Citat:
Ursprungligen postat av
kazangas
Så att tvätta händerna samt hålla fem stegs avstånd är instruktioner som invandrare som grupp betraktat inte kan ta till sig?
Vissa invandrare. Jag sa inte alla.
Vissa invandrare (alltför många) har absolut svårt att ta till sig coronainfo, acceptera den osv.
Visa invandrare litar mer på varandra än på svenska myndigheter, de litar mer på invandrare som inte kan svenska än på infödda svenskar, och de prioriterar dessutom religiösa sammankomster istället för direktiv som baseras på vetenskap osv. Problemen är gigantiska.
Jag har träffat åtskilliga invandrare som inte kan kommunicera med vården alls. Konceptet svensk vård, lydnad under läkare och att blint lita på offentliga instanser (som infödda svenskar älskar att göra) är för dessa människor totalt främmande.
Och framför allt: de fattar inte vad man säger. Och de bryr sig inte, för de har egna lösningar.
Ovanstående problem försvinner inte för att invandrare kollar på nyheter från hemländerna. Det är svenska staten och landstingen de ska samarbeta med, inte Afghanistan och Somalia.
Jag träffade nyligen en invandrare vars föräldrar försökte driva ut demoner ur honom ...
Det är inte lätt det här ...