2020-09-30, 12:59
Medlem
Har det framkommit vad det helt symmetriska runda hålet var? Varför resonerade man inte om det i serien?
Citera
2020-09-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Så en sten på max 60cm har orsakat en skada på mer än 4meter x 1meter? Och enbart, på vad som är synligt, på en plats? Borde finnas en stor mängd repor och andra skador runt hålet kan man ju tycka om det är stenar som gjort det.

Tiden får utvisa....

Jag såg en undervattensbild från sidan - så i 3d - blir det + 1 meter inåt.
Citera
2020-09-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
NATO-övningen hölls i Skagerack och norska havet, läs tråden en eller ett par sidor bakåt innan du postar ditt klappmongo.
Tack, det är en bra poäng. Dock finns fortfarande möjligheter att farkoster färdades även i Östersjön med tanke på att flera av nationerna i det området fanns med som partner-deltagare.
Citera
2020-09-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Har inte läst detta avtal. Men om man fraktade militär materiel ska fartyget enligt det jag läst betraktas som militärt och inte civilt.

Nej det står inte så och det vore naturligtvis helt orimligt att så fort man transporterar något militärt så förvandlas fartyget till ett örlogsfartyg.
Sanremo-manualen är inte något som är skrivet för att ge rätt till länder att sänka passagerarfartyg. Snarare handlar det om att möjligaste mån skydda civila mål. Endast efter kraftiga varningar kan man beskjuta exempelvis ett lastfartyg. Att smyga sig på ett passagerarfartyg under fredstid och sänka det är självklart totalförbjudet enligt internationell rätt.
Citera
Medlem
Dum fråga kanske, men kan det vara så att spår av kroppar fortfarande finns inuti båten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Så en sten på max 60cm har orsakat en skada på mer än 4meter x 1meter? Och enbart, på vad som är synligt, på en plats? Borde finnas en stor mängd repor och andra skador runt hålet kan man ju tycka om det är stenar som gjort det.

Tiden får utvisa....

Nä jag tycker det ser ut som hon spruckit i en fog i bordläggningen helt ovidkommande bottenförhållandena i övrigt. Vrak brukar kunna göra det. Särskilt om de utsätts för krafter som de aldrig varit designade för (som att ligga med sina 15000 ton på sidan i en sluttning).

Jag vänder mig mest emot den totala omskrivningen/mörkandet av bottenförhållandena som vissa slänger sig med.
Citera
2020-09-30, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobitrollet
Dum fråga kanske, men kan det vara så att spår av kroppar fortfarande finns inuti båten?

Ja det är inte otroligt men vid det här läget handlar det i så fall om benrester och syntetiska klädmaterial.
Citera
2020-09-30, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Ja för det finns inga mördare om man håller för ögonen.
Vilka skulle vara mördare då menar du??
Hör du inte själv hur partiskt allt låter med dessa idiotiska konspirationer??
Citera
2020-09-30, 13:11
Medlem
De bilder jag sett på hålet och området kring öppningen, tycker jag ser ut mer som ett jobb av någon med ett verktyg. Hur bra har bevakningen varit kring förlisningsplatsen?

Vidare, med den gamla dykfilmen ifrån 1994.

https://www.youtube.com/watch?v=a9qcygmXU2o

I filmen tycker jag mig få svar på en del frågor kring hur botten ser ut, där ser t.ex. ut att finnas stenpartier OM det nu inte är de stenmassor som fraktades dit för att täcka estonia.
Vi kan också se att dykarna som fått i uppdrag att ta hål i sidan på Estonia för att ta sig in i en hytt, gör det ganska så bekymmerslöst. Vilket såklart får min foliehatt att växa lite, vad säger att "hålet" inte är gjort av t.ex. vrakplundrare?
Jag har sett om den här dykfilmen ett antal gånger för att försöka se minsta glimt av det parti som nu pekas ut som nytt, men har inte lyckats se något som skulle matcha de bilder som nu presenterats.
Citera
2020-09-30, 13:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Kul sammanträffande. Medan en svensk utredning idag pekar på behovet av att motverka troll och hat i media sitter alltså horder av svenska regimlakejer och desinformerar här på Flashback. Vad ska ni berätta för era barnbarn? Jo jag var med och hindrade att sanningen kom fram om ett av nationens största trauman Krakar.

I sakfrågan föreslår jag att ni lägger ner diskussionen om skadornas omfattning vid en frontalkollision. Föremålet som öppnat Estonias skrov har uppenbarligen träffat från sidan. Och nej, det finns inga klippor, stenar eller annat hårt på botten som orsakat skadan. Och nej, det är inte stabilisatorn som havererat, den har horisontell form, skadan vertikal.

Seså... fem nya bollar...
Så Mr Sweden, bara för protokollet:
Estonias visir hittades ~1 n.m. från vraket. Det befinner sig nu på land och uppvisar alla tecken man kan förvänta sig av att ha slitits loss från fartyget. Fartyget har motsvarande skador på lås och ramp.

Hur menar du att visiret fick de skador det har och hamnade där det är nu?

mvh
stf. regimlakej
Citera
2020-09-30, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Dessutom har smugglarhistorien lika stor trovärdighet som alla andra knäppteorier efter Estonia. Man får en vink om det när alla bokstavskombinationer bland säkerhets- och underrättelsetjänsterna blir mystiskt inblandade i att "stjäla" sovjetisk militärmateriel (som då låg på 1970-talsnivå).
I en märkligt komplicerad operation så struntar ryssen i att punktera däcken på "smugglarlastbilarna" för alla vet ju att det är mycket enklare att torpedera ett civilt färjefartyg och därmed orsaka nästan 1000 människors död och en enorm global uppmärksamhet.
Hördu besserwisser: Smugglingen av militär materiel är konstaterad.
Citera
2020-09-30, 13:13
Medlem
Regeringen/Stefan Löfven tror den kan gömma sig bakom ytterligare en utredning!
Nej!
Fram med alla korten på bordet nu! Svenska folket har väntat i över 20 år på svar varför deras anhöriga ligger på havets botten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in