2020-09-29, 23:17
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarflan
Att det buktar innåt i skrovet på ena sidan av hålet och utåt på andra sidan av hålet måste ju
tyda på en påkörning (?) en sprängladdning innifrån skulle väl få all metall att fläkas utåt? tycker mer det verkar som en ubåts påkörning eventuellt snett bakifrån, man sen även nån slags fals/kant/spår under hålet på den sidan det buktar innåt på.

Eller en torped som skjutits in i sidan i hög fart.
Citera
2020-09-29, 23:18
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Det förstår jag men vad har det att göra med ubåten?

Det är ubåten som utför den taktiken. Genom att ligga nära ett civilt fartyg blir det svårt för fienderna att upptäcka ubåten.
Citera
Medlem
Zeta9s avatar
Håkan Bergmark som har dykt på Estonia några dagar efter förlisningen och upptäckt ett hål säger att det inte kan vara samma hål som visas i dokumentären. Stämmer inte med placeringen på båten. Däremot menar han att det nyupptäckta hålet kan ha orsakats av en övningstorped utan sprängladdning.
https://www.youtube.com/watch?v=BBjcDQWkz40
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Btw, det ar ju problem med Estonias systerfartyg, men inte lärde sig man något av det, tydligen måste nära tusen människor dö för att läxan ska gå in.
Det tenderar att vara så ja. Men om vi utgått från den huvudlösa ubåtshypotesen hade föemodligen fler bogvisir lett till tråkigheter gebom åren innan rätt åtgärder vidtogs.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Skadan i visiret är från att man kört in i kaj ---- långt innan själva haveriet.

Det är vanligt att fartyg har bucklor i plåten -dels pga inkompetenta däcksbefäl.

Är du helt säker på att visste om den skadan och fartyget gick i trafik?
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Skadan i visiret är från att man kört in i kaj ---- långt innan själva haveriet.

Det är vanligt att fartyg har bucklor i plåten -dels pga inkompetenta däcksbefäl.

Körde den runt med en sådan här buckla innan dess menar du alltså? https://digitaltmuseum.se/011014893463/m-s-estonias-bogvisir-placerat-pa-musko-orlogsbas-foremalsnummer-sm-2829

Rekommenderar att kolla in zoomfunktionen på den där sidan man kan zooma in jäkligt bra på bucklan. Rejäl jävla bucka ändå.
Senast redigerad av mb20guy 2020-09-29 kl. 23:21.
Citera
2020-09-29, 23:20
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja du har en spekulation utan grund att skadan var känd redan 1994. Det är det jag menar.

Är det en spekulation utan grund om det finns förstahandsvittnen som bestämt hävdar att skadan fanns och var känd redan 1994?

Hur förklarar du Regeringens beslut om att dumpa 10 000 ton sten över vraket bara för skojs skull? Samt Regeringens sjuka idé om att täcka över skeppet med betong? Och hur kommer det sig att dessa stenmassor just verkar vara koncentrerade i det område där det råkar finnas ett stort hål vid midskepp? Det var ju till synes stenfritt vid fören när man såg bilderna från undervattenskameran...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jag har aldrig hävdat att visiret slagit hål midskepps. Jag är tillsvidare övertygad om att skadan midskepps uppstått bär fartyget slagit i botten eller uppstått i ett senare skede.

Estonia skulle inte slagit runt som hon var lastad och med fyllda trimtankar. Slagsidan däremot stämmer på pricken med att hon fått in stora mängder vatten på bildäck och sedermera lastförskjutning som följd.
Gällande vatteninträngning i fartyget så var för det första inte bildäcket vattentätt (det är inget welldeck) och för det andra så spelade det mindre roll eftersom tilltagande styrbords slagsida och senare med styrbordssidan mot vinden garanterade stora mängder vatten möjlighet att tränga in via däck 4 och därefter 5.

Du missar fortfarande att överlevande sett vatten under bildäck. Det kom inte uppifrån.
Vart kan vi hitta info att bildäck inte är vattentät neråt. Vore faktiskt intressant
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_roll-on/roll-off_vessel_accidents

Om den listan är komplett får jag det till totalt tre dödliga olyckor med Ro-Ro fartyg inblandade (på östersjön).
Scandinavian star (pga brand ombord) 1990
Jan Huweliusz (sjönk) 1993
Estonia (sjönk) 1994

Jag säger inte att du har fel både Jan H, Estonia sjönk under liknande väderförhållanden med själva händelseförloppet var väldigt annorlunda. Finns det ett nytt regelverk gällande under vilka väderförhållanden den typen av fartyg får ge sig ut=ja då har vi lärt oss något, i annat fall gissar vi.

PS. ursäkta, missade hela min poäng i orginalinlägget.

Jag skrev "efter Estonia"
Svårt att dra lärdomar innan det hänt.
Nu tycker jag personligen att man borde dragit större lärdomar av Diana II olyckan (två dagar efter JH) men det gjorde man inte.
Citera
2020-09-29, 23:21
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Det är ubåten som utför den taktiken. Genom att ligga nära ett civilt fartyg blir det svårt för fienderna att upptäcka ubåten.

Jasså. Så den svenska ubåten gömde sig från en rysk ubåt? Varför i sådana fall? Eller den var där för att skydda färjan?
Citera
2020-09-29, 23:21
Medlem
Citat:

Oftast under den
Citera
2020-09-29, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Man hävdar att man surrat lastbilar och dylikt ordentligt men att personbilar inte behövde surras utan enbart att handbromsen behövde dras åt. Jag tror dem men det är fortfarande vansinne då det innebär att man har tjogtals till hundratals ton last osurrad. Särskilt när man förväntar sig den typen av väder.
Du har fel i väldigt mycket. Man surrar inte personbilar i på finlandsfärjor ens när det är känt att det ska bbli storm. När ska du sluta hitta på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in