2020-10-04, 21:30
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Svårt för läsförståelse....ehh

Jag debunkade ditt ganska otroliga scenario.

Nej ditt "bevis" låg i att du tyckte att fiskare borde ha bättre koll. Motbevisa gärna mitt påstående att detta kan ha skett genom trålning.
Citera
2020-10-04, 21:31
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nja, det var dykare ner första veckan, innan det blev förbjudet, och de sa att det fanns ett hål.

Sedan kom bilder utan hålet. Och berättelserna kring hålet var bara rena lögner.

Och detta minns du från 94? Eller är det något dokumentärfilmarna tutat i dig för en vecka sedan?
Citera
2020-10-04, 21:33
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Såklart att Rockwater erbjöd sig bärga kroppar. Fler dyktimmar, mer pengar in på kontot.

De dyker knappast för nöjes skull.
Ja. Då fick de döda ligga kvar.
Inte fan ska några dykare tjäna pengar.
Så jantelagen var orsaken till att vi inte tog hand om våra medborgare efter detta massmord...
Citera
2020-10-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det har de inte alls. Det mest kända exemplet är väl USS Arizona, Pearl Harbor, som liksom Estonia betraktas som en gravplats. Sedan ligger det mängder med sjunkna amerikanska fartyg både längs med USAs kust, i de stora sjöarna och världen över.
Det är inga tekniska svårigheter att lyfta Estonia (om än väldigt dyrt) men du har det etiska dilemmet med att börja riva i det som blev många människors grav och sedan också förklarades som gravplats.
Vad menar du? En grav är en plats där en anhörig väljer att gravsätta en avliden människa. Platsen där Estonia förliste är en olycksplats där människor dog. De anhöriga har inte beslutat att deras avlidna ska lämnas kvar där. Politikerna har övergivit dessa offer och deras anhöriga. Det svenska politiker har gjort är likvärdigt med att lämna döda trafikoffer på vägarna. Detta är en av få saker som jag skäms över som svensk. Det är en stor skam som aldrig kommer att försvinna.
Citera
2020-10-04, 21:36
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Och detta minns du från 94? Eller är det något dokumentärfilmarna tutat i dig för en vecka sedan?

Såg detta på tysk tv också igår; att man dykt nån vecka efter förlisning.

Denna artikel från förra året i Yle är bra också för er som tror på allt som staten säger i sina "utredningar":

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/27/trycket-for-att-fa-i-gang-en-ny-estonia-undersokning-okar-i-estland-forst-nu
Citera
2020-10-04, 21:40
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Såg detta på tysk tv också igår; att man dykt nån vecka efter förlisning.

Denna artikel från förra året i Yle är bra också för er som tror på allt som staten säger i sina "utredningar":

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/09/27/trycket-for-att-fa-i-gang-en-ny-estonia-undersokning-okar-i-estland-forst-nu

Pinsamt att komma med sånahär sensationella uppgifter efter 26 år. Självklart är det BS eller minnet förvrängt.
Citera
2020-10-04, 21:41
Medlem
Citat:
Nej ditt "bevis" låg i att du tyckte att fiskare borde ha bättre koll. Motbevisa gärna mitt påstående att detta kan ha skett genom trålning.

Bottentrål är inte fullt så vanlig fiskemetod i Östersjön som man tror. Sen ligger skadan nästan skyddad av skrovet i övrigt. Jag säger inte att det är omöjligt men inte särskilt sannolikt.

Det är dock lite stört att Estonia inte är utmärkt som vrak på sjökorten jämfört med andra vrak i närområdet så visst finns det en minimal risk/chans att skadan uppstått på grund av yttre påverkan från aktivitet på ytan. Men det skall till en jäkla komplicerad förklaring och oflax för att så skall vara fallet.
Citera
2020-10-04, 21:41
Medlem
53....so whats avatar
Citat:

Tycker jag redan har gjort det.

Förövrigt har skadan skett under Estonia, trålvajrarna upp till din tänkta fiskebåt skulle av naturliga skäl
ha en vinkel som inte skulle dra trålborden under Estonia utan lyft dom från botten tidigare innan impact.
Citera
2020-10-04, 21:42
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tycker jag redan har gjort det.

Förövrigt har skadan skett under Estonia, trålvajrarna upp till din tänkta fiskebåt skulle av naturliga skäl
ha en vinkel som inte skulle dra trålborden under Estonia utan lyft dom från botten tidigare innan impact.

Om hålet är under båten, hur kan de ha filmat det?
Citera
2020-10-04, 21:44
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Bottentrål är inte fullt så vanlig fiskemetod i Östersjön som man tror. Sen ligger skadan nästan skyddad av skrovet i övrigt. Jag säger inte att det är omöjligt men inte särskilt sannolikt.

Det är dock lite stört att Estonia inte är utmärkt som vrak på sjökorten jämfört med andra vrak i närområdet så visst finns det en minimal risk/chans att skadan uppstått på grund av yttre påverkan från aktivitet på ytan. Men det skall till en jäkla komplicerad förklaring och oflax för att så skall vara fallet.

Men ändå BRA mycket mer troligt än att någon med berått mod mördat 800 pers och dessutom kunnat tysta ner alla vittnen.
Citera
2020-10-04, 21:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Om hålet är under båten, hur kan de ha filmat det?

Hela tråden har läst och fattat ...... men inte du.
Citera
2020-10-04, 21:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Som sagt, du är dum. Sidan lär inte komma i 1,9 knop om nosen, eller för den delen, aktern kom först.

Som sagt, du är både berusad och en zealot (a person who is fanatical and uncompromising in pursuit of their religious, political, or other ideals). Hur i helvete ska hon kunna röra sig mot botten ännu långsammare än 1,9 knop??? Det är 1 meter per sekund. Ettusenett, ettusentvå, ettusentre, ettusenfyra. Det är alltså långsammare än du promenerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in