Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Det har inte jag hört eller sett något om i olika forskningsstudier att viruset torkar på frukt tex.
Jag har däremot läst att viruset är ett segt överlevnadsvirus. Det kan överleva en vecka tex.På dörrhandtag ett par dagar.
Magsjukevirus tex smittar när någon pillar i godislådan, frukt och grönsakslådor med caliciviruset på händer osv.
Vad är det som säger att det här viruset inte har de egenskaperna.
Jag ville bara förtydlig att corona är ett virus som dör om det torkar. Det är därför det inte kan bli ett "äkta" luftburet virus. Att kräksjukan smittar det beror dels på att det behövs väldigt få virus av detta för att du skall bli sjuk, samt att det är kort tid mellan person A och B.
Gissningsvis så är godisskopan en mycket större smittspridare än godiset. Med nya skopor för varje person så minskar risken kraftigt! Det var ju tydligen salladsbesticken som smittade alla på Diamond Princess. De hanterades ju av nästan alla som åt.
Skall man minimera riskerna så skall man satsa på rätt saker, onödigt att lägga stora resurser på små risker. När du handlar så är allt annat du rör vid en större risk än frukten (skulle jag vilja påstå).