2020-09-29, 22:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Gött!

Ny stad således:
1. Enligt ett rätt svajigt källmaterial är det landets 27:e största stad.
2. Staden har tappat närmare 90% av sin befolkning på tämligen kort tid.
3. Här finns (något svag) koppling till dagsaktuell händelse, samt en stark sådan till två mycket välkända kulturella verk.

Det känns lite som vi ska till USA. Flera stora städer där har minskat kraftigt i befolkning, jag drar till med Detroit.
Citera
2020-09-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det känns lite som vi ska till USA. Flera stora städer där har minskat kraftigt i befolkning, jag drar till med Detroit.

USA är dessvärre fel!

2 b) Befolkningen var som ni säkert förstår inflyttad i ett specifikt syfte, men fick bråttom att lämna även om det för vissa säkerligen var motvilligt.
Citera
2020-09-29, 23:42
Medlem
Venators avatar
Citat:
USA är dessvärre fel!

2 b) Befolkningen var som ni säkert förstår inflyttad i ett specifikt syfte, men fick bråttom att lämna även om det för vissa säkerligen var motvilligt.

Jag har funderat på både Aral i Kazakstan (vars "hamn" nu ligger 20 km från strandbrynet) och Tjernobyl. Men jag får inte tvåan att stämma riktigt på någon av dem.

Bör vara något i stil med en stad som vilade på gruvnäring, och så stängde gruvan? Men i så fall i ett land där man inte investerar så hårt i välfärd i utsatta områden...

Funderar vidare...
Citera
2020-09-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har funderat på både Aral i Kazakstan (vars "hamn" nu ligger 20 km från strandbrynet) och Tjernobyl. Men jag får inte tvåan att stämma riktigt på någon av dem.

Bör vara något i stil med en stad som vilade på gruvnäring, och så stängde gruvan? Men i så fall i ett land där man inte investerar så hårt i välfärd i utsatta områden...

Funderar vidare...

Aral är närmast hittils, men fortfarande väldigt långt ifrån.

4. Ett sista vänskapligt möte mellan två höga herrar skedde i denna stad, innan hela området kom att kastas i en politisk röra som inte riktigt tog slut förrän 80 år senare (och som väl delvis kan sägas inte vara löst än idag).
5. Apråpå gruvdrift så nja, det är väl inte brytning vi är ute efter. Däremot klyvning.
Citera
2020-10-01, 01:45
Medlem
Vossevangens avatar
Tallinn
Citera
2020-10-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Tallinn

Naj nu men har det blivit rejält mycket varmare.
Citera
2020-10-01, 10:45
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Naj nu men har det blivit rejält mycket varmare.

Ignalina?
Citera
2020-10-01, 14:40
Medlem
TheDroogs avatar
Jalta på Krimhalvön?
Citera
2020-10-01, 16:52
Medlem
Alla fel än så länge!

1 & 2 b, det vi söker är en röten liten håla. Enda anledningen till att jag känner till staden är en kultförklarad film. Affärsmän leder män mot gemensamt mål, somliga går det bra för, somliga betydligt sämre.
Citera
2020-10-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Ignalina?

Det fanns fler reaktorer i krokarna...
Citera
2020-10-01, 22:07
Medlem
Citat:
Alla fel än så länge!

1 & 2 b, det vi söker är en röten liten håla. Enda anledningen till att jag känner till staden är en kultförklarad film. Affärsmän leder män mot gemensamt mål, somliga går det bra för, somliga betydligt sämre.

Affärsman i singular ska det vara. Inte en särskilt lyckad sådan, även om han drev programinslaget Management Profile på egen hand.
Citera
2020-10-02, 13:52
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Affärsman i singular ska det vara. Inte en särskilt lyckad sådan, även om han drev programinslaget Management Profile på egen hand.

Paldiski?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in