2020-10-05, 20:05
Medlem
Al.Prazolams avatar
La in bröd i frysen förut men vill tina lite grann så man kan ta sig en macka också. Hur gör man egentligen för att tina bröd? Om jag bara tar ut det blir det väl fuktigt? Bör jag öppna påsen lite för att undvika det?
Citera
2020-10-05, 20:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Mycket svår nöt faktiskt. Varför skulle det bli blött menar du? Jag tinade bröd i en fryspåse idag, det blev inte blött. Men oftast snabbtinar jag mitt bröd i ugn/brödrost.
Citera
2020-10-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Prazolam
La in bröd i frysen förut men vill tina lite grann så man kan ta sig en macka också. Hur gör man egentligen för att tina bröd? Om jag bara tar ut det blir det väl fuktigt? Bör jag öppna påsen lite för att undvika det?

Bästa är att ha fryst skivat bröd. Ta ut en eller några skivor och tina i micron eller brödrosten.

Hel limpa tinas i rumstemperatur men tar tid. När limpan tinat något kan du skära egna skivor och tina i micron eller brödrosten.
Senast redigerad av Mafia 2020-10-05 kl. 20:15.
Citera
2020-10-05, 20:20
Medlem
jewclaws avatar
Herrejävlar, disponent Al.Prazolam, är du precis röten i hela huvudet?

Du tar ut det du vill tina upp ur frysen och låter det ligga på t.ex en köksbänk tills det är upptinat.

Gör mer, tänk mindre hädanefter - det är mitt tips till dig.
Citera
2020-10-05, 20:23
Moderator
Maviels avatar
Om brödet är skivat blir det bäst att bara ta fram och låta tina i rumstemperatur. Jag brukar rosta brödet. Det går såklart att micra med, ta det i tinings läge då och lägg hushållspapper under som suger upp evt fukta. Men jag tycker inte det blir lika bra.
Citera
2020-10-05, 20:36
Medlem
Det gäller att tänka innan istället för när det behövs. Behöver man bröd till frukost tar man ut bröd ur frysen innan man lägger sig. Då har brödet både tinnat och fått rumstemperatur när man vill äta det.
Citera
2020-10-05, 20:55
Medlem
Al.Prazolams avatar
Hehe, ursäkta min ADD. Jo jag tänker för mycket helt klart men har ingen erfarenhet heller. Tog ut några skivor och la det i en försluten påse på diskbänken så får vi se om brödet är torkat och fint imorgon. Trodde man var tvungen att ha öppen påse eller nåt för att avleda fukt och blev osäker så därav den lustiga frågan. Tänk mindre, gör mer tar jag med mig.
Senast redigerad av Al.Prazolam 2020-10-05 kl. 20:57.
Citera
2020-10-05, 21:04
Medlem
BucNasty-s avatar
Rosta brödet
Citera
2020-10-05, 21:12
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
En existensiell fråga.

Visa oss hur du tinar ditt bröd och vi skall berätta vem du är som person.

Numer har folk ingen fram för hållning och inget tåla mod.

Allt skall ske instant. Ögonabums. Att tvångs tina bröd i micro lr i brödrost lr över gjort upp eld suger kanelstång.

Resultatet blir mindre bra.

Gör så här: Tag ut brödet ur frysen i god tid. Följ inte varje spontant infall om ögonkicklig till fred ställelse. Kvinnor, män och ickebinära som syr värden får också infall men motstår ryggmärgsreflexen.

De lägger istället det stela brödet i en tunn, transparent plastpåse, försluter den och ägnar sig sedan en stund åt annat som att manipulera de breda massorna lr taga över länder.

Efter ett tag kanske de minns broder bröd i sin påse. Då ger de till köksverket med skarpt fokus på pålägg och dryck. Om de i upphetsningen lr i diss-traktionen av världsherravälde helt glömt bort brödet så gör det heller inget. Den tunna hinnan bevarar brödet.

Redan här har många gjort fel. De har skitit i påsen. Inte i det blå skåpet och kan ske inte bok savligt men ändå.

Som Sir Willie Shakespeare sade: Bröd blir hårt, när bagaren har många sängar på sin kula.

Att tina bröd kan också ske medan en stillsamt betraktar det. Som att bevittna färg torka eller bevittna sovande. En lugn process som kan leda betraktarens tankar långt. Inte alls fel.

Vi sammanfattar. Tvångs tina ej. Nix micro. Tji brödrost. Inte syraelda med BIC:en.

Då blir allt bra med brödet.
Senast redigerad av OstermalmWeeknd 2020-10-05 kl. 21:15.
Citera
2020-10-05, 23:47
Medlem
yz44s avatar
Om det är skivat är det bara att ta ur skivan ur påsen och lägga den luftigt i 5-10 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in