverpool och främst Adrian.