2020-10-04, 23:33
Avslutad
Fick höra en sak när jag var på heta arbeten kurs hos en gammal etablerad brandskyddsfirma. Nämligen att brandkåren vägrar gå fram och släcka om det brinner i en elbil. Anledningen är att i den brandrök som bildas när elbilen brinner. Så finns giftiga ämnen som går igenom kläder och in i kroppen. Har även fått höra det från en annan källa. Det är ingenting som jag tror allmänheten vet om. Nu brinner väl inte en elbil så ofta men givetvis ökar riskerna ju fler som är på vägen. Tänker man i förängningen att det blir brand i ett garage så är det ju inte speciellt Nice. Eller krock å brand där det är många människor. För att inte tala om utifall northvolts anläggning skulle stå i brand.
Citat:
– När en bil är brandpåverkad är det när de här litiumjon-batterierna som är den största risken för oss, säger Lars Gustafsson, stationschef vid räddningstjänsten i Karlstad.

Lars Gustafsson berättar att brandröken som uppstår när batteriet brinner är farlig eftersom de giftiga ämnena väteflourid och flourvätesyra frigörs.

– De här ämnena är ett stort problem eftersom de passerar våra skyddskläder. Permeabilitet, alltså genomsläppligheten i våra kläder, orkar inte stå emot och det går igenom. Det går igenom huden, säger Lars Gustafsson.

Enligt Lars Gustafsson finns det idag inget bra sätt att som brandman skydda sig från de giftiga ämnena.
https://sverigesradio.se/artikel/6982449

Borde man inte uppmärksamma allmänheten om detta? Folk är ju nyfikna å skulle väl inte hålla jätteavstånd om en elbil brinner. Ingen som jag vet kör elbil har snackat om detta å är kanske ovetande. Så är det här nåt som kan bli ett framtida storproblem med elbilar?
Citera
2020-10-04, 23:49
Medlem
Visst. När Adidasarmen upptäcker vissa saker blir det inte roligt att sova med öppna fönster i Husby.
Miljöpåverkan är det som kommer att döda efterfrågan efter elbilar. Det är framför allt tillverkningen av bilar som ger koldioxidutsläpp. Borttagen skatt för bilar äldre än 12 år skulle minska nybilstillverkningen och minska utsläppen av klimatgaser.
Citera
2020-10-05, 00:16
Medlem
Elbilar är också tyngre då batteriet väger en del.

De som kör elhybrider bör därför bäst i att ladda ofta, bara köra på el, för annars drar bilen väldigt mycket bensin pga bilens tyngd.

Sen blir det väl inte så trevligt för naturen när bilen och batteriet väl ska skrotas.

Är lite tveksam....
Citera
2020-10-05, 01:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Fick höra en sak när jag var på heta arbeten kurs hos en gammal etablerad brandskyddsfirma. Nämligen att brandkåren vägrar gå fram och släcka om det brinner i en elbil. Anledningen är att i den brandrök som bildas när elbilen brinner. Så finns giftiga ämnen som går igenom kläder och in i kroppen. Har även fått höra det från en annan källa. Det är ingenting som jag tror allmänheten vet om. Nu brinner väl inte en elbil så ofta men givetvis ökar riskerna ju fler som är på vägen. Tänker man i förängningen att det blir brand i ett garage så är det ju inte speciellt Nice. Eller krock å brand där det är många människor. För att inte tala om utifall northvolts anläggning skulle stå i brand.

Borde man inte uppmärksamma allmänheten om detta? Folk är ju nyfikna å skulle väl inte hålla jätteavstånd om en elbil brinner. Ingen som jag vet kör elbil har snackat om detta å är kanske ovetande. Så är det här nåt som kan bli ett framtida storproblem med elbilar?

Det är ju det man har rökdykare till, Vad gnäller de för?
Citera
2020-10-05, 03:28
Medlem
Citat:

Fanns ju ett inslag i veckan på SVT Rapport om att en krockad elbil fick stå i karantän ute i det fria i minst två veckor innan någon vågar sig på att skrota den.
Skadade batterier är mycket farliga för det blir så mycket värme som bildas när de kortsluts att metallen kan börja smälta.
Och det händer att batterierna kortsluter sig själva...
Bränderna i elbilar är ytterst svårsläckta.
En annan faktor som kan påverka framgången för elbilar är att det inte finns obegränsat med metallen Koppar. Koppargruvor finns inte överallt.
I vissa fall så ersätts Kopparn med tex Aluminium men det lämpar sig inte för alla ändamål, nej...
Inte tex i elektriska motorer och generatorer, reläer, kretskort mm.
Hur Kina kommer att göra, om de skaffar sig ett monopol på nästan all Koppar-utvinning så kan vi vara säkra på att priserna på Koppar kommer att stiga raskt.
Det är fånigt med elektrifiering eftersom man får samma problem som med fossil energi, på sikt.
Att istället för att oljan och gasen tar slut så tar Koppar-metallen slut.
There is nothing like a free lunch, lyder ju ordspråket
Det är faktiskt enklare att utvinna gas och olja, dvs fossil energi, än det är att gräva fram Koppar.
Dessutom så finns det några olyckor med elbilar där man inte lyckats öppna dörrarna, att det blir risk för passagerarna att de blir kvar inne i elbilen medans den börjar brinna.
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju det man har rökdykare till, Vad gnäller de för?
De dräkter de har är nämligen inte täta mot den giftiga gasen som bildas. Bland annat bildas gasen vätefluorid, och är faktiskt den enda gasen som fräter på glas. Det krävs ett annat tätare material i rökdykardräkten, som tyvärr inte alls skyddar lika bra mot värmen. Och kan bli farligare för brandmannen än den traditionella rökdykardräkten.
Citera
2020-10-05, 07:10
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Visst. När Adidasarmen upptäcker vissa saker blir det inte roligt att sova med öppna fönster i Husby.

Förlängda armen når längre. Vi är emot sigmatisera dem som bor i just Husby. Ingen undgår den långarmade.

On topic: Elektriska automobiler kommer äga världen fast de ibland lömskt brinner. Detta, eftersom Den Välbeställda Mede klassen marinerats att tro att en som brukar El-bil är en God Människa

De Välbeställda som är leasare accepterar att några Familjer brinner i sina el-bilar för Den Goda Saken.

Stockholms Stadshus (styrande makten innehas av Mp+M) har i planen att endast tillåta el-bilar inom tullarna kanske redan ifrån år 2025. Så nära i tiden som ½-årsskiftet år 2021 (månad juli, nästa år) krävs EUR6 och resurssvaga med bilar årsmod. äldre än 2016 stängs ute.

Den globalistiska Makten har satsat A L L T och A L L sin prestige på el-bilen.

De fattiga, får åter gå till fots till jobbet som i förf. hr P-A Fogelströms Stockholms-skildringar i Stad-serien.

Att taga till jobbet tunnelbanan som redan idag kostar SEK 34:- enkel resa, billigaste förköp, är inget alternativ för oss.

Svar på frågan i tråd-rubriken: El-bilars framtid är tecknad i guld, trots fordonsbränder och trots miljönegativa & dyra batteribyten.
Citera
2020-10-05, 07:46
Medlem
kalkryggars avatar
För det första. I framtiden så kommer antal krockar att närmast vara obefintligt eftersom självkörande bilar "inte krockar" helt enkelt.

Utvecklingen kommer göra att batterier blir effektivare och många vägbanor kommer leverera el till bilarna under körningar. Således behövs inte så mycket av batterier i bilarna i framtiden. Jag kan tänka mig att vissa "citybilar" som går på el inte kommer att ha några batterier alls.

Trådlös laddning som vi idag använder till mobiltelefonerna kommer att bli en mycket större grej. Längs landsvägar kan man sätta upp nödladdningsstationer vid rastplatser. Någon liten pelare som bilar ställer sig runt och sitter i några minuter för att komma hem. När du väl är hemma så åker bilen iväg och laddar sig själv vid närmaste ladd-station.

När dessa ganska små batterier i framtiden används så blir det lättare att bygga in dom i brandsäker inkapsling i bilen.

Problem solved!
Citera
2020-10-05, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För det första. I framtiden så kommer antal krockar att närmast vara obefintligt eftersom självkörande bilar "inte krockar" helt enkelt.

Utvecklingen kommer göra att batterier blir effektivare och många vägbanor kommer leverera el till bilarna under körningar. Således behövs inte så mycket av batterier i bilarna i framtiden. Jag kan tänka mig att vissa "citybilar" som går på el inte kommer att ha några batterier alls.

Trådlös laddning som vi idag använder till mobiltelefonerna kommer att bli en mycket större grej. Längs landsvägar kan man sätta upp nödladdningsstationer vid rastplatser. Någon liten pelare som bilar ställer sig runt och sitter i några minuter för att komma hem. När du väl är hemma så åker bilen iväg och laddar sig själv vid närmaste ladd-station.

När dessa ganska små batterier i framtiden används så blir det lättare att bygga in dom i brandsäker inkapsling i bilen.

Problem solved!
Oj,det är mycket som skall hända i framtiden!
Citera
2020-10-05, 09:15
Medlem
Citat:

Det var väl en elbil som fjuttat eld på ett helt parkeringshus - och det måste rivas, med alla bilar. Sjukt stor skada av en självantänd bil..
Det är i dagsläget ännu inte smart att köpa svindyr elbil.
Avgaserna är i dagsläget försumbara från en modern småbil.

Var i stan och såg en som stod och tankade sin elbil - sen gick jag en massa ärenden, stannade på torget snackade länge med en kille och hjälpte honom plocka ihop sitt varustånd. Sen kom jag tillbaka till parkeringen - OCH där står dom fortfarande och tankar sin elbil !

Än så länge är det hybrid om jag skulle skaffa... och hybridbatterier är mindre - och alltså inte lika farliga..
Citera
2020-10-05, 09:58
Medlem
vasaduellers avatar
Elbilar, sugrör av papper... ja, utvecklingen går verkligen ”framåt” 😂
Citera
2020-10-05, 10:31
Avstängd
Bensinbilar brinner fem gånger oftare än elbilar

https://www.nyteknik.se/fordon/bensinbilar-brinner-fem-ganger-oftare-an-elbilar-6992782
Citera
2020-10-05, 10:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Sen blir det väl inte så trevligt för naturen när bilen och batteriet väl ska skrotas.
Metoderna för återvinning av batterierna utvecklas hela tiden. Var bara någon vecka sedan som Tesla gick ut med att de i framtiden (alltså kommande åren) kommer utveckla infrastrukturen för att helt återvinna sina egna batterier. Hur batterierna ska återvinnas verkar alltså vara ett mindre bekymmer än vad många vill göra det till. Dessutom lär ju även en ineffektiv process vara betydligt bättre än alternativet, mark förstörd av oljeutsläpp.

"New Battery Recycling And Battery Swap
It is unclear how far exactly Tesla has come along with this hinted process, but it was revealed today that Tesla has started recycling batteries in China. A few days ago, Tesla China's official website showed information about the battery recycling program. It describes that the materials used in Tesla lithium-ion batteries can be recycled, in addition to making the most of battery life and avoiding environmental pollution. Tesla owners who participate in battery recycling can also replace new batteries at Tesla service centers to return the vehicle to a new state, Elon Musk had already hinted at this battery swap out system. It is said that Tesla will recycle 100% of its batteries, and be able to either reuse or sell the materials for quite a good price since demand is higher than ever."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in