2020-10-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Måhända konfererar han just nu med Johan Hirschfeldt, utredaren som konstaterade att det skeppats militärt materiel åtminstone två gånger tidigare men INTE olycksnatten. Absolut INTE på olycksnatten.

Farbror-Barbro vet att det inte finns någon genväg till det perfekta ljuget.

Inte omöjligt Tänkte först släkting till In-s Uuuuuselman 😂 Lägg till att Hirch-feldt slängde alla sina dokument efter utredningen, bekvämt, men borde väl vara åtalbart? Förstår inte att det kan vara lagligt. Men nej, belönad med mer stora uppdrag blev han, förtroendeingivande 🙄
Citera
2020-10-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast det är skillnad på att "vara med" som att man är citerad och att vara inkluderad i den totala bedömningen. Haverikommissionen har gått igenom en jäkla massa grejer, film, vittnesmål, tekniska data, simuleringar, provtagningar mm som inte är redovisat i detalj i slutrapporten (för denna hade då varit flera tusen sidor eller mer).

Jo haverikommisionens är ju konstaterat grundliga 🤣🤣🤣. Alltså är Bladstall och Farbror-Barbro i maskopi eller samma person?
Citera
2020-10-02, 10:56
Medlem
Ambelains avatar
Inte direkt oväntat - men ändå så otidsenligt det bara går - när både statsminister LÖfven och hans lakej inrikesministern Damberg båda, på samma dag, gick ut och förklarade att vi bara får lov att lita på det som "experter" kommer att komma fram till.

Ja, när de säger så så vet man ju redan vad svaret från "experterna" kommer att bli.

Undrar om alla massmedia kommer att acceptera det däremot.
Man tycker ju att åtminstone någon tidning kommer att ha modet att stå upp för sanningen.
Eller kanske inte ...
Citera
2020-10-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Fast det är skillnad på att "vara med" som att man är citerad och att vara inkluderad i den totala bedömningen. Haverikommissionen har gått igenom en jäkla massa grejer, film, vittnesmål, tekniska data, simuleringar, provtagningar mm som inte är redovisat i detalj i slutrapporten (för denna hade då varit flera tusen sidor eller mer).

De har INTE intervjuat samtliga överlevande... dem är inte ens särskilt många liksom...
Citera
2020-10-02, 11:02
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, det är jag helt övertygad om.

Efter att ha fräschat upp mina ~15 år gamla minnen av stabilitet m.m. för Estonia är jag ännu mer säker. Jag har inte sett någon förklaring till hur Estonia kunde kantra som inte innefattar sådär 1000 ton vatten på bildäck. Man kan få dit vatten med stängt bogvisir, t.ex. med brandsläckning som på El Salaam Boccaccio, men med tanke på att vi har minst tre vittnen som sett vatteninträngning vid rampen och visiret i fråga befinner sig på Muskö verkar det lita bakvänt att leta efter sådana förklaringar.

Men man skall leva av sina tvivel som LGWP säger. Jag kommer att kolla efter andra seriösa beräkningar av Estonias stabilitet. Kanske det finns någon som hävdar att fri vätskeyta på däck 1 faktisk kan ge 30 grader slagsida? Eller kan man tänka sig att en stor mängd vatten på däck 1 + lastförskjutning på däck 2 räcker? Då blir nästa steg att kolla vittnesmålen från de 20 överlevande på däck 1 i detalj. Finns det någon möjlighet för dessa att ta sig ut mellan 01:00 - 01:15 utan att upptäcka hålet i skrovet eller 1000-2000 ton vatten som garanterat ändå måste in för att åstadkomma slagsidan? Jag kan inte idag se att det var möjligt, men...

Allt inströmmande vatten som hamnar under vattenlinjen måste väl öka stabiliteten och motverka slagsida, eller hur?
Citera
2020-10-02, 11:03
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Inte omöjligt Tänkte först släkting till In-s Uuuuuselman 😂 Lägg till att Hirch-feldt slängde alla sina dokument efter utredningen, bekvämt, men borde väl vara åtalbart? Förstår inte att det kan vara lagligt. Men nej, belönad med mer stora uppdrag blev han, förtroendeingivande 🙄
Ja att Hirschfeldt kastade bort underlaget till sin utdelning är fullständigt otrolig. Vad stod det om hål i skrovet i det underlaget tro. Han fick alltså inte redovisa sanningen för svenska folket och såg sig tvungen att välja denna ynkliga utväg. Och regimmedia valde att hålla käft i stället för att kräva in underlaget.

Problemet med underlaget var ju inte att det var för omfattande och belamrade Hirschfeldts bokhylla, det rymdes lätt på ett USB-minne. Problemet var vad det stod i underlaget.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-10-02 kl. 11:07.
Citera
2020-10-02, 11:09
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jodå. Smugglingen skedde med svenska statens goda minne och mot ryssarnas uttryckliga protester. Pågick sannolikt en katt och råtta lek under vattenytan som resulterade i en olycka. Frågan är om den utsmugglade militära materielen var avsedd för Sverige eller för tredje part, då sannolikts Nato.

Fy fan...va hemskt ändå...på riktigt så är ju detta fruktansvärt obehagligt. Man spelade rysk roulette med svenska medborgares liv alltså. Hur kunde man utsätta vanligt folk för sådan enorm fara?
Citera
2020-10-02, 11:11
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViorelOprisanu
sprucket av hög vågen. jag jobbar vatten åka båt
Kan mycket väl vara så.
Ofta är den enkla förklaringen den rätta.
Citera
2020-10-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Han kommer inte svara på mig trots påminnelser. Jag struntar i det nu, men hans tystnad säger mig mer än hans eventuella svar! Stärker mina farhågor att han kan ha som uppgift att hålla myndighetsfejket om ryggen.
Farbror_barbro kan mycket väl vara avlönad för det han håller på med. Vad tror du?
Ja g tror att det är meningslöst att diskutera något annat som inte står i den officiella rapporten med honom då han på något sätt representerar den. Sedan 2005 här på flashback.

Du har i mina ögon helt rätt i det du skriver. Jag vill bara inte att det ska tystas ner igen och kan inte låta bli att svara fast det är lönlöst. Det ska inte tystas ner igen
Citera
2020-10-02, 11:23
Medlem
Citat:
Eller så drar han, hör och häpna, en annan slutsats.

Pratet om mörkläggning är udda, minst sagt.
- Vet majoriteten hör inne att svenska staten via VINNOVA finansierade minst 3 studier av sjunkförloppet så sent som 2006-2007, inkluderande HSVA från Tyskland och Safety-at-Sea från UK? Vet någon vad de kom fram till?
- Haverikommissionen JAIC innehöll 35 personer från tre länder med flera oberoende experter. Var finns mörkläggningen där?
Bara för att slutsatserna inte passar, eller att vi inte får
klarhet i alla frågor, är det inte mörkläggning.

Men vad exakt är det som inte passar in då?
Tog JAIC och experterna hänsyn till överlevande som säger att man såg vatten så långt ner i båten?
Nej. Det är väll det som inte passar in isåfall
Citera
2020-10-02, 11:26
Medlem
Citat:
Att Rockester säger en sak gör det inte till sanning. De kan och kunde omöjligen veta hur stor andel som gått att hitta med rimliga åtgärder. Låt säga att ett antal passagerare från däck 1 saknas. Skulle du då skicka in en dykare och leta igenom alla hytter på däck 1? Hur långt utanför vraket skall du leta? Självklart hade man aldrig fått upp alla. Frågan är vad man skulle gjort då.

Återigen, jag säger inte att etiska rådets och regerings beslut var det bästa. Men det var heller inte orimligt eller mörkläggning som vissa antyder. Jag kan heller inte påminna mig att Estland eller Finland protesterat mot beslutet.

Man hade säkert varit nöjd om dom försökt ta upp kroppar. Gjort ett försök. Sen om alla inte kan hittas ja så är det. Men att täcka över fartyget är ju så jävla korkat. Hur kan någon hålla med om att det är okej? Det ÄR orimligt
Citera
2020-10-02, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Allt inströmmande vatten som hamnar under vattenlinjen måste väl öka stabiliteten och motverka slagsida, eller hur?

Kanske inte om det inströmmande vattnet samlas i mellanrum i väggen (om det strömmade in genom hålet i sidan), eller i hytter och korridorer på bara ena sidan av båten. Tänk sen att vattnet kanske sköljer över massa bilar och lastbilar till bara ena sidan av båten och ger ännu mer tyngd där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in