2020-10-01, 21:56
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja det var ju min första tanke med... Som jag redogjort varför jag tänkt om, utan att påstå att det är säkert.

Fast varför en bomerang och bara 10 knop jag tänker mer att det först lossnar halvt bara där framme, när det väl släpper helt färdas det sedan bakåt medans fartyget kör rakt på i 20 knopp... Sedan stormvindar på 20 m/s på det.

Plus att experten som man går på för att avfärda bogvisiret också var den som först trodde på just bogvisiret, det första han sa...

Att han sedan avfärdade det baserades dock enbart på vikten 55 ton, det var däremot ingen beräkning på att fartyget även körde i 20 knop och att det var stormvindar i 20 m/s.

Men en u-båt + allt som hände innan är rimligare? Så vad hände då innan? Var det två attacker på Estonia eller var det en olycka + en attack?

Är det inte även rätt högt för en U-båt? Uppe vid bokstaven E på Estonia: https://www.google.com/search?q=estonia+dokument%C3%A4r&newwindow=1&rlz=1 CDGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=vin&sxsrf=ALeKk01v3 9o8D8obOZWbffXIjnFrE-T6Dw:1601580585244&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2 ahUKEwjQ7fLOkJTsAhWMHHcKHU-2ALAQ_AUoAnoECAwQAg&biw=320&bih=454&dpr=2#imgrc=lU Ml0kRpV-miEM

https://www.google.com/search?q=estonia+dokument%C3%A4r&newwindow=1&rlz=1 CDGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=vin&sxsrf=ALeKk01v3 9o8D8obOZWbffXIjnFrE-T6Dw:1601580585244&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2 ahUKEwjQ7fLOkJTsAhWMHHcKHU-2ALAQ_AUoAnoECAwQAg&biw=320&bih=454&dpr=2#imgrc=tq ILVqsgAFwXiM&imgdii=aZBXdPRe1_IcSM

Och sprängning trodde den norske militären i dokumentären var rätt osannolikt. Han trodde mer på att något objekt hade ”pressats in”.

Men varsågod, ge en mer rimlig förklaring då som både förklarar händelserna innan och efter bogvisiret lossnade, hur hålet uppstod osv.
Jag hänvisar till Margus Kurms teori om vad som är orsak till "olyckan"
Citera
2020-10-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Bra där! Det känns logiskt. Det mest sannolika än så länge som jag ser det hur galet det än kan låta. Let's break it down...

Smuggling har pågått under en tid och ledarskiktet i ryssland har försökt sätta stopp utförseln av gamla arsenaler men inte lyckats. De har nåtts av information att vapnen slussas ut via Estonia.

Med någon sorts order skickas ubåtar ut mot Estonia. En lite halvpackad ubåtskapten som sänkt en flaska vodka innan avresa beordrar en lite för skarp gir och kommer framför Estonia. Kollision sker....din teori träder i kraft...

Det enda jag är osäker på är hur mycket vodka kaptenen hade druckit...kanske var en halv flaska bara...

Typiskt okunnigt folk att tro att han bara hade druckit en halv till en flaska. Alla som har lite koll vet att en rysk ubåtskapten minst snittar fem liter om dagen. Så en liters butelj till frukost, champagne till lunch. Cognac till kaffet, en tupplur, yttligare en butelj vodka för att komma igång igen. En liten apitretare på det vi är redan uppe i minst tre liter. Tänk då på att klockan var strax efter midnatt när detta hände. Och tänk på att som ubåtskapten var du högst priviligerad med obegränsad tillgång till sprit.
Citera
2020-10-01, 21:57
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Är ingen fysiker eller expert på hur "vassa" kanter kan demolera sidan på en färja på det sättet så kan såklart inte utesluta det men jag ser det som högst osannolikt. Du menar att den där 50 tons klunsen har flutit bakåt och surfat in på en våg i sidan?
Ja tillräckligt lång tid tack vare luftfickan om den hamnade rätt i sjön. Ta en metalltratt och proppa igen hålet i änden på röret och vänd den upp och ner i diskhon fylld med vatten så ska du se att den flyter. Prova å lägg på metallringar (tyngder) runt röret och du ska se du kan lasta på en hel del för å få den å sjunka.
Citera
2020-10-01, 21:59
Medlem
Citat:
Det är vad jag tror också. Vapensmuggling= övervakning (endast möjlig på ett seriöst sätt med ubåt). Kan möjligtvis Madsen varit ute med sin hemmagjorda ubåt också? I så fall kunde allt hända...

Visst, men de behöver inte övervaka genom att åka intill båten.. inte så att den försvinner från radarn?

Och varför skulle de behöva bryta sig in i båten för att övervaka (om du tror på ryska spionerna..)?
Hade med enkelhet kunnat boka en biljett och sitta kvar på båten hela resan.. eller menar folk att det vore enklare att åka upp med ubåt, skjuta vajrar likt batman för att klätta upp på båten, köra lite James Bond för att fotografera lasten (?) för att sedan spränga ett hål i båten som de hoppar ut ifrån för att sedan fly i ubåten?
Citera
2020-10-01, 21:59
Medlem
Citat:
Bra där! Det känns logiskt. Det mest sannolika än så länge som jag ser det hur galet det än kan låta. Let's break it down...

Smuggling har pågått under en tid och ledarskiktet i ryssland har försökt sätta stopp utförseln av gamla arsenaler men inte lyckats. De har nåtts av information att vapnen slussas ut via Estonia.

Med någon sorts order skickas ubåtar ut mot Estonia. En lite halvpackad ubåtskapten som sänkt en flaska vodka innan avresa beordrar en lite för skarp gir och kommer framför Estonia. Kollision sker....din teori träder i kraft...

Det enda jag är osäker på är hur mycket vodka kaptenen hade druckit...kanske var en halv flaska bara...

Precis, jag undrar dock vad som verkligen fraktades ombord på Estonia om det verkligen var gamla arsenaler eller något ännu viktigare. Jag skulle vilja säga att en civil färja med tusentals civila på är det absolut bästa och mest säkra att frakta hem något som är oerhört viktigt för t.ex. Rysslands försvar. Man använde civila som "sköldar" för att ryssen inte skulle göra något. Nu inträffade något och både Sverige och Ryssland får blod på sina händer. Därav mörkningen.
Citera
2020-10-01, 22:00
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Typiskt okunnigt folk att tro att han bara hade druckit en halv till en flaska. Alla som har lite koll vet att en rysk ubåtskapten minst snittar fem liter om dagen. Så en liters butelj till frukost, champagne till lunch. Cognac till kaffet, en tupplur, yttligare en butelj vodka för att komma igång igen. En liten apitretare på det vi är redan uppe i minst tre liter. Tänk då på att klockan var strax efter midnatt när detta hände. Och tänk på att som ubåtskapten var du högst priviligerad med obegränsad tillgång till sprit.

Haha
Citera
2020-10-01, 22:00
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Hamnade på denna: https://sverigesradio.se/artikel/7563174

Överlevande som tittat ut från däck ungefär vid den plats där det nyupptäckta hålet finns har inte sett något man ska ha kolliderat med.

Staten och dess media är väldigt selektiva i vilka vittnesuppgifter som vinklas att vara pålitliga
Citera
2020-10-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2c
Sluta trolla climasol.

Att det smugglades utrustning är fakta. Detta har även gått ut i Svenska statsmedia.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=514181

https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/
Citera
2020-10-01, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jag hänvisar till Margus Kurms teori om vad som är orsak till "olyckan"

Jag har själv varit öppen för det. Men nu är jag hyfsat säker på att det även var problem på fartyget innan det där vittnet pratar om en U-båt...

Även om det så var en U-båt så bör man då kunna förklara allt som händer innan dess... Och då har vi antingen en olycka + u-båtsattack eller två attacker.

Kan bara tillägga att jag inte heller köper den officiella bilden. Där existerar inte ens hålet!

Men jag tror mer att det märkliga hanterandet handlar om att man exempelvis vill dölja något som fraktades på fartyget. Två separata saker alltså. Jag tror att olyckan var en olycka, där man sedan kanske snarare vill dölja något som fanns på bildäcket... Därav alla vittnesuppgifter relaterat till militären. Osv.

Tillägg 2: Fast det här är mina teorier just nu. Jag har ändrat mig ett gäng gånger innan, jag är helt enkelt sjukt osäker och har ingen tydlig ”övertygelse” som jag kommer stå fast vid oavsett vad som framkommer. Vi får se.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-10-01 kl. 22:13.
Citera
2020-10-01, 22:04
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja tillräckligt lång tid tack vare luftfickan om den hamnade rätt i sjön. Ta en metalltratt och proppa igen hålet i änden på röret och vänd den upp och ner i diskhon fylld med vatten så ska du se att den flyter. Prova å lägg på metallringar (tyngder) runt röret och du ska se du kan lasta på en hel del för å få den å sjunka.
Läggas ner i en diskho var ingen vidare jämförelse mot hur situationen var.
Citera
2020-10-01, 22:05
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det pågick transporter av kärntekniskt material från Paldiskibasen. Det var naturligtvis NATO som låg bakom det hela. Därför är det troligast att en NATO-ubåt eskorterade. Sverige måste självklart ha känt till transporterna och tillät att de pågick. Att en ubåt användes för eskorten är att den inte skulle synas. Allt var ju topphemligt. Men man ville för säkerhets skulle övervaka så att ingenting hände på vägen.

Om det var såhär skulle det ju vara katastrof på många plan för makthavare, skulle påverkat opinionen angå Nato och naromedlemskap.

Det finns nån uppgift om en skadad brittisk ubåt som togs in på reparation precis efter estonias undergång.

Som nån skrev var det 4-6 m höga vågor, en ubåt skulle kunnat föras högt upp mot skrovet av dessa.

Vet inte hur ubåtar funkar men kan inte vara helt lätt att hålla rätt på andra fartyg i mörker och storm ifrån u-läge? Och vid ytan är kanske ubåten inte så sjövärdig i en storm?
Citera
2020-10-01, 22:05
Medlem
fittas avatar
Citat:

Det förklarar även skadan på bogvisiret som vi inte kunde förstå tidigare.

Den "allmänna teorin" är att skadan på bogvisiret kommer från pontonen som löper under båten, och att bogvisiret landade på det när det lossnade.

Men som vi vet lossnade inte bogvisiret helt, eftersom det låg kvar på båten när den la sig på botten.

Skadan på bogvisiret är även på rätt sida för att ubåten ska ha fortsatt sin färd till höger sida där hålet hittades.

Alltså.

1. Ubåt rammar Estonia framifrån. Smäller in i Estonias högra sida av bogvisiret (se skada från ubåtstorn).

2. Fortsätter sen efter sidan innan den smäller in en till gång där bak var man nu hittat hålet.

3. Estonia sjunker med två ubåtsskador, en på bogvisiret och en på sidan där bak.

Båda skadorna är på rätt sida för att teorin ska hålla.

Logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in