Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Från början var jag övertygad om att det bara var visiret som hade fallerat, men nu är det så mycket motsägelser så att det går inte förneka att något är fishy.
1) Man döljer revan och utfärdar dykförbud
2) Det sker explosioner på båten så den skakar
3) Detaljer stämmer inte. Tex så anger besättningen att de kan se nosen från bryggan. I haverirapporten så kan man inte se nosen från bryggan.
4) Forskare anser att det måste funnits ett hål under vattenlinjen för att Estonia skulle sjunka så snabbt. Detta görs vetenskapliga modeller på. Därefter så hittar man en reva, precis där man ansett den vara.
5) I tv görs det klumpiga försök av "experter" att bortförklara revan. Bland annat hävdar man att fartyget skulle landat vågrätt.
Jag tror mer och mer på magnetminor, två st. En vid revan och en vid bogvisiret. Beroende på var i båten man var, så hörde man endera en eller två smällar.
Men en fråga uppstår. Alla magnetminor jag sett på internet, de finns vid vattenlinjen. Varför? Är det inte bättre att sätta minan under båten?
Det lär smälla och dundra och skaka ganska ordentligt när fästena till det 55 ton tunga bogvisiret knäcks och visiret släpper och träffar bulben.
Hålet man har hittat är alltså ovanför vattenlinjen.
Varför måste Estonia landa vågrätt för att knäckas?
Men framförallt, varför skulle Ryssland eller någon annan nation sänka ett civilt fartyg i fredstid? Om man kände till att en lastbil med känsligt material körde ombord, varför inte bara stoppa den på land? Om man vill döda någon så kan de ju skjuta lastbilschauffören och sedan ta rätt på sina grejer, istället för att låta de åka ut till sjöss och spränga en båt med 800 oskyldiga offer och se sina prylar sjunka till havets botten.