2020-10-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Som jag uppfattat det kom juttas metallbitar som indikerade sprängning från ett annat hål föröver. Mycket möjligt att det hålet numera är igensatt då det sannolikt uppkom vid en sprängning som starka krafter vill mörka. Det finns mycket att utreda för en sanningssökare. Kan bara dra slutsatsen att Sverige inte vill utreda då man redan vet varför Estonia sänktes och är inblandat. Militärtransporten som Sara Hedrenius såg rulla ombord strax före avgång har inte fått någon förklaring eller berörts i haverikommissionens rapport. Missar man sådant om man söker sanning? En mörkläggningskommission var vad det var. Och nu behövs en sanningskommission.

Med ny teknisk utrustning kan man fota hela vraket och se om det finns igensvetsade hål. Så kommer också att ske snart. Endera genom utredningen eller privata krafter.
Citera
2020-10-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Med ny teknisk utrustning kan man fota hela vraket och se om det finns igensvetsade hål. Så kommer också att ske snart. Endera genom utredningen eller privata krafter.

Esterna vill ju undersöka vraket igen och dessutom bärga kvarlevor. Som de själva påpekar så finns det ju egentligen ingenting som hindrar dem.
Att Svenska regeringen skulle byta fot i frågan och häva gravfriden (som i princip skulle krävas för att Sverige skulle kunna deltaga) tror jag dock inte mycket på. Cirkusen kommer fortsätta.

Dykförbudet genom gravfrid är så sjukt trubbigt. Det liknande juridiskt trubbiga verktyg som gör att en ICA-butik kan ha tusentals besökare på en dag medan en fotbollsarena max får ta in 50. Politikerna har ansvar för att stifta landets lagar men begriper inte vad som händer när man tillämpar dem.
Antingen skulle man ändrat lagen så den tillät undersökningar under vissa former eller så skulle man ha tillämpat dykförbudet med en annan lagstiftning.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-05 kl. 15:26.
Citera
2020-10-05, 15:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast vittnen säger ju att det sprutade vatten från ventilationsrör och rann längs väggarna. Trappan upp från skottdäcken går ju i mitten av bildäcket så när det var så mycket vatten på bildäck att det räckte upp dit var det troligen senare i förloppet.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det helt givet att vatten kunde komma in under bildäck via trapphuset i slutskedet av haveriet, dvs när det gick vågor fram och tillbaka på bildäck. Överlevande såg ju också vatten i trapphuset och vid springorna till dörrarna till bildäck.

Men frågan är hur de mindre mängderna på durken på däck 1 kom dit i det tidigare skedet (01:00-01:15) när det var kanske 100-200 ton vatten på bildäck. Du nämnde tidigare luckor i bildäck som inte var stängda vid inspektion. Vart gick dessa luckor? (och varför var de inte stängda...?)
Citera
2020-10-05, 15:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jag tänkte närmast på en Kramer i en diskussion för ett par år sedan som jag dock inte kan hitta nu (det var dock rätt trovärdigt och stämmer med dykprotokollen att denne skulle varit dykledare vid tillfället). Jacobsson var marknadschef men han säger ju ungefär samma sak i artikeln (och det är inte omöjligt att båda hade samma källa inom Rockwater).
Marknadschef Jacobssons uttalande rimmar inte med projektledaren för dyken eller direkt uttalande från dykarna själva.
Det fanns gott om dykare som hade kunnat hantera bärgningen. Man utförde psyktester kontinuerligt oxh gallrade bort de som inte höll trycket.
Vad både Jacobsson och den konkurrerande firman i upphandlingarna diskuterar är bärgning utav kroppar 4 år efter haveriet. Då är naturligtvis hanteringen mer komplicerad då skicket på kropparna är betyligt mer svårhanterligt än 94.
Citera
2020-10-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Ehhh va? Har du skrivit några scenarion?

Ja jag skrev scenarion liknande. Trodde den tråden jag svarade på. Men såg sen att det var en annan som skrev också 1 2 3
Citera
2020-10-05, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Kan hänvisa till senaste dokumentären. Ska även finnas i Stefan Thorsell bok, men den har jag inte läst.

Annars har jag, eftersom att jag varit intresserad av katastrofen tidigare, läst Carl Övbergs vittnesmål på nätet för några år sedan. Hittade sidorna jag läst det på:
http://lege.net/politiken.biz/vittnesmal.htm

http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/12.4.2.151.htm

Övberg är tekniskt kunnig och har varit passagerare på båten under flera år.
Kul med lite nytt itråden. Bra länkar, den andra speciellt. Övberg är det turkiske vittnet jag nämde i inlägg #5518 vad jag förstår. Han heter numera Kadir Kaymaz och bor i Turkiet nuförtiden.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-05 kl. 15:31.
Citera
2020-10-05, 15:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Jag skrev att de kört på av misstag, ryssarna hade anledning att följa efter Estonia (läs artikeln i Kvartal). De kan då ha gått upp för att lokalisera sig eller liknande och blivit påkörda.

Om det är sannolikt, nej, men jag tror inte ryssarna sänker en färja med civilpersoner med flit, då hade de hellre sprängt förrådet där militärmaterialet förvarades.

Ska man dock vara konspiratorisk, den enda anledningen för svenska staten att hålla det hemligt att Estonia sänktes av ryssar är att ryssarna varnat Sverige för konsekvenserna av att smuggla ryska vapen, svenska staten chansade och smugglade i alla fall vilket fick ryssarna att sänka fartyget. Att hålla hemligt blir då nödvändigt för att inte utlösa en inrikespolitisk kris.

En ubåt har nog tillräckligt med vikt/massa för att orsaka den skada som finns på bilden men den
måste även ha farten när den slår in i skrovet. Den Norske experten trodde på minst 10 knop.
Extremt märkligt om dom av misstag kört in i sidan. Ville dom sänka Estonia borde en torped vara
ett säkrare val än att "ramma".

Jag har ingen anledning att misstro vitten som säger att militärfordon kört ombord på Estonia.
Varför skulle dom ljuga ?
Men, om jag skulle SMUGGLA militär utrustning så inte fan skulle jag anlända till hamnen med MC eskort och i militära/gröna bilar. Då lastar du ju dessa förmodat hemliga varor helt öppet och hela
smugglingsteorin faller. Samt: Om nu Estonia inte hade förlist utan att dom anlänt Värtahamnen
morgonen efter, skulle en Rysk militärlastbil med EE plåtar och MC eskort rulla av båten så skulle det ju vara något iögonfallande. Milt sagt. Om man ville smuggla på denna rutt skulle man självklart ha
använt en vanligt europatrailer, som dom andra lastbilarna ombord.
Citera
2020-10-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad både Jacobsson och den konkurrerande firman i upphandlingarna diskuterar är bärgning utav kroppar 4 år efter haveriet. Då är naturligtvis hanteringen mer komplicerad då skicket på kropparna är betyligt mer svårhanterligt än 94.
Självklart hade det säkert varit värre då. Men det han refererar till angående avlösning av dykare är ju 94 och inte när intervjun gjordes.
Citera
2020-10-05, 15:41
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men,
a) det kan omöjligen vara samma hål eftersom det nya är över vattenlinjen i vad jag förstår är skarven mellan däck 1 och däck 2, medan hålet du nu refererar till är under vattenlinjen vid däck 0,
b) det ”gamla” hålet till däck 0 på höger/styrbords sida är rimligen lättare att hitta eftersom det är längre från havsbotten. Trots det har den nya expeditionen inte sett det. Detta tyder på att rapporten från 1997 var felaktig/bluff.

Mycket möjligt, jag har inte exakt koll på fartygets däck i förhållande till skrovets yttre. Och det börjar bli många hål att hålla reda på

Enligt tidningen ska källan vara filmer av vraket som varvet tagit del av.

Personligen håller jag ju fortfarande på att det nu aktuella hålet uppkommit på botten, men den diskussionen behöver väl inte dras i repris.

Hänger inte riktigt med, men som jag begripit finns alltså nu ett hål som nya dokumentären visar, ett hål som Jutta Rabe dokumenterat, ett hål som varvet påstår sig ha sett på film, och sen eventuellt ytterligare ett hål som en svensk dykare påstår sig ha sett.

Fartyget ser väl snart ut som rena sållet där nere.
Citera
2020-10-05, 15:57
Medlem
StJeromes avatar
KD begär riksdagsdebatt om Estonias förlisning

Citat:
Kristdemokraternas riksdagsledamot Mikael Oscarsson begär att riksdagen ska debattera frågan om Estonias förlisning.

– Det som aldrig har kollats upp är de känsliga militärtransporterna. Kan dessa förklara beslutet att inte bärga? säger han till DN.

I ett brev till inrikesminister Mikael Damberg på måndagen skriver Oscarsson bland annat: ”Frågan om M/S Estonia engagerar. Med all rätt, eftersom det finns så många obesvarade frågor. Hur kunde Estonia sjunka så snabbt? Varför bärgades inte fartyget och de omkomna? Vem bär egentligen ansvaret för olyckan? Hade de militära transporterna – som länge hölls hemliga - någon betydelse för Estonias förlisning?”

...

Mikael Oscarsson vill att Sverige, precis som Estland och Finland, nu ska uttrycka en vilja att starta en ny utredning. Han vill också att frågan om militär sekretess tas upp.

– En fråga jag vill ha svar på är om ministern är beredd att tillsätta en utredning som inkluderar dykoperationer med full och öppen redovisning av resultaten till allmänheten och medierna i alla länder som berördes av katastrofen.

– En annan är om Mikael Damberg har kännedom om att uppgifter om känslig last ombord på M/S Estonia sedan tidigare är kända på regeringsnivå.

Finns det anledning att ställa frågan om det fortfarande finns någon militär sekretess som kan hindra att information kommer fram?

– Det kan finnas anledning att ta upp detta med försvarsministern i en separat debatt. Det är helt uppenbart att detta måste prövas. Transporterade man farligt materiel den där natten och har den saken i så fall påverkat beslutet om att inte bärga?
Citera
2020-10-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Kul med lite nytt itråden. Bra länkar, den andra speciellt. Övberg är det turkiske vittnet jag nämde i inlägg #5518 vad jag förstår. Han heter numera Kadir Kaymaz och bor i Turkiet nuförtiden.

Jo precis, han nämnde ju även det i dokumentären. Eftersom namnet var Övberg vid 1994 används det namnet i all litteratur jag läst om katastrofen.

(Bättre om du länkar till inläggen istället för att hänvisa till inläggsnummer. Numret ändras ifall tråden får inlägg borttagna. Samt att det blir omständligt att hitta.)
Citera
2020-10-05, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
KD begär riksdagsdebatt om Estonias förlisning

Det är positivt att se fler riksdagsledamöter engagera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in