2020-10-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen vet idag vilka långtidseffekter en Covid19 infektion ger, men det finns gott om varningsrapporter. Att merparten i riskgrupperna inte har dött ännu beror ju i hög utsträckning på att de inte varit sjuka, vilket i sin tur beror på att många har valt att isolera sig för att skydda sig.

Inte speciellt många dör av Malaria i Sverige.

Nej, jag är ingen barnfadder. Är ingen månadsgivare. Sist jag skänkte något till välgörande ändamål var till jordbävningsoffren på Haiti. Att se alla dessa föräldralösa barn som mist bägge sina föräldrar var verkligen tårgripande. I alla fall för mig. För mig innebär relation mellan barn och föräldrar någonting väldigt starkt. Föräldrar är barnens yttersta trygghet. Barn som då mister inte bara sin ena förälder, utan båda. Det är nästan mer än vad jag klarar av rent mentalt. Har läst om sådana fall även i Covid19. Finns ett antal sådana fall i USA. I Sverige däremot har jag läst om unga barn som förlorat sin ena förälder, men inte båda. Inte än tack och lov.
Nu gråter jag nästan lite. Världen är bara för grym ibland. Och så tydligt det blir när media sållar fram 2-3exempel runt hela jordklotet där barn förlorat sina båda föräldrar i covid. Men då är det skönt att stärka sig med vetskapen att inga andra barn blir föräldralösa förutom dessa 2-3.

Trodde aldrig det skulle hända, men jag känner just nu en stark tillhörighet med Carl Lidbom.
Citera
2020-10-02, 20:41
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nu gråter jag nästan lite. Världen är bara för grym ibland. Och så tydligt det blir när media sållar fram 2-3exempel runt hela jordklotet där barn förlorat sina båda föräldrar i covid. Men då är det skönt att stärka sig med vetskapen att inga andra barn blir föräldralösa förutom dessa 2-3.

Trodde aldrig det skulle hända, men jag känner just nu en stark tillhörighet med Carl Lidbom.
Carl Lidbom minns vi alla med förtjusning. Vad är det för något du tänker på just här?
Låt mig gissa: Trams?
Citera
2020-10-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Influensa finns det vaccin mot. Lunginflammation har vi antibiotika mot. TBC har man vaccinerat sig mot sedan årtionden tillbaka.
Det du beskriver är egentligen mer ett resultat av fattigdom. När hade vi en TBC-pandemi i Sverige senast?

Ändå dör det tusentals varje år av influensa och lunginflammationer i Sverige. Märkligt. Vaccin och antibiotika hjälper en bit men räcker alltså inte för att dessa liv ska räddas. Räkna ungefär samma med covid. 1000- tals kommer dö årligen.
Citera
2020-10-02, 20:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Är du från vettet? Hur många kärror tror du inte det flög dagligen mellan Kina och Taiwan innan utbrottet?

Återigen en favorit i repris:
Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Antal döda i covid: Sju
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal ”lockdowns”: Noll

Jämför dessa siffror med de från banditmonarkin och stockholmssyndromets SvÄRjE.

Jag hade nog gammal kunskap, men det var inte så länge sedan det blev tillåtet att resa från Kina till Taiwan, 2005 eller så.
Sommaren 2019 förbjöds kineser att resa som turister från Kina till Taiwan.
Sedan gick det rätt fort att stoppa resandet totalt, tror de flesta flighter stoppades den 10 februari.

Hur som helst var det säkert flera flighter mellan Kina och Taiwan än jag trodde det var.
Citera
2020-10-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag utgår från ditt exempel, att jag är helt okunnig om kostlära. Får jag, trots det, kritisera en kock, vars mat är uppenbart onyttig? Eller ska jag hålla tyst, såvida jag inte har utbildat mig inom kostlära?
Självklart får du kritisera kocken! Maten är ju i dina lekmannaögon onyttig!

Det är en fantastisk förmån med Sverige. Man får t ex anonymt på internet bete sig riktigt illa mot folk som är ”offentliga”. Anklaga dem för folkmord, önska dem olycka. Svina loss rejält helt enkelt.

Tänk om det vore tvärtom, att Staten bestämde att man inte fick göra det - och om man gjorde det riskerade straff, böter, utfrysning eller varför inte som i Australien sitt ofödda barn för att man talar illa om t ex munskydd på nätet?

Nej, här får du faktiskt klaga på kocken som gör äcklig mat fast du i själva verket inte begriper ett smack om näringslära.

Du får göra en massa saker i Sverige som inte många andra vill göra. Grymt! Eller hur?
Citera
2020-10-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Carl Lidbom minns vi alla med förtjusning. Vad är det för något du tänker på just här?
Låt mig gissa: Trams?
Det kan eventuellt vara precis det jag tänker på.
Citera
2020-10-02, 20:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej. Folkhälsomyndigheten borde vara experter på folkhälsa. Dom är inte experter på folkhälsa

Jag tänker mig att statsepidemiologen främst ska vara expert på smittsamma sjukdomar, mer än folkhälsa i allmänhet.
Det tänker du dig men det är inte riktigt så. Första träffen på Google på epidemiology lyder så här:

By definition, epidemiology is the study (scientific, systematic, and data-driven) of the distribution (frequency, pattern) and determinants (causes, risk factors) of health-related states and events (not just diseases) in specified populations (neighborhood, school, city, state, country, global).

https://www.cdc.gov/careerpaths/k12teacherroadmap/epidemiology.html

Epidemiologi handlar alltså inte alls bara om smittsamma sjukdomar. Sorry! Alltså är dåren Olsen alldeles för smal för att uttala sig.
Citera
2020-10-02, 20:50
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Hårda Fakta.
Land: Taiwan
Avstånd från Wuhan, Kina: Ett stenkast.
Frågor på det?
Ett stenkast? Du var mig en jävel på att kasta.
Frågor på det?
Citera
2020-10-02, 21:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Poängen är vanliga okunniga medborgares rätt att kritisera yrkesfolk, som har misskött sitt arbete.
Håller med så när som på ordet okunniga. Visst finns det ofta anledning att kritisera katastrofala yrkesfolk, men för att komma med befogad kritik bör man inte vara helt okunnig, då blir det missnöje snarare än befogad kritik.

Det tycks finnas mycket som talar för att FHM hanterat situationen väl, givet förutsättningarna. Det är lätt vara efterklok och i efterhand titta i facit och säga att det hade varit bättre om vi gjort lite annars, men det betyder inte att man kunde veta det i det skede när besluten togs.

Ungefär som att spela på trav. När hästarna gått i mål vet alla vem de borde ha satsat på. Fast ... om alla gjort det så skulle ändå ingen ha vunnit några pengar, så så enkelt är det inte. På samma sätt kan man säga att om alla hade agerat som om de haft en tidsmaskin och kunnat titta i framtiden och förutspå allt korrekt, då hade pandemin aldrig nått Sverige, så då hade det inte spelat nån roll vad FHM gjort.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-02 kl. 21:04.
Citera
2020-10-02, 21:03
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nurse Ratched är riktigt obehaglig. Pratar om minnesceller 13 år efter...hon har inte en susning ...

Jo det har pratats en del om T-cells immunitet mot SARS-1 10 år efter utbrottet,

men iochmed att inte viruset finns bland människor längre

så är det ingen som egentligen vet kan man gissa,

det var rätt bra dödligt SARS-1.
Citera
2020-10-02, 21:06
Medlem
En som sjunger i idol nu med lite högt BMI som är smittad. Beskrev det som en lite svårare förkylning.
Citera
2020-10-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det är en fantastisk förmån med Sverige

Den största förmånen måste väl vara avsaknaden av tjänstemannaansvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in