2020-10-05, 07:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är viktigt att förstå vad M och KD vill uppnå. De vill bilda regering med SD-stöd, men stå så fria från SD som möjligt.

De förstår att de måste budgetförhandla med SD, och det har de redan sagt ja till, men i övrigt vill de ha ett helt fritt mandat att söka majoriteter i riksdagen med vem som helst.

Åkesson har redan börjat signalera att detta är oacceptabelt för SD och att det måste bli fråga om en regeringskoalition, men M och KD kommer att försöka ända in i kaklet. Om ett år eller så, hoppas jag att Åkesson blir ännu tydligare så att M måste bestämma sig om de vill regera med SD eller S.

Det känns som om M alltid är en mandatperiod efter. Det med att SD skall vara ett viljelöst stödparti som V är för S hade kanske funkat denna mandatperiod. Nästa mandatperiod är SD ännu större och situationen i riksdagen och kaoset i landet ännu värre. Efter valet kommer det nog bildas ganska många nya styren i kommunerna där SD ingår. Skall partiledningen då vara MP-vänliga som i Stockholm eller skall man följa trenden ute i landet?
2020-10-05, 19:46
Medlem
Aeriannes avatar
Partiledarförtroendet för Jimmie ökar igen. Löfven faller.

https://twitter.com/StatistiskO/status/1313169248252985345
2020-10-05, 19:47
Medlem
Haddock93s avatar
https://mobile.twitter.com/BengtHojer/status/1313172096621608962

Åkesson +2 i förtroende denna månad i Demoskop. Mycket bra!

Märkvärdigt att Sjöstedt har 46%, Nooshi kommer bli ett sänke.

Mest märkvärdiga är nog trots allt Löfven på 30%? På tiden, undra vad som skapade det denna gång. Erkännandet av misslyckandet? Att invandring är kopplat till hög kriminalitet?

Skulle tippa på att många i bygden blev förbannade att man attackerade raggare med. LAS är säkert en del av förtroendetappet med.

De 3 i det så kallade konservativa blocket är i topp, dock har jag inget förtroende för varken Kristersson eller Ebba förens man visar att man vill samarbeta med SD. Kristersson har jag absolut lågt förtroende för. FÄLL REGERINGEN!
2020-10-05, 20:18
Medlem
Det var absolut inget dåligt förslag som SD kommer med att dela ut pengar till svenska medborgare, för att få igång ekonomin, få fart på konsumtionen.

SD måste ibland lägga förslag som är "på gränsen" för att få uppmärksamhet. Den som inte syns, finns inte. Här fanns ju ändå en tanke bakom förslaget och det presenterades på ett professionellt sätt. Jag har sett mycket sämre förslag från SD. Detta kan ju en liten injektion i OU.

AftonHoran/Demoskop basunerar ut ett stort fall för förtroendet för Stefan Löfvén, Jimmie Åkesson har istället ökat och gått ifrån. Även om Jimmie ligger lite lågt bland kvinnor och ungdomar som ännu inte sett verkligheten.
Löfvéns fall måste innebära att även sossarna faller. Sluge Uffe ligger stilla och jag "tror" att sossarnas tapp går till M i mindre utsträckning nästa månad och istället tillfaller SD respektive KD. Det blir min känsla.
2020-10-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://mobile.twitter.com/BengtHojer/status/1313172096621608962

Åkesson +2 i förtroende denna månad i Demoskop. Mycket bra!

Märkvärdigt att Sjöstedt har 46%, Nooshi kommer bli ett sänke.

Mest märkvärdiga är nog trots allt Löfven på 30%? På tiden, undra vad som skapade det denna gång. Erkännandet av misslyckandet? Att invandring är kopplat till hög kriminalitet?

Skulle tippa på att många i bygden blev förbannade att man attackerade raggare med. LAS är säkert en del av förtroendetappet med.

De 3 i det så kallade konservativa blocket är i topp, dock har jag inget förtroende för varken Kristersson eller Ebba förens man visar att man vill samarbeta med SD. Kristersson har jag absolut lågt förtroende för. FÄLL REGERINGEN!

Märkligt. Aftonhoran skriver att undersökningen gjordes 1-7 september. Varför väntade de en hel månad med att publicera?
2020-10-05, 21:13
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Märkligt. Aftonhoran skriver att undersökningen gjordes 1-7 september. Varför väntade de en hel månad med att publicera?

Det la jag inte ens märkte till, konstigt! Dock lär ju siffrorna inte förbättras för Löfven sen dess direkt.
2020-10-05, 21:59
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Det känns mer och mer som att SD kommer fastna på 20 procent. Så fort det börjar gå lite bättre har de gjort något helt puckat och fallit tillbaka. Nu kom detta med helikopterpengar oxå

Det är bara hoppas att detta försvinner som många av deras tidigare idiotförslag

Det här förslaget med utdelade pengar är svårt att veta om det är bra eller inte. Låter ju på förhand som ett extremvänsterförslag, men kanske de har budget för det, vad vet jag.

Apropå opinionen så fluktuerar jag fram och tillbaka med mina teorier. När SD gått bra ett tag så hittar de, precis som du säger ett sätt att förlora igen. Men även när SD gått knackigt ett tag så hittar de alltid ett sätt att resa sig igen. Fjolårets uppgång till 25% och största parti såg jag aldrig riktigt komma efter det någorlunda besvikna valresultatet 2018. De kan mycket väl få en liknande utveckling i höst men problemet ligger i att S har nog tappat alla väljare som kan tänkas lämna redan. De har en kärntrupp kvar på 25% som kommer bli en svår nöt att knäcka.
2020-10-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det här förslaget med utdelade pengar är svårt att veta om det är bra eller inte. Låter ju på förhand som ett extremvänsterförslag, men kanske de har budget för det, vad vet jag.

Apropå opinionen så fluktuerar jag fram och tillbaka med mina teorier. När SD gått bra ett tag så hittar de, precis som du säger ett sätt att förlora igen. Men även när SD gått knackigt ett tag så hittar de alltid ett sätt att resa sig igen. Fjolårets uppgång till 25% och största parti såg jag aldrig riktigt komma efter det någorlunda besvikna valresultatet 2018. De kan mycket väl få en liknande utveckling i höst men problemet ligger i att S har nog tappat alla väljare som kan tänkas lämna redan. De har en kärntrupp kvar på 25% som kommer bli en svår nöt att knäcka.

Nej kärntruppen är inte 25%. Du har nog sett att S faller under 27%, dom är ju närmare 26% nu och kärntruppen, dom som aldrig kommer att lämna, borde då inte vara så högt som 25%. Alla lösa i köttet har ju inte lämnat ännu, jag skulle kunna tänka mig att det blir en långsam åderlåtning och det kan sluta kring 22% möjligen 23% enligt min bedömning.
OK detta är inte off topic, för dom som lämnar S skall hamna någonstans. SD ligger väl till för att ta en del svårt att säga exakt hur många. V kommer inte att dra så många eftersom Jonas Sjöstedt lämnar för Viet Cong.
2020-10-05, 23:00
Medlem
Marcus Oscarsson, TV4, har just nu en festlig omrösting på sin FB. Man får rösta på om integrationen i Sverige varit lyckad eller misslyckad. Hatsidan leder med den nordkoreanska siffran 99,4%.
2020-10-06, 02:58
Avslutad
38% förtroende för Jimmie Åkesson (+2) hos Demoskop.

Det är en bra siffra och på väg mot 40% vilket är riktigt riktigt bra sett till att han har en betydande andel som sätter noll av politiskt korrekta skäl och för att man av någon märklig anledning hatar SD och Jimmie Åkesson. Det sänker ju siffrorna. Sjöstedt försvinner snart, då är han trea.

Det finns alltså en klar stor chans att Jimmie Åkesson inom kort är 1:a på den där listan över partiledare med det högsta förtroendet för partiledare.
2020-10-06, 09:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
38% förtroende för Jimmie Åkesson (+2) hos Demoskop.

Det är en bra siffra och på väg mot 40% vilket är riktigt riktigt bra sett till att han har en betydande andel som sätter noll av politiskt korrekta skäl och för att man av någon märklig anledning hatar SD och Jimmie Åkesson. Det sänker ju siffrorna. Sjöstedt försvinner snart, då är han trea.

Det finns alltså en klar stor chans att Jimmie Åkesson inom kort är 1:a på den där listan över partiledare med det högsta förtroendet för partiledare.

Känns som det gick väldigt snabbt uppåt, nyss var han nere och nosade hos Lööf som Löfven nu är.

Oavsett så lönar det väl sig att jobba långsiktigt och att vara den som alltid haft rätt och varnat över utveckligen. Det bygger givetvis förtroende.

Dock måste jag säga att det är väldigt märkvärdigt att han klara sig så bra trots alla attacker från media. Visar ju på att media även i Sverige börjar tappa sin trovärdighet och relevans. Givetvis hade han seglat upp på förstaplats om det inte var för detta men ändå.

Får säkert många sympatisörer också eftersom många tycker synd om Åkesson när han får höra skit varje dag. Ingen gillar mobbare, som vänstern blivit.
2020-10-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Dock måste jag säga att det är väldigt märkvärdigt att han klara sig så bra trots alla attacker från media. Visar ju på att media även i Sverige börjar tappa sin trovärdighet och relevans.

Det är rätt. Ljugmedia tappar i trovärdighet och relevans rekordsnabbt just nu. Tror att det är rena skräcksiffror för exempelvis Dagens Nyheter som offrat hela sin journalistiska trovärdighet på att (SD) består av övervintrade nazister från 80-talets Bevara Sverige Svenskt rörelse.

Att säga att man har förtroende för Åkesson betyder då i praktiken att man anser att Aftonbladet, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, etc, ljuger. Det är glädjande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in