Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
OK, så du menar att man skar loss visiret under vatten och sedan skapade en konspiration med flera länder inblandade (Sverige, Finland) om att man hittade det någon sjömil från vraket? Kan du ge något förslag hur man skär loss visiret inifrån utan att öppna det och med bogrampen stängd bakom? Vad gäller skärytan så kan man självfallet se om den kommer från en skärbrännare eller inte.
Vad gäller vatteninträngningen under bildäck så är detta väl utrett. Estonia hade ventilationstrummor på sidorna som mynnade på fartygets sidor. Dessa hamnade under vatten vid slagsida om ca 30 grader och då sjönk Estonia. Detaljer om detta inklusive beräkningar av battenflödet finns i HSVA(?)-utredningen och jag har lämnat massvis med länkar i stora Estoniatråden för sådär 15 år sedan... Dessutom vittnar flera passagerare om att de såg vatten rinna från däck 2 och ur springor vid dörrarna till bildäck (JAIC s.68-69).
Du skriver sedan om vattenflöden på däck 1 och 0. Detta är den detalj som enligt mig talar mest emot teorin om ett hål i vattenlinjen midskepps. Om vatteninträngning från detta hål orsakade slagsidan så hade rimligen passagerarna i sektion #5 och/eller #6 dränkts om de inte lämnat däck 1. I stället har passagerare som lämnade däck 1 så sent som 01:15 överlevt.
Det finns väl andra sätt att lossa ett bogvisir, man skulle ju ändå in på bildäck och hämta det som skulle smugglas. Mängden vatten som eventuellt skulle kunna strömma in räcker inte på långa vägar för att åstadkomma de scenario som sedan utspelade sig, det är helt klarlagt.
Däremot vad som hände med bogvisiret är höjt i dunkel. De hävdar ju att bogvisiret drog med sig rampen ner vilket är bevisat på diverse dykfilmer att den sitter där det ska. Sedan har en överlevande maskinist sagt att han såg att det "stänkte" in vatten genom rampen och den mängden vatten räcker verkligen inte för att sänka Estonia eller ens få henne till 30 graders slagsida på 10-20min. Det finns många matematiska uträkningar som stödjer den teori jag presenterar. Det är inte mina egna tankar. Nämnda uträkningar motbevisar dessutom den officiella förklaringen. Just do the math