Citat:
Ja! Absolut. Har läst igenom mycket av dina svar i omgångar (ögonen gick i kors)
Tycker sammantaget din insats är storartad. Väldigt sakliga svar, info och professionellt bemötande, detta trots en del otacksamma inlägg här och där.
Utöver din kunskap som du delat med dig är det ändå din uppoffring som imponerar mig än mer. Du har utan vinning önskat informera och finnas här för oss i denna djungel av funderingar. Stor tack!! Medmänsklighet och yrkesstolthet är alltid glädjande att ta del av.
Ps) Ännu saknar iaf jag konkret förståelsen hur man vet att det är dax att uppsöka sjukhus. Kan du specificera symptom? Vad jag förstår kan ju tex andningen bli påverkad så pass att några steg upp ur sängen blir påfrestande. Men hur vet man när det krävs vård eller är en del av förloppet man måste ta sig igenom..?
Take care och åter tack
Tycker sammantaget din insats är storartad. Väldigt sakliga svar, info och professionellt bemötande, detta trots en del otacksamma inlägg här och där.
Utöver din kunskap som du delat med dig är det ändå din uppoffring som imponerar mig än mer. Du har utan vinning önskat informera och finnas här för oss i denna djungel av funderingar. Stor tack!! Medmänsklighet och yrkesstolthet är alltid glädjande att ta del av.
Ps) Ännu saknar iaf jag konkret förståelsen hur man vet att det är dax att uppsöka sjukhus. Kan du specificera symptom? Vad jag förstår kan ju tex andningen bli påverkad så pass att några steg upp ur sängen blir påfrestande. Men hur vet man när det krävs vård eller är en del av förloppet man måste ta sig igenom..?
Take care och åter tack
Hej igen,
Tack för så fina ord! De värmer verkligen, kanske mer än du anar. Imponerande att du läste igenom många av mina svar (trots att ögonen gick i kors hehe). Tror jag blev allra gladast av din komplimang om medmänsklighet.
Bra fråga.
Om man har covid-19 så rekommenderar jag följande:
1. Dricka mycket vätska för att motverka intorkning f f a vid feber.
2. Ta febernedsättande (i första hand paracetamol) för att motverka intorkning och för att orka vara uppe och gå.
3. Vara uppe och gå och gärna göra tåhävningar för att motverka blodproppar. Om man inte orkar vara uppe så är det viktigt att man sträcker och böjer vristen i sängen.
4. Göra andningsövningar. Andas in genom näsan och andas ut genom halvstängd mun för att underlätta lungkapaciteten.
5. Ta hostmedicin som innehåller bromhexine. Det finns preliminära data som indikerar att det eventuellt kan hämma en co-receptor som SARS CoV-2 kan använda och på så sätt ha effekt mot covid-19. Användaren vinland här på fb gjorde mig faktiskt uppmärksam på detta. Detta behöver givetvis utforskas mer i kliniska prövningar, men jag skulle själv prova detta.
Om man får akuta bröstsmärtor ska man söka akut eftersom det kan vara tecken på en livshotande komplikation (hjärtinfarkt, lungemboli).
Om man är allvarligt andningspåverkad. Ex hög andningsfrekvens, indragningar vid halsmuskler, låg saturation ska man söka akut.
Om man är medvetandepåverkad ska man söka akut.
Om man inte längre kan äta eller dricka själv ska man söka akut.
Om man får smärta, svullnad och rodnad i ena underbenet ska man söka akut eftersom det kan vara ett tecken på blodpropp (DVT).
Vid tveksamhet kontakta alltid sjukvården.
Hoppas dessa råd underlättar lite.