2020-09-30, 21:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
En svensk ubåt av Västergötland-klass väger knappt 1000 ton och går dessutom bara i 11 knop i ytläge.

https://www.navypedia.org/ships/sweden/sw_ss_vastergotland.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_V%C3%A4sterg%C3%B6tland_(Vgd)

Alltså jag är skeptisk till ubåtsstoryn men försöker ändå få ihop det och då tror jag inte den gick i ytläge. Men om den går grunt och vågorna skjutsar estonia i sidled så kan nog den komma ner en bit i vattnet
Citera
2020-09-30, 21:33
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Sverige kan väl enbart förbjuda om båtar som ligger på Svenskt vatten. Så hur relevant är dykförbudet ?

Korrekt. Det är internationellt vatten. Det är verkningslöst typ...Skrämmas kommer de försöka iallafall som vid dokumentärfilmningen och finska kustbevakningen. Sjysst av finländarna att stiga åt sidan dock. Heder åt Finland!
Citera
2020-09-30, 21:34
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
nej ingen anledning alls. han svamlar. utan minsta lilla fakta.

Tveksamt om han vill sätta sin trovärdighet på spel. Du kan å andra sida påstå nästan vilka dumheter som helst utan att det får någon betydelse..
Citera
2020-09-30, 21:35
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
HMS gotland togs i service -95 eller -96 om jag inte är helt ute och cyklar.

Säkert men jag tänkte inte att det var en krock med en svensk ubåt. Den är nog en lite ryss då och de väger väl som en av de största svenska.

Hade det varit en svensk så hade det varit svårt att dölja döda svenskar på en ubåt. Ryssar kan nog lösa sånt bättre allra helst på den tiden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Jag kan inte mycket om sjötrafik, båtar, fartyg och termer relaterade till detta.
Men.
Hålet finns runt sista bokstaven E på höger sida. Se bland annat https://www.svd.se/krav-pa-ny-utredning-efter-nya-estoniabilder.
Enligt en ritning, se http://heiwaco.tripod.com/news.htm, av fartyget i fråga så fanns det rum för stabilisatorer just där. Men jag kan ha fel givetvis.
Googlar man "Estonia" och "stabilisatorer" får man fram en sida, http://estonia.kajen.com/98-12-17_Var_Estonia_raett_ombyggd.html, där det påstås följande:

Om detta stämmer är det väl inte precis en slump att man nu kan se ett hål där man tidigare just gjort ett hål.
Någon som vet mer om detta?
Men visst något måste ju ha gjort ett hål igen, vid olyckstillfället eller senare.

Vem säger att denna ritning stämmer? Finns tydligen ett par olika ritningar på Estonia
Citera
Medlem
Trams! Attentionseekers. Dåligt väder och slarviga människor orsakade katastrofen.
Flytta tråden till Elvis lever
Citera
2020-09-30, 21:36
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
jo men då skall ubåten, från sidan, ta sats, varva upp till maxfart och ramma estonia ?
varför ? Vilken jävla smäll ! Självmordsbenägen ubåtskapten ? Troligt ? Nej...
Det är så vrickat att tro på detta.

Vi hade ju en rysk ubåt som gick på grund i Sverige, varför skulle inte en ubåt kunna krocka med Estonia?
Citera
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag googlade hms Gotland som hade runt 1500 ton

Sjösatt 1995..?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
OK, så du menar att man skar loss visiret under vatten och sedan skapade en konspiration med flera länder inblandade (Sverige, Finland) om att man hittade det någon sjömil från vraket? Kan du ge något förslag hur man skär loss visiret inifrån utan att öppna det och med bogrampen stängd bakom? Vad gäller skärytan så kan man självfallet se om den kommer från en skärbrännare eller inte.

Vad gäller vatteninträngningen under bildäck så är detta väl utrett. Estonia hade ventilationstrummor på sidorna som mynnade på fartygets sidor. Dessa hamnade under vatten vid slagsida om ca 30 grader och då sjönk Estonia. Detaljer om detta inklusive beräkningar av battenflödet finns i HSVA(?)-utredningen och jag har lämnat massvis med länkar i stora Estoniatråden för sådär 15 år sedan... Dessutom vittnar flera passagerare om att de såg vatten rinna från däck 2 och ur springor vid dörrarna till bildäck (JAIC s.68-69).

Du skriver sedan om vattenflöden på däck 1 och 0. Detta är den detalj som enligt mig talar mest emot teorin om ett hål i vattenlinjen midskepps. Om vatteninträngning från detta hål orsakade slagsidan så hade rimligen passagerarna i sektion #5 och/eller #6 dränkts om de inte lämnat däck 1. I stället har passagerare som lämnade däck 1 så sent som 01:15 överlevt.

Det finns väl andra sätt att lossa ett bogvisir, man skulle ju ändå in på bildäck och hämta det som skulle smugglas. Mängden vatten som eventuellt skulle kunna strömma in räcker inte på långa vägar för att åstadkomma de scenario som sedan utspelade sig, det är helt klarlagt.

Däremot vad som hände med bogvisiret är höjt i dunkel. De hävdar ju att bogvisiret drog med sig rampen ner vilket är bevisat på diverse dykfilmer att den sitter där det ska. Sedan har en överlevande maskinist sagt att han såg att det "stänkte" in vatten genom rampen och den mängden vatten räcker verkligen inte för att sänka Estonia eller ens få henne till 30 graders slagsida på 10-20min. Det finns många matematiska uträkningar som stödjer den teori jag presenterar. Det är inte mina egna tankar. Nämnda uträkningar motbevisar dessutom den officiella förklaringen. Just do the math
Citera
2020-09-30, 21:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Korrekt. Det är internationellt vatten. Det är verkningslöst typ...Skrämmas kommer de försöka iallafall som vid dokumentärfilmningen och finska kustbevakningen. Sjysst av finländarna att stiga åt sidan dock. Heder åt Finland!

Dokumentären säger väl att de som skrev på ett avtal angående gravfrid som gäller det där men det är ju inte alla länder som skrivit på så dykare från andra länder behöver kanske inte oroa sig
Citera
2020-09-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ja du kan ju gissa? Sverige hävdar neutralitet och alliansfrihet , att man inte springer natos ärenden osv. Förstå hur fatalt det vore att visa att Sverige har smugglat topphemligt militärt 0day teknik från USSR för Natos räkning? Som sedan visade sig kosta ~500 svenska själar. Som om inte det vore nog så har man dessutom ignorerat en rysk varning tidigare om att de kommer ta i med hårdhandskarna. Påminner mer och mer om DC-3'an som blev nedskjuten. Även där var det en coverup med ändrade flygrutter osv för att planet aldrig skulle hittas. Sedan är det förbjudet enligt internationell lag att frakta militära grejer på civila färjor.

Skulle det sedan visa sig att sossarna medvetet har mörktlagt detta också har de ju förbrukat allt sitt förtroendekapital och lite
Men det är bara vad jag tror

Gemene sosse väljaren tycks historisk skita i vad deras folkvalda ställt till med, man är precis som senildement utav naturen, så om sossarna döljer en eventuell vapenskandal eller vad som på Estonia så spelar det inte någon större roll, man går till valurnorna med sin sosse valsedel i näven ändå, så har man ju alltid gjort.
Citera
2020-09-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Alltså jag är skeptisk till ubåtsstoryn men försöker ändå få ihop det och då tror jag inte den gick i ytläge. Men om den går grunt och vågorna skjutsar estonia i sidled så kan nog den komma ner en bit i vattnet

Jamen estonia hade ett djupgående på knappt 6 meter , visst att ubåten kan ha gått på periskopdjup och sedan att Estonia kolliderade/touchade tornet men återigen så tycker jag inte skadan överrensstämmer med det scenariot då det är ett hål och inte en reva som det borde vara om det inte är en smäll rakt mot. Tänk dig själv om du rammar något med en bil, Du får ju en bred bungel och inte ett hål
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in