2020-09-18, 20:59
Medlem
Kissdroppes avatar
Jag bor i USA och har gjort det under många år. Affärer går bra och frugan vill köpa en lägenhet i Sverige, så att vi kan stanna över i längre perioder.

Ett av namnen som varit på tapeten är Alingsås. Jag är skeptisk, då jag aldrig varit där och skulle föredra att bo längre upp norr, då jag saknar svensk natur. Men min fru har släkt där.

Så jag vänder mig till er: är Alingsås värt att bo i eller är det ett skitställe?

Tack på förhand.
Citera
2020-09-18, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Vad jag har hört så doftar de bajs där

Jaa har hört att folk bajsar på väggar där..

Nee men Alingsås är fint, vågat att flytta dit utan att ha vart där dock men det finns fin natur och många sjöar beroende på vart man vill bo. Sen är det ju hyfsat nära Göteborg och det är ett pluss. Jag bor själv inte i Alingsås så ska inte yttra mig om hur det är att bo där ska väl egentligen inte yttra mig alls haha. Men har släktingar som bor där och det verka finnas lite av varje när det kommer till natur.
Citera
2020-09-18, 21:45
Medlem
Alingsås är en ort vars litenhet inte är proportionerlig i omfattningen man träffar på människor härstammande från denna ort på andra håll i världen. Samtliga högre utbildningar i Sverige dras exempelvis med en oproportionerligt stor andel människor från Alingsås.

Det finns en del orter i Småland som är lika oproportionerligt representerade i världen. En annan ort på likvärdig nivå är Ängelholm i nordvästra Skåne. Om man har bott några år i USA och affärer går bra är denna ort(Ängelholm, inte Alingsås) mer vanlig att flytta till än tidigare nämnda orter(Alingsås och diverse orter kring Jönköping).
Citera
2020-09-18, 21:52
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Alingsås är en ort vars litenhet inte är proportionerlig i omfattningen man träffar på människor härstammande från denna ort på andra håll i världen. Samtliga högre utbildningar i Sverige dras exempelvis med en oproportionerligt stor andel människor från Alingsås.

...

Jag är väl en i den oproportionerliga mängden.

Alingsås är en bra stad att växa upp i som barn och en bra stad att bo i som vuxen. För en tonåring är den inte lika kul men man kan åka till Göteborg som ligger på ca 30 min avstånd med tåg eller bil. Vacker natur, många sjöar. Fin trästad med en del gamla gator.
Citera
2020-09-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Jag är väl en i den oproportionerliga mängden.

Alingsås är en bra stad att växa upp i som barn och en bra stad att bo i som vuxen. För en tonåring är den inte lika kul men man kan åka till Göteborg som ligger på ca 30 min avstånd med tåg eller bil. Vacker natur, många sjöar. Fin trästad med en del gamla gator.

Du har precis beskrivit (även) Ängelholm och några onämnda orter kring Jönköping som jag vill mena hänger ihop med Alingsås i denna tråd. Fördelen med Ängelholm är att den ligger på den skånska västkusten.

Nackdelen med ts preferens "norra Sverige" i förhållande till övriga Sverige är att det är...norra Sverige.
Som om södra och/eller mellersta Sverige inte var tillräckligt långt norrut liksom.
(suck...)
Citera
2020-09-21, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Jag bor i USA och har gjort det under många år. Affärer går bra och frugan vill köpa en lägenhet i Sverige, så att vi kan stanna över i längre perioder.

Ett av namnen som varit på tapeten är Alingsås. Jag är skeptisk, då jag aldrig varit där och skulle föredra att bo längre upp norr, då jag saknar svensk natur. Men min fru har släkt där.

Så jag vänder mig till er: är Alingsås värt att bo i eller är det ett skitställe?

Tack på förhand.

Inskränkt.
Citera
2020-09-29, 21:45
Medlem
Craiggs avatar
Oerhört trist stad. Beror ju på vad man jämför med iofs men jag skulle inte köpa bostad där.
Centrum i staden ser i princip likadant ut som i alla andra städer i samma storlek. Samma affärer som överallt. Nöjesutbudet i staden är nästan obefintligt. Folk knarkar för att fylla vardagen.
Och de som har minsta lilla moral eller krav i sitt liv tar tåget till Göteborg om dagarna.

Får jag i all nyfikenhet fråga varför Alingsås kom på fråga? Det är en liten stad med Göteborgskomplex.
Om dina affärer går så bra, varför inte köpa något i Göteborg istället?
Citera
2020-09-29, 22:02
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Oerhört trist stad. Beror ju på vad man jämför med iofs men jag skulle inte köpa bostad där.
Centrum i staden ser i princip likadant ut som i alla andra städer i samma storlek. Samma affärer som överallt. Nöjesutbudet i staden är nästan obefintligt. Folk knarkar för att fylla vardagen.
Och de som har minsta lilla moral eller krav i sitt liv tar tåget till Göteborg om dagarna.

Får jag i all nyfikenhet fråga varför Alingsås kom på fråga? Det är en liten stad med Göteborgskomplex.
Om dina affärer går så bra, varför inte köpa något i Göteborg istället?

TS är avstängd så du lär få vänta på svaret.
Citera
2020-09-29, 22:21
Medlem
Beror ju helt på vad man är ute efter, vill man bo i en lugn och liten stad men ha nära till en större med ett bredare nöjesutbud så är Alingsås toppen. Svensk natur? Finns gott om natur i Västergötland. Skogar, sjöar, slättlandskap, platåberg, nära till västkusten och Bohuslän med sin vackra skärgård.

De har en potatisfestival också, så gillar du potatis är det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in