Fick höra en sak när jag var på heta arbeten kurs hos en gammal etablerad brandskyddsfirma. Nämligen att brandkåren vägrar gå fram och släcka om det brinner i en elbil. Anledningen är att i den brandrök som bildas när elbilen brinner. Så finns giftiga ämnen som går igenom kläder och in i kroppen. Har även fått höra det från en annan källa. Det är ingenting som jag tror allmänheten vet om. Nu brinner väl inte en elbil så ofta men givetvis ökar riskerna ju fler som är på vägen. Tänker man i förängningen att det blir brand i ett garage så är det ju inte speciellt Nice. Eller krock å brand där det är många människor. För att inte tala om utifall northvolts anläggning skulle stå i brand.
Borde man inte uppmärksamma allmänheten om detta? Folk är ju nyfikna å skulle väl inte hålla jätteavstånd om en elbil brinner. Ingen som jag vet kör elbil har snackat om detta å är kanske ovetande. Så är det här nåt som kan bli ett framtida storproblem med elbilar?
Citat:
https://sverigesradio.se/artikel/6982449
– När en bil är brandpåverkad är det när de här litiumjon-batterierna som är den största risken för oss, säger Lars Gustafsson, stationschef vid räddningstjänsten i Karlstad.
Lars Gustafsson berättar att brandröken som uppstår när batteriet brinner är farlig eftersom de giftiga ämnena väteflourid och flourvätesyra frigörs.
– De här ämnena är ett stort problem eftersom de passerar våra skyddskläder. Permeabilitet, alltså genomsläppligheten i våra kläder, orkar inte stå emot och det går igenom. Det går igenom huden, säger Lars Gustafsson.
Enligt Lars Gustafsson finns det idag inget bra sätt att som brandman skydda sig från de giftiga ämnena.
Lars Gustafsson berättar att brandröken som uppstår när batteriet brinner är farlig eftersom de giftiga ämnena väteflourid och flourvätesyra frigörs.
– De här ämnena är ett stort problem eftersom de passerar våra skyddskläder. Permeabilitet, alltså genomsläppligheten i våra kläder, orkar inte stå emot och det går igenom. Det går igenom huden, säger Lars Gustafsson.
Enligt Lars Gustafsson finns det idag inget bra sätt att som brandman skydda sig från de giftiga ämnena.
Borde man inte uppmärksamma allmänheten om detta? Folk är ju nyfikna å skulle väl inte hålla jätteavstånd om en elbil brinner. Ingen som jag vet kör elbil har snackat om detta å är kanske ovetande. Så är det här nåt som kan bli ett framtida storproblem med elbilar?