2020-10-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/JAIC-haverirapport.pdf

Bild på hur Estonia ligger

https://forumfiles.com/B3P87fa2pc/botten_jpg

Det var intressant
Citera
2020-10-01, 17:15
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Bra skrivet, tänkte nyss fråga vad som hände Aavo Pith. Läste för väldigt länge sedan att vittnen sett honom tvingas in i en helikopter. Det var sista gången man såg honom. Detta var dock åratal sedan så minnet sviker kanske. Alldeles för mycket stinker om denna tragiska händelse.

Angående Carl Bildt har du helt rätt, finns inte någon värre svensk politiker än honom någonsin.

Ja, de som kände igen Aavo Piht var människor som verkligen kände honom, i besättning. I det här programmet från rysk TV så hör man hur en estnisk man säger på ryska " Där - det är han, innan han försvann". Antar att det är en est ifrån besättningen. Det ska ha funnits ett annat inslag med Piht också där han var med, från tysk TV, men det är inte sparat.

Klart att man kan ta fel - men fem personer som känner honom väl, är bergsäkra på att de såg honom bland de räddade. Dessutom stod hans namnmed på listan av de räddade i flera dagar innan det togs bort. Låter som lite för mycket sammanträffande, eller hur?
Senast redigerad av gullfia 2020-10-01 kl. 17:21.
Citera
2020-10-01, 17:20
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
På civila farkoster?

Utveckla.
Ja. Det förekommer transporter av Farligt gods dagligen på finlandsfärjorna med skitfarliga kemikalier. Det finns ingeN lag som säger att man inte får transportera militär materiel på civila farkoster.

Hur tror du utländska förband med sin materiel kommer hit för att öva?
Citera
2020-10-01, 17:20
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Om detta stämmer så måste möjligheten för att bogvisiret lossnat och sedan kastats in i fartygssidan kunna uteslutas? (Förutom dess i sammanhanget låga vikt för att kunna åstadkomma skadan och dess oklara förmåga att flyta överhuvudtaget.)

Kan inte uteslutas. Bogvisiret kan ha hängt kvar i någon del av dess högra sida och därmed av sin tyngd först fallit mot höger, därefter slutgiltigt lossnat även från de sista fästpunkterna på högra sidan. Visiret sjunker naturligtvis men inte nödvändigtvis sekundsnabbt.

Om fartyget rör sig med 15 knop tar det endast ett par sekunder innan visiret passerar platsen midskepps där hålet nu sitter. Om visiret lossnar och faller i havet på så sätt att luft hamnar under visiret så sjunker det inte omedelbart utan med en liten fördröjning.
Citera
2020-10-01, 17:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo1973
Det är förstås intressant vad dessa borde sett eller hört. Personen med "smalt" ansikte som framträdde mycket i dokumentären berättar att han vaknade av ljud som av att fartyget körde genom is. Oklart vad detta kan ha varit.
Jag syftade på det veritabla vattenfallet når flera m^3 i sekunden forsar in genom skrovet. Det kan man inte gärna missa när man lämnar hytten. Så om Estonia tog in tillräckligt med vatten på däck 1 för att kantra (500-1000 ton?), hur kunde de 20 överlevande från däck 1 missa detta...?
Citera
2020-10-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Ja, de som kände igen Aavo Piht var människor som verkligen kände honom, i besättning. I det här programmet från rysk TV så hör man hur en estnisk man säger på ryska " Där - det är han, innan han försvann". Antar att det är en est ifrån besättningen. Det ska ha funnits ett annat inslag med Piht också där han var med, från tysk TV, men det är inte sparat.

Klart att man kan ta fel - men fem personer som känner honom väl, är bergsäkra på att de såg honom bland de räddade. Dessutom stod hans namnmed på listan av de räddade i flera dagar innan det togs bort. Låter som lite för mycket sammanträffande, eller hur?

Något är helt klart skumt med detta. Avo Piht skall ha varit befälhavare på Estonia men på den sista färden var han bara med som passagerare. Han skall ha hamnat i en räddningsbåt tillsammans med några andra ester som sedan skall ha räddats av en svensk helikopter och förts till Huddinge sjukhus. Därefter är alla försvunna. Om det är sant eller inte vet jag inte men det finns en del vittnen och listor på överlevande som pekar på att det var så. Jag vet inte riktigt vad man skall tro om det.
Citera
2020-10-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Förstår inte vad du menar. Får försvarsmakten åka och ta ryska militär utrustning i Estland?

Estland var inte på jättegod fot med Ryssland och det ser väl inte bra ut att de säljer av Rysslands saker till Sverige. De kan liksom inte åka med något krigsfartyg över Östersjön och parkera den i nån hamn i estland utan att ryssarna funderar på vad de håller på med. Då vill man ju komma åt utrustningen lite hemligt och då är väl en passagerarfärja en rätt smidig lösning
Estland var vid tillfället ett fritt land och gör därmed som det vill
Citera
2020-10-01, 17:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Carl svensk esten som överlevde och berättar i filmen att han hörde två smällar och båten började luta ganska direkt. Han såg vatten under bildäck när han flydde upp i båten i bara boxer shorts
Men att ”se vatten” i mittgången är inte samma sak som att det finns 500-1000 ton vatten där, eller hur?
Citera
2020-10-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är skillnad på vad man har rätt till och vad som är lämpligt. Det är sällan lämpligt att utsätta civila för onödiga risker. Definitionen vad en viss part har rätt till skiljer sig också mycket mellan länder.
Det transporteras mycket farligt gods på östersjön som är skitfarligt utan problem.

Slutligen är det lagar som avgör vad som är lämpligt. Är det inte uttryckligen förbjudet är det i laglig mening tillåtet
Citera
2020-10-01, 17:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Kan inte uteslutas. Bogvisiret kan ha hängt kvar i någon del av dess högra sida och därmed av sin tyngd först fallit mot höger, därefter slutgiltigt lossnat även från de sista fästpunkterna på högra sidan. Visiret sjunker naturligtvis men inte nödvändigtvis sekundsnabbt.

Om fartyget rör sig med 15 knop tar det endast ett par sekunder innan visiret passerar platsen midskepps där hålet nu sitter. Om visiret lossnar och faller i havet på så sätt att luft hamnar under visiret så sjunker det inte omedelbart utan med en liten fördröjning.

Och precis där hålet är gör bogvisiret ett jämfotahopp upp ur vattnet och nyper till båten i sidan så det blir ett stort hål.

Ja rätt så trovärdigt, eller?
Nej knappast inte.

Det har tidigare skrivits om att bogvisirets vikt var för liten för att kunna åstadkomma den skadan. Dessutom borde bogvisiret uppvisat sådan skada vilket det inte gör.
Citera
2020-10-01, 17:26
Avslutad
Det här utesluter inte på något sätt att regeringar har betett sig märkligt och att man exempelvis vill dölja något som fraktades på båten. Osv. Har däremot svårt att släppa den mer ”icke-konspiratoriska” teorin att bogvisiret kanske ändå kan ha skapat hålet, än mindre sedan jag jämfört olika bilder...

Jag är dock fullt medveten om att 55 ton är för lite tyngd enligt experten i dokumentären och jag trodde först inte på det. Men av någon anledning verkade han där bara grunda det på grundvikten, utan att ta hänsyn till kraften som kan uppstå OM bogvisiret flyger in i fartyget i väldigt hög fart...

Han säger istället att det kan behövas en kraft som är 20 ggr kraftigare än 55 ton. Alltså drygt 1000 ton. Estonia ska ha kört i hela 20 knop, om säg ett objekt på 55 ton lossnar i den farten så borde det kunna bli en rätt skaplig smäll ändå...? 🤔

Jag är ingen expert på krafter och knop men OM varje knop hypotetiskt innebär att kraften blir ytterligare 55 ton gånger 20 knop = En kraft som då motsvarar uppåt 1100 ton.

Men jag vet inte, jag kan bara konstatera att det borde vara en enorm skillnad på kraften om ett objektiv på 55 ton lossar i 20 knop jämfört med om det lossar på bara 1 knop.

Om man sedan kollar en av datamodellerna som ”skåningen” i dokumentären har skapat av hela fartyget så ser hålet ifråga på håll ut som en avlång spricka, men sedan är det där också som en större intryckt rund buckla runt detta... Som man bara kan se i datamodellen som han har gjort, men jag antar att han har gjort så av en anledning efter att han har granskat hålet mer.

I den modellen så passar faktiskt bogvisiret storleksmässigt rätt bra in på hur stor hela denna ”buckla” är. Bogvisiret har sedan även som en spets också hyfsat passar in på sprickan/hålet i fartyget.

Skadan på bogvisiret skulle absolut kunna vara från precis när det lossade, men jag inte längre utesluta att det kan ha en koppling till hålet med.

Bogvisiret och dess buckla kanske dock även framstår som alldeles för litet för det här ”gigantiska hålet” man hittat. Ja det tyckte jag med först...Men, kolla då även denna bild... Som visar bättre hur pass stort bogvisiret egentligen är när man jämför det med två människor:

https://static-cdn.sr.se/sida/images/86/3417607_2048_1152.jpg?preset=768x432

En annan där skadorna och bucklan i visiret definitivt är större än en människa:

https://digitaltmuseum.se/011014893527/m-s-estonias-bogvisir-placerat-pa-musko-orlogsbas-foremalsnummer-sm-2829

Hålet i fartyget ska vara cirka 1,2 meter brett och 4 meter högt.(+ en ännu större rundad buckla i datamodellen).

I datamodellen i dokumentären så är sprickan (hålet) och bucklan precis bredvid bokstaven E på Estonia, eller snett under... Storleksmässigt är hela skadan på fartyget i hans modell ungefär lika stor som bokstaven E bredvid.

Här kan man se storleken på bogvisiret och texten Estonia på en riktig bild på ett fartyg: http://www.estline.ee/sv/fotogalleri/image?format=raw&type=thumb&id=2231&width=220&heig ht=200&pos=2

http://www.estline.ee/fotogalleri/estline-estonia#

Hela bogvisiret är i verkligheten ungefär i samma storlek som bokstäverna skulle jag säga. Precis som hela bucklan i hans datamodell är, om man kollar den mer noggrant och även runt själva hålet. (Som man nog får spara ned från dokumentären och förstora lite för att se tydligt).

Norska sprängningsexperten i dokumentären:

Citat:
”För mig är det inte sannolikt att det är en sprängning. För mig framstår det som en yttre kraft som har pressats in i skrovsidan... Det är ju mitt i... Skadan är placerad precis vid vattenlinjen”

Om ett bogvisir på 55 ton väldigt plötsligt lossar i hela 20 knop så borde det först flyga och färdas bakåt en bit, längs vattenlinjen innan det slår ned helt i vattnet...? 🤔

Bedöm själv hur pass långt det skulle färdas ovanför ytan längs fartyget. (”vita U-båten” ”skrapande ljud”? ”Smällar”?)

Men i den farten skulle då jag säga att det är fullt rimligt att det kan slå ned med spetsen med rätt stor kraft. Kanske bredvid bokstaven E i Estline... Där alltså hålet och den ännu större bucklan är. Där hela skadan runt omkring är ungefär lika stor som hela bogvisiret.

Det skulle även kunna förklara de motstridiga uppgifterna om var vattnet kom ifrån. OM det i själva verket kanske kom från både bogvisiret och från hålet.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-10-01 kl. 17:30.
Citera
2020-10-01, 17:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Du gick ut hårt med en pissig attityd väldigt tidigt i tråden. I min mening har du försuttit dina chanser att få hjälp.
Infon finns lika tillgänglig för dig som för oss andra om du vill ta reda på den (men jag gissar på att du inte vill).
Testa en trevligare linje nästa gång så kanske du blir bemött annorlunda
Du behövde ju inte svara men gjorde det ändå? Bara för att vara lite skönt otrevlig. Härlig attityd du själv visar upp.

Frågan var närmast retorisk: det framgick av Rabes dokumentärfilm jag länkade till att hon pratar om ett helt annat hål, på annan plats och med annan riktning. Det har påståtts att Rabe/Bemis hittade samma hål som nu. Om det är fallet föreslår jag att någon länkar till den eventuella filmen. Tills dess antar jag att så inte är fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in