2020-10-01, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fallen i Stockholm ökar!

3 september +0
10 september +53
17 september +67
24 september +130
1 oktober +313

Fallen i Västra Götaland minskar!

24 september +136!
1 oktober +81!
!
!
!
!
Citera
2020-10-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
De låga dödstalen fortsätter trots mångdubbling av antal fall. Dags att skrota måttet "antal fall", det säger absolut ingenting.

Ökar inte dödsfallen till åtminstone 30 i veckan inom två veckor kan vi slå fast att viruset muterat.
Citera
2020-10-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Verkar främst vara Stockholm, bland yngre, som driver på fallen. Hålls skiten utanför äldreomsorgen så är vi i hamn. En repris på våren känns allt mer avlägset ju fler dagar vi betar av.

Problemet är bara att när trycket från samhällssmittan blir för högt kommer det ”läcka” in i äldrevården.
Det finns inte mycket att göra åt tyvärr..
Citera
2020-10-01, 14:13
Medlem
Otroligs avatar
Sent kan man tycka, men nu inför FHM till viss del ”isolering”:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/oktober/personer-som-bor-med-smittade-av-covid-19-ska-betraktas-som-mojliga-fall/
Citera
2020-10-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Danmark har 398 fall och Sverige 752.

Det borde innebära att sverige har fler fall per 100 000 än danmark idag. Orkar inte räkna ut exakt vad det blir.

Ok, såklart.
Det bör dock vara väldigt jämt.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var en stor ökning av fall. Tisdagen har 617 fall på bekräftelse datum. 438 hade tisdagen innan. Så vi ser ut som om denna vecka kommer ha en minst lika stor ökning som veckan innan trots vad Tegnell seger. Och vad menar han att det inte syns på sjukvården. Vi har ju 24 inlagda på Iva nu, det var ju inte jätte länge sedan det var 12. Klarar han av att lura någon?

Snart börjar han återanvända lögnen från i våras "Läget är stabilt".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ökar inte dödsfallen till åtminstone 30 i veckan inom två veckor kan vi slå fast att viruset muterat.
Varför? I våras testade vi enbart personer med ena foten i graven. Jag tycker snarare det lutar åt att samhällssmittan under våren var helt exceptionellt hög. Framförallt i 08 området.
Citera
2020-10-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Danmark har 398 fall och Sverige 752.

Det borde innebära att sverige har fler fall per 100 000 än danmark idag. Orkar inte räkna ut exakt vad det blir.

De vinner dock på KO idag ändå då de har en död
... :-p
Citera
2020-10-01, 14:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det enda jag säger är att CDC helt korrekt definierar droppar < 5 mikrometer som luftburna i sammanhanget.

Har du problem med det?

Jag säger också att jag vet CDC:s officiella hållning i detta.

CDC anser inte att Covid är en luftburen smitta. Det räcker för mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Verkar främst vara Stockholm, bland yngre, som driver på fallen. Hålls skiten utanför äldreomsorgen så är vi i hamn. En repris på våren känns allt mer avlägset ju fler dagar vi betar av.

Det här är bara uppvärmningen, en liten aptitretare inför vintern. Coronavirus trivs bäst i november till februari och allra bäst i januari-februari. Vi har inte fått chansen att stifta bekantskap med Korråna under dess riktiga säsong än. Men vintern är på väg. Snart blir det riktig action.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Eller att det är yngre som står för ökningen av smittade.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, vi kan bråka om definitionen. Faktum är att både mässling och COVID19 kan transporteras i droppar < 5 mikrometer som kan bli kvar i luften och inte faller ner. Och ja, jag läser CDC:s definition på att det räknas som luftburet.

Och jag betvivlar att du som sjuksyrra ens har kunskaper att bedöma mina.

Folk vill inte veta vad droplet nuclei är, virioners olika storlekar i um.

De vet att en frisbiee flyger,

så de undrar unisont "hur långt flyger corona frisbeen"

den kan inte flyga hela tiden i luften va? d är ju en frisbee lol.

Tänk dimma, faller dimma ner på marken på några minuter?

Dimma motsvarar aerosoler ~2-15 um. Varav de största "dimm-dropparna" ligger på runt 50 um.

Andas du tex in /droplet nuclei [under 5 um] OCH genom munnen -tas dessa direkt äääända ner i alveoli och skapar omedelbart en viral infektion.

Nasala start-infektioner tenderar mildare i guess.

Remember,

Coronas virioner är hälften så stora som mässlingens.

Dedikerade snabbtest apparater för hemmabruk med 100% säkerhet kommer vara det som stoppar denna pandemi.

Men först :

Pengar till läkemedelsindustrin och andra som rider "vågorna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in