2020-09-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Du var inte vuxen på 90-talet va? Nästan alla klockor ställdes för hand på den tiden. Var man riktigt duktig ringde man till fröken ur en eller ett par gånger per år men det var ungefär det. Den "akademiska kvarten" var mer norm än undantag och hade man stämt träff för bio var man där en halvtimme eller timme i förväg eftersom exakta tidsangivelser främst var sånt som SJ och militären sysslade med (och ja tågen gick i tid och posten levererade obrutna paket ända ut på vischan).
Dessutom rådde (och råder) normalt sett en allmän förvirring mellan finsk och svensk tid bland passagerare på finlandsfärjor.

Lägg dessutom till att samtliga vittnen varit med om en traumatisk katastrof. Tidsangivelser i just vittnesmål är ofta svåra att placera inom några exakta tidsintervall. Det kan ge fingervisningar och kan säkert ibland vara exakta men jämfört med tekniskt påvisbara klockslag (tex klockor ombord, Mariella eller Symphonys loggar och radar osv) får man ta dem för vad de är.

Jag har haft en sån klocka på mitt nattduksbord. Urverket är lite glappt och kan vara svårt att ställa med precision med den där skivan man sätter tummen mot. Men man hamnar ju utan problem inom 5 minuter. Och ifall klockan driver är det ju något man lägger märke till och korrigerar ibland.

Att något hände strax efter 1 stämmer ju även med JAIC sida 223.
Citera
2020-09-30, 10:48
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ryssen ägde väl knappt någonting öht som ens flöt 1994..

Struntprat. Ryssland hade ju trupper kvar i tyskland fortfarande 1994...och de hade garanterat över 50 ubåtar 1994
Citera
2020-09-30, 10:49
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ganska tydligt av bilderna att skrovet har tryckts inåt. Ifall det rör sig om en explosion på insidan skulle plåten vara böjd utåt.
Jag kan dock tänka mig en yttre explosion som orsak.
Jag hat granskat bilderna av hålet och under förutsättning att de är korrekta så ser det ut som sprängning på utsidan.
Det är ettganska stort område som är påverkat. Indenteringen är i ett begränsat område i mitten. Men det finns en konvex vall runt hela området som tyder på detonation. Då går tryckvågen inåt i mitten och utåt sidorna och gör att plåten buktar lätt utåt i omkretsen.

Jag tror att sprängningen har gjorts efter att fartyget sjönk för att komma in. Det verkar troligt att man skulle gå in just där, mittskepps nära bildäcket, för det är troligen något där man har velat komma åt.

De nog rimlig förklaring med tanke på att hon sjönk så fort!! Hoppas att den nya haverikommensionen som i skrivande stund har beslutat att gå ner undersöka en gång till =), kanske kommer med ny förklaring varför Estonia kunde sjunka på mindre 30 min. Sprängning eller att militären är inblandad i denna katastrof talar väldigt mycket för det. Har vi någon pensionerad befälhavare ifrån MUST som vill yttra sig?
Citera
2020-09-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paralympics
NATO:s storövning "Cooperative Venture 94" inleddes i skandinaviska vatten samma dag som Estonia förliste. Sök på det så hittar du även uppgifter om störning av radiotrafik.

More than 15 ships will conduct peace-
keeping, humanitarian and search and rescue operations,
together with a number of maritime aircraft, in the
Skagerrak area of the North Sea and the Norwegian Sea.
Citera
2020-09-30, 10:50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jo visst, men Estonia sjönk pga att för mycket havsvatten samlades inne i båten och utövade sänkkraft mot den, och pga att lyftkraften mot den från havsvattnet utanför den, inte räckte till för att hålla den ovanför vattnet.

Nej.
Estonia sjönk enligt Arkimedes princip.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip

Det är inte havsbottnen som gör att en båt flyter, det är vattnet.

Vattnet inne i Estonia hade ungefär samma densitet som vattnet utanför.
Vatten sjunker inte i vatten. Hade det gjort det hade det andra vattnet också sjunkit.
Båda vattnen attraheras lika av gravitationen (om de har samma densitet).

Däremot hade stålet Estonia var byggd betydligt högre densitet än vattnet
och bidrog starkt till att hon sjönk.
Citera
2020-09-30, 10:51
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Nej, Regeringen vill inte mörka det på grund av att dom smugglat militär material, utan på grund av dom gjort det på en civil färja vilket gjorde det till en måltavla. Ser ju inte direkt snyggt ut att man smugglad material vilket lett till att en utrikes makt har sänkt det. Då bär man nästan lika mycket ansvar som den som sänkte det.

Nu säger jag inte att det är så, men ifall det hade varit så, så är detta anledningen till att man mörkar det, inte att det smugglats militärt material från ett land till ett annat.

Glöm då inte heller att krigsmateriellet som lök på laxen var stöldgods som tillhörde Ryssland (tidigare Sovjet)..
Citera
2020-09-30, 10:59
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Statens haverikommission har inlett en granskning av hålet i M/S Estonias skrov.

Myndigheten för nu diskussioner med både Estland och Finland om nästa steg.

Citat:
Vi diskuterar med dem om vad som har framkommit i de här filmerna, säger Jonas Bäckstrand.

Han vill inte nämna vad man kommit fram till hittills.

– Men jag är av uppfattning att nya uppgifter naturligtvis ska granskas och bedömas.

Han vill inte uppge om man fått ett officiellt uppdrag av regeringen att granska M/S Estonia.

Enligt AB idag.
Citera
2020-09-30, 11:01
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Enligt AB idag.

Om man verkligen ville göra en riktig utredning skulle man hyra in en oberoende part, från t.ex. Japan eller nått, som har noll med olyckan att göra.
Det kommer givetvis inte att ske
Senast redigerad av kangaroozzickness 2020-09-30 kl. 11:07.
Citera
2020-09-30, 11:06
Medlem
https://www.jallai.se/2020/09/det-finns-ett-hal-i-estonia/

Läs om Håkan Bergmark. Tyvärr verkar han vara en skojare.
Man ska självklart vara kritisk mot alla källor, även Jallai. Men i min värld är Jallai klart mer trovärdig.
Citera
2020-09-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Om man verkligen ville höra en riktig utredning skulle man hyra in en oberoende part, från t.ex. Japan eller nått, som har noll med olyckan att göra.

Regeringarna kommer utbyta information sinsemellan, folket kommer hållas fortsatt i mörker.
Ljuga, tillskansa sig pengar och skydda varandra är det enda våra politiker duger till.
Citera
2020-09-30, 11:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Om man verkligen ville höra en riktig utredning skulle man hyra in en oberoende part, från t.ex. Japan eller nått, som har noll med olyckan att göra.
Japp, håller med här. Det är väldigt viktigt av många skäl.
Citera
2020-09-30, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertwo
https://www.jallai.se/2020/09/det-finns-ett-hal-i-estonia/

Läs om Håkan Bergmark. Tyvärr verkar han vara en skojare.
Man ska självklart vara kritisk mot alla källor, även Jallai. Men i min värld är Jallai klart mer trovärdig.

Har inte granskat noggrannare, men definitivt grejer Bergmark borde bemöta... men frågan är hur mycket Jallai väljar att feltolka också, om du läser vad Jallai skriver och länkat transkript, är ju inte direkt så som han säger vad gäller att 1979 skulle vara annat än slutet för militärtjänsten, kan vara så att Bergmark mest är rörig också, eller hur? Om nu Bergmark valt att glappa på sånt han egentligen inte får berätta, det betyder ju inte att andra dykare tänker göra detta bara för att de känner Jallai halvt... och ska man avfärda Bergmark som tokig så gör man det bäst genom att ignorera honom och låtsas som att man inte känns vid han. Vidare så har jag ju svårt att tro att militären skickar dykare på utbildning parallellt med hobbydykare?
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-09-30 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in