2020-10-01, 14:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så amerikanska CDC "råkar" publicera en rapport som är felaktig.
Men att den egentligen är korrekt?
Säger jag det? Du säger att CDC inte anser det vara luftburet. Något sådant har de inte publicerat efter den förra publiceringen. Man hänvisar till vad jag uppfattar som att man vill se över informationen en gång till innan man kommer med nya råd och anvisningar. För det är just vad som har publicerats och dragits tillbaka: råd och anvisningar.

Det jag har hänvisat till idag är hur CDC (och alla andra) definierar luftburen smitta.
Senast redigerad av arbetet 2020-10-01 kl. 14:39.
Citera
2020-10-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kollade på platz.se och positivity rate ökar samtidigt som antalet fall ökar. Så R måste ju vara över 1.

Dock var FHMs siffra från september 24 men redan då ser ju R ut att vara över 1 enligt Platz.se.

Kanske är "Brittonkalkyl" som kommit fram till 0.89?

( Brittonkalkyl är när man först bestämmer resultatet enl sin agenda för att sen anpassa kalkylen så "rätt" resultat redovisas)

Possibly. I think there’s so much data out there that everybody is somewhat guilty of these “Britton calculations”. But Tegnell looks to be wrong in his estimation, judging by the now somewhat exponential growth we are seeing.

But I’ve said this would happen and put a date on it. So did Tegnell and the FHM. I don’t understand why they are now going against what they’ve argued for (a second wave beginning in September) after they’ve previously warned for it and possibly are being proven correct. That organization changes agenda like a whore changes partners.

The R0 by all estimations of the data available is above 1. I think it will continue to rise above 2 throughout this month and is somewhere around 1.5 currently. I have no idea how Tegnell can calculate 0.89 even if it is based off of critical cases, because those appear to be rising too.

I imagine if this is a true second wave we’ll peak around January, slowly drop off through to April and then it will be time for the pandemic to switch hemispheres. Time will, as always, tell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Dagens rapporterade siffra nya fall ligger över IHMEs värsta scenario siffra för 1:e oktober. Vi får hoppas att fler storföretag går emot Anders Tegnells anti-vetenskapliga linje och tar samhällsansvar genom att införa munskydd-påbud. Det kommer att bli en katastrof i december om vi inte börjar med munskydd-påbud genast.

SWEDEN:
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

Bra sida, tack för länken! Det ser ut som att december blir armageddon i princip. Men även Autisten har nog börjat rekommendera mask vid det laget. Allt annat vore orimligt.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför missförstår du honom med mening? Han menar naturligtvis nya per dag. Du vet om detta och är oerhört oärlig. Du är som vänstermedia mot Trump. Råtta. Ty en råttas natur är oärlig.

Jag gjorde mig putslustig över hans oförmåga att uttrycka sig korrekt. Man behöver inte vara autist eller känslosam inför det.

Andas.
Citera
2020-10-01, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men, WTF? Klart en aerosolsmitta bärs av luft. Vad skulle den annars bäras av eller smitta via? Munnen till arslet?

Där har du ditt svar.

Corona vid distribution ur andningsvägar som luft/aerosol KAN/ÄR OFTA/GÅR ATT/HAR MÖJLIGHET/ÄR OFTA- alltså luftburet - där olika storlekar har olika [luftburna/fallande/halveringstider [i olika typer av "luft"] - vilka baseras på gängse dramaturgiska parametrar vilka distributionen samt konstellation baseras på.

Lite som 3D eller film. Rum-Källa-Framtid-Dåtid. Eller frisbee kastning.

Fantasi-sagor-Riktinjerna är nog folk rätt trötta på de revideras mer än ett gayporrfilmstärnas arselhål.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-01 kl. 14:45.
Citera
2020-10-01, 14:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
24/9: +136
1/10: +81

Färre nya fall idag jämfört med för en vecka sedan.
Då vill man kränga på sanningen….

Denna veckans fall på rapporterings datum i VG 230+ 45+ 81=356
Förra veckans fall på rapporterings datum i VG 167+ 28+ 136=331
Så nej, fallen ökar i VG också även om inte så mycket.
Källa c19
Citera
2020-10-01, 14:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har verkligen full respekt för att vi ser på saker olika.

Men du måste sluta kolla på den jävla sidan. Jag har sett länkar från den sedan mars. Det är helt sjukt hur fel ute dom varit hela jävla tiden. Det skall ALLTID dö tiotusentals om någon månad enligt den, och har gjort sedan i våras. Jag undrar nästan om det är en munskyddsproducent som ligger bakom domänen.

Registrant:
Organization: University of Washington

Sen kan man inte vara säker på om domänen verkligen ingår i universitetets verksamhet, eller om det är en sandlåda/testbädd för statistiker som verkar inom det universitet.
Citera
2020-10-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ok, såklart.
Det bör dock vara väldigt jämt.

Der er dog et sted det ikke er lige:

Danmark 49000 prøver - 398 positive.
Sverige 25000 prøver - 752 positive.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är, tyvärr, möjligt att försäsongen för covid-19 redan börjat. Att Danmark, redan nu, börjat få en sämre utveckling än Sverige är ingen höjdare för danskarna. I december kan det hela ta fart ordentligt. Det hela kan sedan kulminera, stort, i april.

Ja Corona kommer öka i världen kommande månader, därför borde Sverige göra som Danmark och testa mer.

Test/befolkning
Danmark 674307
Sverige 164259
Citera
Medlem
Citat:

Men du måste sluta kolla på den jävla sidan. Jag har sett länkar från den sedan mars. Det är helt sjukt hur fel ute dom varit hela jävla tiden. Det skall ALLTID dö tiotusentals om någon månad enligt den, och har gjort sedan i våras. Jag undrar nästan om det är en munskyddsproducent som ligger bakom domänen.
50 000 döda 1:a Maj enligt den där sidan. Är det i hockeyhallarna alla dessa lik gömmer sig? Måste ju börjat lukta vid det här laget.
Citera
2020-10-01, 14:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

© 2020 University of Washington

The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is a research institute working in the area of global health statistics and impact evaluation at the University of Washington in Seattle.

Citat:
These five principles guide everything IHME does.

1. Scientific Excellence: Because everyone deserves to live a long life in full health, better evidence of what works and what doesn’t is needed to help society achieve this goal. Sound evidence must come from rigorous measurement and adhere to the principles of scientific inquiry. To that end, above all else, we pursue excellence in scientific advancement aimed at improving population health.

2. Policy Relevance: We will measure what is important for guiding health policy, not just what is easy to measure. To better guide health policy, we make our findings comparable across time and populations using the most recent data available, and we provide information at the most local area of measurement possible.

3. Impartiality: For health evidence to be useful, it also must be credible, generated by a scientific process unimpeded by political, financial, or other types of interference. IHME was created to fill a gap in global health: to separate the measurement and evaluation of health policies and programs from the process of creating, implementing, and advocating for policies and programs.

4. Collaboration: To help people live longer lives in better health worldwide, we work with a broad network of researchers, statisticians, and policymakers, following a science-based, collaborative approach. We also foster a transparent and constructive dialogue and debate about all aspects of health measurement.

5. Knowledge Sharing: Because health improvement often starts from within communities, we invite the public to help us interpret our results and advance health metrics and evaluation through reports, policy discussions, data visualizations, and other activities. We also believe it is crucial to cultivate the next generation of leaders in health metrics and evaluation through educational programs, trainings, and mentoring.

http://www.healthdata.org/about/our-principles
Citera
2020-10-01, 14:42
Bannlyst
0 döda i Sverige idag, är det bra eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in