2020-10-01, 23:29
Medlem
Har vi fått någon klarhet i frågan om bogrampens räcken som ligger avkapade/demonterade bredvid båten? När gjordes detta och av vem?
Citera
Avslutad
Tror fan att skeppet rullar runt på botten och blottar murbräckehålet ifrån ubåten efter att man har flyttat ut 700 ton kärnvapenmaterial och topphemlig Natoteknologi ifrån styrbordssida.

Trodde dom aldrig att sanningen skulle komma fram? Och varför pratar ingen om Elon Musks iblandning? Denna halvutomjordning har ett finger med i vart enda högteknologiskt projekt.

Jag vet inte vad det är men jag känner oro inför det här, och oro är precis vad den styrande eliten vill att vi ska känna för att kunna kontrollera oss. Dom kan se snälla och milda ut men dom ömsar fort skinn när dom tillsammans ligger och ruvar.
Citera
Medlem
Saknar människor självinsikt öht. nu för tiden?

Den där jäkla olyckan har i åratal undersökts grundligt utav mängder opartiska och sakkunniga experter. Allt från haverikommissioner i Sverige, Finland och i Estland till Tyska expertgrupper från den faktiska båt-tillverkaren.

Vi pratar många personer med mångårig expertis i allt från fartyg till väder och olyckor. Grupper som haft tillgång till allt material de behövt, och all den tid de behövt för att förstå vad som hänt.

Tror ni ärligt talat att ni, efter någon jädra dokumentär som hittat ett hål på ett snart 30år gammal vrak, helt plötsligt besitter större kompetens än ovan nämnda grupperingar?

Ubåtar? Missiler? Torpeder? fulla ryska ubåtskaptener? herregud alltså...

Estonia förliste då bogvisiret lossnade. Bogvisiret lossnade då farten var för hög, vädret var för hårt och låsanordningarna var underdimensionerade. En problematik som var känt i åratal innan olyckan.

Förstår att det kan va spännande att dividera om alla möjliga typer av konspirationer, men detta börjar spåra.
Citera
2020-10-01, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, det är jag helt övertygad om.

Efter att ha fräschat upp mina ~15 år gamla minnen av stabilitet m.m. för Estonia är jag ännu mer säker. Jag har inte sett någon förklaring till hur Estonia kunde kantra som inte innefattar sådär 1000 ton vatten på bildäck. Man kan få dit vatten med stängt bogvisir, t.ex. med brandsläckning som på El Salaam Boccaccio, men med tanke på att vi har minst tre vittnen som sett vatteninträngning vid rampen och visiret i fråga befinner sig på Muskö verkar det lita bakvänt att leta efter sådana förklaringar.

Men man skall leva av sina tvivel som LGWP säger. Jag kommer att kolla efter andra seriösa beräkningar av Estonias stabilitet. Kanske det finns någon som hävdar att fri vätskeyta på däck 1 faktisk kan ge 30 grader slagsida? Eller kan man tänka sig att en stor mängd vatten på däck 1 + lastförskjutning på däck 2 räcker? Då blir nästa steg att kolla vittnesmålen från de 20 överlevande på däck 1 i detalj. Finns det någon möjlighet för dessa att ta sig ut mellan 01:00 - 01:15 utan att upptäcka hålet i skrovet eller 1000-2000 ton vatten som garanterat ändå måste in för att åstadkomma slagsidan? Jag kan inte idag se att det var möjligt, men...
Varför sjönk den så fort då?
Citera
2020-10-01, 23:31
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1876random
Nej. Det var militären som smugglade varorna, det är till och med bekräftat av militären att dom åkt över med varor 2 gånger.

Att det var KSI är troligt men inte bekräftat.

Avhopparen från MI6 hävdar att dom var inblandade, vilket är mycket möjligt. Vi har haft ett militärt samarbete mellan våra militära underrättelsetjänster sedan innan DC3:an, vad deras roll var är oklart.

Det är inte säkert alls att statsministern eller försvarsministern visste om smugglingen innan olyckan skedde.

Ja militären bekräftade de två tillfällen som var kända av media. Utredningen som kom fram till de två tillfällena brändes upp.

Varför ska man lita till att de bara var två tillfällen?
Det kom fram efter att en tulltjänsteman berättade om vad som hänt då han var på plats.
Innan dess höll militären knip i tio år.
Om nån mer tjallar kan det säkert vara fler tillfällen som militären kan bekräfta.
Två vittnen har sett militärfordon köra ombord på Estonia innan avfärd.

Det finns noll anledning att tro att varken politiker eller militärer är ärliga i varken vad de säger eller i sina utredningar.

"det har smugglats vapen på Estonia" - "KONSPIRATIONSTEORIER!" 10 år senare är det bekräftad sanning

"det måste finnas hål i styrbordssidan som förklarar det snabba sjunkförloppet" "KONSPIRATIONSTEORIER!" = 26 år senare hittas ett hål.

Det som vore göras nu är att man hyr in ett opartiskt land, kanske sydkoreaner (de har stor erfarenhet av dylika utredningar) som får nysta i det.

Carl Bildt, Sahlin, KIS och SäPo skulle väl anordna en grillkväll och förstöra de få dokument som finns kvar men det är ser enda som kan utgöra en rättvis utredning.
Senast redigerad av kangaroozzickness 2020-10-01 kl. 23:37.
Citera
2020-10-01, 23:32
Medlem
flippwrs avatar
De avfärdar ubåtsteorin: ”Klart det uppstår skador” fr Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/de-avfardar-ubatsteorin-klart-det-uppstar-skador/

Jag tror att vi aldrig ska få reda på vad som hände skeppet. Dimridåer läggs fr höga företrädare som i sin tur hoppas att anhöriga och överlevare ska tystna och sakta dö bort sen ska vi kollektivt glömma denna episod i vår och mänsklighetens historia! Jag har inga källor bara känslor. Jag minns exakt var jag var när jag fick bud om olyckan och det känns som igår!
Citera
2020-10-01, 23:33
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ja, det är jag helt övertygad om.

Efter att ha fräschat upp mina ~15 år gamla minnen av stabilitet m.m. för Estonia är jag ännu mer säker. Jag har inte sett någon förklaring till hur Estonia kunde kantra som inte innefattar sådär 1000 ton vatten på bildäck. Man kan få dit vatten med stängt bogvisir, t.ex. med brandsläckning som på El Salaam Boccaccio, men med tanke på att vi har minst tre vittnen som sett vatteninträngning vid rampen och visiret i fråga befinner sig på Muskö verkar det lita bakvänt att leta efter sådana förklaringar.

Men man skall leva av sina tvivel som LGWP säger. Jag kommer att kolla efter andra seriösa beräkningar av Estonias stabilitet. Kanske det finns någon som hävdar att fri vätskeyta på däck 1 faktisk kan ge 30 grader slagsida? Eller kan man tänka sig att en stor mängd vatten på däck 1 + lastförskjutning på däck 2 räcker? Då blir nästa steg att kolla vittnesmålen från de 20 överlevande på däck 1 i detalj. Finns det någon möjlighet för dessa att ta sig ut mellan 01:00 - 01:15 utan att upptäcka hålet i skrovet eller 1000-2000 ton vatten som garanterat ändå måste in för att åstadkomma slagsidan? Jag kan inte idag se att det var möjligt, men...

Vatteninträngningar vid visiret med rampen uppe eller nere? Rampen är kvar vad jag vet och teorin är alltså att bogvisiret föll av och rampen föll ner och in kom allt vatten och estonia sjönk och rampen for upp igen när båten la sig på botten?
Citera
2020-10-01, 23:34
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Som jag skrev förut har jag ägnat orimligt mycket tid på Estoniafrågan genom åren. Det leder väl tyvärr också till att jag blir orimligt irriterad på nytillkomna som fastnat för en ny dokumentär eller bok i ärendet och sedan vägrar ta in all annan information som funnits i 25 år. Vissa blir irriterade, och det är kanske motiverat, men de borde kolla in kompisen i spegeln också och fundera om han verkligen läst på tillräckligt och har rätt kritisk blick.

Det är heller inte så att jag inte är intresserad av det ”nya hålet” och hur det kan ha tänkas uppstått, tvärtom. Det är oerhört intressant. Men det är ju heller ingen nyhet att vatten under vattenlinjen inte fick Estonia att kapsejsa. Det visste man redan på 90-talet från olika stabilitetsberäkningar och kanske t.o.m. när hon byggdes 1979 (?). Likaså vet vi säkert att 20 personer överlevde från däck 1 så det kan inte ha varit närmast vattenfyllt när de tog sig ut.

På andra sidan har vi då ett officiellt scenario med ett bogvisir på land, men många frågetecken. När föll visiret av? Hur kunde hon ligga på sidan länge nog för att sjunka? När uppstod slagsidan? Var rampen verkligen helt öppen när slagsidan kom? Kan det finnas ett hål också? Alla dessa frågor är viktiga, och förtjänar kanske mer uppmärksamhet. Men att döma ut JAIC och allt i närheten för att sjunkförloppet inte passar alla observationer, samtidigt som man glatt accepterar att en ubåt eller torped ska ha sänkt Estonia när detta inte passar in på nästan något annat vi vet... det är foliehattsvarning.

Du fattar väl själv att det är landet Estland som agerar här och drar igång den här karusellen igen och då lär det väl finnas en bra anledning eller?
Citera
2020-10-01, 23:34
Medlem
Ostkupas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det kan ha funnits annan olaglig skit på båten också. Alla som minns den här tiden - i Stockholm, och har en uppfattning om hur illa det var när Sovjetsystemet brakat ihop - vet att det var rena vilda västern!
Saker stals hej-vilt i Stockholm och smugglades till Baltikum och Polen för att säljas där.

Ifrån Baltikum och Polen anlände allt från knark, vapen till kriminella, prostituerade tjejer, stöldligor, och laster med konstiga grejer som någon köpte upp. I mitt studentboende var det en kille som hade köpt en massa konservburkar med mat och kött som han sålde för en krona styck. Om folk i Stockholms innerstad fick sin bil stulen så gick de ned till Värtahamnen, vid infarten mot kvällens båt österut. Där kunde han i många fall upptäcka sin bil i kön till färjan och rapportera till polisen. Brottslingen försökte samma sak igen, nästa kväll.

Folk i Estland och hela andra sidan Österjön var fattiga som kyrkråttor, fullständigt disillusionerade med politiken - levde i ruinerna efter en försvunnen stormakt, i en ny stat som var genomkorrupt, styrd till stor del av CIA, där nästan inget funkade som det skulle. Det fanns gott om människor som faktist svalt - de visste inte var deras nästa mål mat skulle komma ifrån. Det fanns nästan inga jobb och många som faktiskt arbetade fick inte ut sin lön. Vem som helst kan bli kriminell under sådana omständigheter. Det kan hända att båtens kapten och stora delar i besättningen var insyltade i någon stor härva för att tjäna pengar. Låt säga att det var så - och de råkade i konflikt med gangsters..

Kort och gott - det var inte BARA ryska militären, eller CIA som hade stora intressen på de här båtarna - och som var skrupelfria. Det var även ryska maffian, estniska maffian, Jugoslaviska maffian som var mycket aktiv i Sverige vid den här tidpunkten och många andra gangsters. Visserligen kanske såna inte skulle orsaka en explosion på en färja med flit - men konstigare saker har hänt!

Äntligen lite reflektioner om hur landet såg ut då, idag står Estland på egna ben - med en helt annan kraft, också kompetens och förmåga att göra en ny utredning.
Citera
2020-10-01, 23:35
Avslutad
Den här sidan visar illustrationer om hur det kan ha gått till om Estonia körde på en ubåt.

http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/page1.html
Senast redigerad av El0l 2020-10-01 kl. 23:39.
Citera
2020-10-01, 23:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Om jag kommer ihåg grafiken från dokumentären rätt så ligger väl det nya hålet så att vatten kan komma in på både däck 1 och bildäck. Hålet ligger så att säga "mellan" eller på både däck 1 och bildäck. Så man behöver kanske inte anta att hela däck 1 ska vara fyllt innan vätska börjar komma in på bildäck (som vad jag förstår enligt dig rapporten antar).

Ber om ursäkt att jag inte läst rapporten nu, men vet du på rak arm om den tar hänsyn till ev följdeffekter av att en mindre slagsida kan få last och bilar att flytta på sig som i sin tur ger en större slagsida? (Figurerna skriver dessutom inte ut vad axlarna betyder vad jag kan se, så det är svårt att snabbt förstå vad figurerna försöker säga.)
Nu ligger ju bildäck ovanför vattenlinjen (minns inte exakt höjden nu) så vi talar inte om någon särskilt effektiv inträngling i så fall. Men visst kan man tänka sig att vatten kom in där. Om detaljer om hålet blir kända så kan expertis räkna ut hur länge det tar att få in de nödvändiga 1000-2000 ton på bildäck. Problemet är att det måste ske på mindre än 15 minuter, samtidigt som det inte får komma in motsvarande en trappa ner, för då skulle de överlevande på däck 1 vadat till knäna och senare minst till midjan...

Vad gäller den hydrostatiska stabiliteten och lastförskjutning så är svaret nej: det senare ingår inte. Men det är också en fråga om proportioner. Ett par lastbilar som flyttas ett par meter i sidled ger liksom inte en hävarm av samma storleksordning som 1000-2000 vatten som forsar fram och tillbaka. Och resultaten jag länkar till visar att inte ens med 2000 ton i den främre hyttdelen av däck 1 så är vi i närheten av att Estonia skall kantra.
Citera
2020-10-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Ja militären bekräftade de två tillfällen som var kända av media. Utredningen som kom fram till de två tillfällena brändes upp.

Varför ska man lita till att de bara var två tillfällen?
Det kom fram efter att en tulltjänsteman berättade om vad som hänt då han var på plats.
Innan dess höll militären knip i tio år.
Om nån mer tjallar kan det säkert vara fler tillfällen som militären kan bekräfta.
Två vittnen har sett militärfordon köra ombord på Estonia innan avfärd.

Den svenske tulltjänsteman som medgav att man hade fått order om att släppa igenom transporterna sa att han inte hade varit på jobbet den 28:e September. Men i vilket fall som helst kom ju aldrig Estonia fram så man behövde inte släppa in några fler transporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in