Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Jag skrev att de kört på av misstag, ryssarna hade anledning att följa efter Estonia (läs artikeln i Kvartal). De kan då ha gått upp för att lokalisera sig eller liknande och blivit påkörda.
Om det är sannolikt, nej, men jag tror inte ryssarna sänker en färja med civilpersoner med flit, då hade de hellre sprängt förrådet där militärmaterialet förvarades.
Ska man dock vara konspiratorisk, den enda anledningen för svenska staten att hålla det hemligt att Estonia sänktes av ryssar är att ryssarna varnat Sverige för konsekvenserna av att smuggla ryska vapen, svenska staten chansade och smugglade i alla fall vilket fick ryssarna att sänka fartyget. Att hålla hemligt blir då nödvändigt för att inte utlösa en inrikespolitisk kris.
En ubåt har nog tillräckligt med vikt/massa för att orsaka den skada som finns på bilden men den
måste även ha farten när den slår in i skrovet. Den Norske experten trodde på minst 10 knop.
Extremt märkligt om dom av misstag kört in i sidan. Ville dom sänka Estonia borde en torped vara
ett säkrare val än att "ramma".
Jag har ingen anledning att misstro vitten som säger att militärfordon kört ombord på Estonia.
Varför skulle dom ljuga ?
Men, om jag skulle SMUGGLA militär utrustning så inte fan skulle jag anlända till hamnen med MC eskort och i militära/gröna bilar. Då lastar du ju dessa förmodat hemliga varor helt öppet och hela
smugglingsteorin faller. Samt: Om nu Estonia inte hade förlist utan att dom anlänt Värtahamnen
morgonen efter, skulle en Rysk militärlastbil med EE plåtar och MC eskort rulla av båten så skulle det ju vara något iögonfallande. Milt sagt. Om man ville smuggla på denna rutt skulle man självklart ha
använt en vanligt europatrailer, som dom andra lastbilarna ombord.