2020-10-01, 20:02
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Kanske det. Jag vet lika lite som de flesta.. Trots att jag inte ägnar mig åt aktietips skulle jag bli väldigt förvånad om inte Lundin Gold tar ett rejält glädjeskutt efter Q3-rapporten...

Ja det tror jag att du kan ha rätt i. Snart har jag väl aktier i alla Lundin-företag....
Citera
2020-10-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja, när går man in och fyndar i LUNE, Maha, Tethys, Int. Petroleum?? Vad gäller fynd efter corona så är det olja dom gäller.

De kommer studsa upp, men när. Bör man vänta till 2021?

Några synpunkter?

Sett i efterhand brukar de bästa köpen ha gjorts när blodet flyter på gatorna. Så jag säger nu. Väntar du tills smogen har lättat är det för sent. Men du kan ju börja köpa stegvist.

Förutom Lune och Tethys har jag köpt mest i Total. Jämfört med Lune är det större bolag, lägre p/e och högre direktavkastning. Dessutom äger du solkraft och ökar sina investeringar i förnybart. Kombinationen tilltalar mig.
Citera
2020-10-01, 21:11
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Sett i efterhand brukar de bästa köpen ha gjorts när blodet flyter på gatorna. Så jag säger nu. Väntar du tills smogen har lättat är det för sent. Men du kan ju börja köpa stegvist.

Börsen går ju lite sidledes för tillfället så alternativkostnaden att ligga lång i olja är trots allt inte skyhög just nu. Jag ligger redan hyfsat tung, men befarar att det kan ta några månader innan det vänder uppåt.

Citat:
Förutom Lune och Tethys har jag köpt mest i Total. Jämfört med Lune är det större bolag, lägre p/e och högre direktavkastning. Dessutom äger du solkraft och ökar sina investeringar i förnybart. Kombinationen tilltalar mig.

Tack för tipset!
Citera
2020-10-01, 21:32
Moderator
Fear2bes avatar
Jag har börjat att sälja av några av mina fynd från bottenfisket under pandemin, för den är ju inte riktigt över än. Har sett en hel del entusiasm men nöjer mig med en rätt bra procentsats och lägger vinsten på fler aktier som inte riktigt har kommit igång än och teknik förstås.

Sålde RICK (+78%), Coffee Holding (+15%) och hälften av mina Remy Cointreau (+27%).

Tror absolut inte att det går så bra för RICK att det bara är att öppna restauranger och klubbar utan att något har hänt - de har ju haft stängt i flera månader under högsäsongen. Coffe Holding har 15% kvar att växa men det finns gränser för hur länge jag vill vänta och det är ju fortfarande plus. Remy vill jag ha långsiktigt men inte en chans att de stannar kvar i så högt pris när delårsrapporten visar en minskning av intäkter, men visst de hade väl köpt upp någon mindre producent som det gick dåligt för.
Citera
2020-10-02, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Strejkmuller Vad är det?

Ropen de skalla... då mullrar det?

Arbetsmarknadskonflikt för att vara exakt.
Citera
2020-10-02, 08:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Om inte detta är tecken på att vi är på en topp, ja vad är då inte det....

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/86wxlx/premiar-for-aktie-manager--sa-har-gor-du-for-att-tavla

Nu drar Sveriges roligaste aktietävling i gång – här på Aftonbladet.
I sex veckor får du möjlighet att förvalta en miljon.
Den med högst avkastning på aktierna vinner.

Det känns väldig roligt att vi kan anordna den här tävlingen, säger Gustaf Tronarp, ekonomireporter på Aftonbladet. – Förhoppningen är att det kommer att bli både underhållande och spännande samtidigt som deltagarna lär sig mer om investeringar och värdepapper.
Citera
2020-10-02, 08:28
Medlem
Vad tror ni om oljan? rätt läge att gå in bullish? vad tror @sinewave nåt certifikat du kan rekommendera?
Citera
2020-10-02, 09:08
Medlem
Trump har fått Covid.

Är det köpläge, eller kommer NYSE att trcka till rejält i eftermiddag?

Jag tänkte mig lite LUNE idag Avista. When in trouble double som det heter.

Men nu har den Trumpen fått flunsan så hur tänker jag nu... Jag har inte tid att handla innan stängning.... eller så får jag vänta till måndag... jag till 10 ungefär idag, sedan måste jag göra annat!!

Tankepaus och på med tänkarmössan
Citera
2020-10-02, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulanz800
Vad tror ni om oljan? rätt läge att gå in bullish? vad tror @sinewave nåt certifikat du kan rekommendera?

Vill du ha min tanke så är där väl fortfarande ganska stora produktionsneddragningar?

Jag tror inte Saudi vill gasa förrän USAs skifferolja är ordentligt tillknycklade iofs... men skulle efterfrågan stiga finns det så mycket reserver nu att jag har svårt att se att det slår igenom på priset.
Citera
2020-10-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Trump har fått Covid.

Men nu har den Trumpen fått flunsan så hur tänker jag nu... Jag har inte tid att handla innan stängning.... eller så får jag vänta till måndag... jag till 10 ungefär idag, sedan måste jag göra annat!!

LUNE bottnade på 146 i Coronadippen... då stod oljan runt 20.

Nu ser jag att oljan faktisk gick under 40. Lune blir fin att plocka upp. En massa som egentligen inte påverkar Lune annat än kortsiktigt nu. Risk för nedstängningar, Trump har fått snuva, strejk... inget påverkar bolaget på sikt.

Men botten i denna dipp kan gå lite till, LUNE på 169 nu.
Citera
2020-10-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Trump har fått Covid.

Rolig värld man lever i, trump får snuva och världens börser tappar 1-2%. Även om han faktiskt skulle avlida är det ändå en överreaktion, ändå presidentval snart och han är gammal...
Citera
2020-10-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rolig värld man lever i, trump får snuva och världens börser tappar 1-2%. Även om han faktiskt skulle avlida är det ändå en överreaktion, ändå presidentval snart och han är gammal...

Ja, det är köpläge på den nyheten, men NYSE kan ändå trycke till med ett par procent till i eftermiddag.

Nyheten är väl att detta stärker Biden... Trump kan inte skydda amerikaner mot Covid, inte ens sig själv. Biden har gått i karantän och Trump anordnat massmöten.

Detta spelar Biden i händerna.

Gillar börsen det? Den borde prisat in en Biden-vinst i vilket fall men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in