Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-30, 18:52
Medlem
Wheeler88s avatar
Om de hittar loggar där inget köp gjorts, och från en och samma ip om o om igen. Kan de iofs polisanmäla dig, polisen i sin tur tar kontakt med din operatör som lämnar ut dina uppgifter. Vips så bygger de ett case mot dig, där du måste förklara hur du inte uppsåtligen gjort som du gjort. Sen börjar antingen rättegång eller att de släpper målet.
Citera
2020-09-30, 19:28
Medlem
tuggishs avatar
Om det är nån annans kort så kan du gjort sig skyldig till bedrägeri.

Om ingen betalar så har jag svårt att se att ett brott har begåtts.

Möjligen att foodora skulle kunna räkna ut hur mycket dem kört ut till dig och anse att dem har en fordran på dig för ej betalda tjänster. Som de sedan kan driva genom kronofogden.

Samtidigt är inget av detta något Foodora skulle direkt tjäna på att det uppdagas.

Om du lätt kan handla på någon annans kort så har foodora gjort sig skyldiga till att ha bristande kontroll över sättet de tar betalt.

Om de inte vet hur man debiterar så är det mer pinsamt mot ägare av bolaget.

Tror det är större sannolikhet att de rättar till glitchen och håller tyst om det.
Citera
2020-09-30, 21:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Okej MexicanTacoLord, vad är dina tips som är bättre då tro?

Ansluta från ett nät som inte kan kopplas till dig själv är en bra plats att börja. Du kan givetvis dra detta jävligt långt men det bästa skyddet tenderar att befinna sig i ett land som saknar polisiära resurser att jaga dig och där du dessutom kan köpa dig fri om du mot förmodan skulle åka dit.

Problemet med dina tidigare tips är att dom inte ger något konstruktivt eftersom han kommer spåras genom sin ISP vilket innebär att det spelar mindre roll vad han gör lokalt på sin egen dator.
Citera
2020-10-01, 00:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Att fängelse finns med i straffskalan är standard för alla brott i princip, men det är väldigt få domar som leder till det. På sin höjd att TS blir återbetalningsskyldig men inget mer.
Kan dom bevisa att du gjort detta många gånger och därmed lurat dem på upp femsifriga belopp så kan du nog få finkan.
Citera
2020-10-01, 03:38
Medlem
Kan det vara så att TS handlar på det in registrerade hans "väns kort" hela tiden? Att när han failar på Swish och BankID hela tiden så någon stans i systemet så faller den tillbaka till kortet. Även om kortet är "spärrat för Internet" så läggs det upp som ett offline-krav mot kortet som kommer senare. Oklart vad denna spärr gör, man kan aldig åka taxi, tanka på mack, betala online prenumerationer? Om kortet vart inlagt på Fedora innan man stängde det för Internet. Tror som sagt han handlar på det kortetet hela tiden. Och om det inte dras pengar direkt så kommer det tillslut som ett krav iaf. Kan vara någon måste hantera detta manuellt och de inte haft rutiner eller gjort det ännu.
Citera
2020-10-01, 08:31
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfan
Jag lär bli anmäld ja! Men hur ska dom bevisa att jag gjort det med uppsåt? Har bara beställt genom appen och glitchen har uppstått liksom. Kan väl inte vara så svårt att vinna det fallet tänker jag..

Dom tar din telefon och ser att detta inlägg har skrivits från samma IP-address som maten har beställts från.
Men om dom går så långt vet jag inte, troligen inte.
Jag hoppas ingen annan har åkt på betalning utav din mat.
Citera
2020-10-01, 08:52
Medlem
Jag tror faktiskt på TS att det här kan vara sant.

IT-säkerhetsidiotierna finns det verkligen ingen gräns för. Till och med en stor aktör som Paypal tyckte att det var en fin idé för ett par år sedan att verifiera en av parterna i en multifaktorautentisering... på klientsidan.

Senast i veckan kön till högskoleprovet, som också kunde kringgås på klientsidan.

Villkoren för om man skulle få ett coronatest via landstinget eller inte, också verifiering på klientsidan...

En massa inkompetenta "programmerare/systemutvecklare" som inte förstår så mycket av vad de sysslar med, uppenbart. Eller är höga/fulla när de implementerar grejer.

TS kommer dock att bli dömd i tingsrätt till att betala för all mat han fuskat till sig om det uppdagas, ganska självklart. Liknande fall:

https://www.svd.se/snytade-gratismat-i-vip-loungen-i-ett-ar
Citera
2020-10-01, 12:51
Medlem
anonymfans avatar
Tack till er som har skrivit att ni tror på mig, ni är normala i huvudet och förstår, till skillnad från vissa andra, att det skulle va helt onödigt att trolla om en sån här sak.

Till er som tror att det har dragits från kortet jag har använt; jag var i samma tankebana i början, men jag umgås med pundare och alla är fattiga. Efter 20-30 gånger så tänker man ju att personen bör ha förstått att dra dras massa pengar från hens konto?? Det är ju inga småpengar, handlar om minst 300 per tillfälle. Det är därför jag har gått runt och tänkt att det måste va en glitch, att jag lyckats äta helt gratis. En vanlig människa hade märkt det direkt och spärrat kortet. Även om man har det gott ställt så märker man att det försvinner tusenlappar här och där lite för ofta, speciellt pundarna jag umgås med, dom har inte råd att förlora en krona. Har läst alla era svar och hinner inte svara alla tyvärr men hela grejen är också för mig jätteskumt. Man förväntar sig inte att ett så stort bolag år 2020 ska ha såna flaws i sina system, så jag förstår till viss del alla som tror jag trollar.
Om någon lyckas med samma sak så skriv gärna det här, jag lovar att någon jävel kommer lyckas, jag kan inte vara den enda som har gjort så här.
Citera
2020-10-01, 14:21
Medlem
Citat:
Tack till er som har skrivit att ni tror på mig, ni är normala i huvudet och förstår, till skillnad från vissa andra, att det skulle va helt onödigt att trolla om en sån här sak.

Till er som tror att det har dragits från kortet jag har använt; jag var i samma tankebana i början, men jag umgås med pundare och alla är fattiga. Efter 20-30 gånger så tänker man ju att personen bör ha förstått att dra dras massa pengar från hens konto?? Det är ju inga småpengar, handlar om minst 300 per tillfälle. Det är därför jag har gått runt och tänkt att det måste va en glitch, att jag lyckats äta helt gratis. En vanlig människa hade märkt det direkt och spärrat kortet. Även om man har det gott ställt så märker man att det försvinner tusenlappar här och där lite för ofta, speciellt pundarna jag umgås med, dom har inte råd att förlora en krona. Har läst alla era svar och hinner inte svara alla tyvärr men hela grejen är också för mig jätteskumt. Man förväntar sig inte att ett så stort bolag år 2020 ska ha såna flaws i sina system, så jag förstår till viss del alla som tror jag trollar.
Om någon lyckas med samma sak så skriv gärna det här, jag lovar att någon jävel kommer lyckas, jag kan inte vara den enda som har gjort så här.

Oavsett vilket är det bedrägeri. I detta fall hamnar bevisbördan på dig att du inte gjort det med uppsåt, och du har noll chans att lyckas med detta. (Om. det hade hänt)

Jag tror dock inte en sekund på din historia. Hade vart lättare att beställa på faktura till grannen, men du är för korkad för att förstå det.
Citera
2020-10-01, 15:55
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:

Lär väl vara en del som försöker sig på det och om de lyckas så börjar nog Foodora snart undra vad som sker, om de nu inte redan har gjort det.
Citera
2020-10-01, 16:10
Medlem
Dett kommer slut på samma sätt som när man blir övermodig i Black-Jack. Du blir tjock.
Citera
2020-10-01, 16:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Om det är nån annans kort så kan du gjort sig skyldig till bedrägeri.

Om ingen betalar så har jag svårt att se att ett brott har begåtts.

Möjligen att foodora skulle kunna räkna ut hur mycket dem kört ut till dig och anse att dem har en fordran på dig för ej betalda tjänster. Som de sedan kan driva genom kronofogden.

Samtidigt är inget av detta något Foodora skulle direkt tjäna på att det uppdagas.

Om du lätt kan handla på någon annans kort så har foodora gjort sig skyldiga till att ha bristande kontroll över sättet de tar betalt.

Om de inte vet hur man debiterar så är det mer pinsamt mot ägare av bolaget.

Tror det är större sannolikhet att de rättar till glitchen och håller tyst om det.
Har du använt glitchen medveten om att pengarna inte dras så är det bedrägeri oavsett om det är en annan kortinnehavare, Foodora eller restaurangen som blir lurad på pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in